Oljetrykk måler/instrument går i "pigg"

Anbefalte innlegg

Jeg har et slikt tillegginstrument i min cab og som viser følgene :(

Tillegginn.jpg

 

Og jeg skjønner ikke hva som kan være feil feil. : klø :

Jeg har tatt av begge koblingene på oljetrykk sensoren og slått på tenninga -> gåri "pigg" har bytttet om koblingene (sort & blå "kabelsko") går forsatt i pigg Det virker litt for meg at dette tillegsinstrumentet ikke har noe direkte tilknytting til noe av det den viser. For nå jeg prøvde å følge litt på det gamle lednings nettet så er det en plugg med 6 ledninger der 1 går til en gul iso kontakt, 2 går til en annen grønn to pins kontakt mend de 3 siste går inn på div felles punktet i ledningsnettet (sammen med andre ledninger m/samme farge)

 

Hva kan være feil, hvor begynne jeg å feilsøke, noen som har koblingsskjema på dette ( ´94 ABY S2)

 

Og en ting til: Dette er selvfølgelig en oljetrykk sensor!!??

oljetrykk.jpg

(illustrasjonsbilde)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk årsak til dette problemet er manglende forbindelse mellom giver og instrument.

 

Sjekk først med en ny kabel direkte fra kontakten på giveren til instrumentet, virker ikke det tror jeg du skal belage deg på å bytte giveren.

 

Så vidt jeg kan se er det en VDO giver...hvis du finner nummeret på den (står på det 6-kantige feltet der du skrur den fast) så kan jeg se hvilken giver det er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giveren slår ut når det ikke er kontakt, men det er ikke bra å la måleren "stå i veggen" så hvis du skal bruke bilen så ta ut kontakten bak måleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager om jeg ødelegger tråden her nå, men vurderer å kjøpe meg slike tilleggsintrumenter for å sette i 90'n. Er det bare å kjøpe de respektive giverne, og plugge i? Det er ikke noe problem fordi om bilen ikke kom med disse orginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Giveren slår ut når det ikke er kontakt, men det er ikke bra å la måleren "stå i veggen" så hvis du skal bruke bilen så ta ut kontakten bak måleren.

 

Dette er normalt ikke noe problem, det er en liten spole som driver nålen og det er ikke store kraften på denne.

 

Man skal selvfølgelig ikke la det stå slik i ukesvis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Beklager om jeg ødelegger tråden her nå, men vurderer å kjøpe meg slike tilleggsintrumenter for å sette i 90'n. Er det bare å kjøpe de respektive giverne, og plugge i? Det er ikke noe problem fordi om bilen ikke kom med disse orginalt?

 

Ikke noe problem å ettermontere ulike målere. Se etter om du har ekstra uttak til givere eller om det er mulighet for å montere t-stykker.

Hvis ikke må du evt. over på givere beregnet for 2 instrumenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Giveren slår ut når det ikke er kontakt.

 

Den konklusjonen jeg vil trekke er vel at det mangler forbindelse mellom giver og instrument. For det er vel sjeldent slike oljetrykks målere går i stykker??

For instrumentet fungerte fint da jeg hadde det i S2´n og så flytta jeg det over i cab`n m/org motor fungerte da også. Men etter å ha satt inn "en sylinder" til blei det litt kluss her. Ledningsnettet ligger ute i motorommet men så var det å finne det igjen inne i bilen. Ingen som har et lite koblingsskjema på lur??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også være at giveren er gåen eller at du har feil type giver til instrumentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bertil Farstad

kan også være at giveren er gåen eller at du har feil type giver til instrumentet.

 

Nå har jeg jo orgninal S2 giver og orginal S2 intrumet med orginalt S2 ledningsnett i motorommet. Tror det er muligens det invendig det er noe feil med. Der de tre ledningen går inn i isokontakter (muligens feil plass i pluggene, at det er forskjell fra 4->5 syl)

 

Men jeg skal ikke være så påståelig at ikke givverren kan ha blitt ødelagt, (ville ikke tro at de blei så ofte ødelagt?)prøver bare alt annet fordi det blir litt av en jobb å få byttet giver. Trangt og j..vligt. Sikker demotere litt av radiator å komme til også :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har har jeg fått orden på oljetrykk måleren min : cool :

Det var som noen sier her. Manglene forbindelse mellom giver og intrument. Men da er det veldig kjekt med delebil og masse av ledningsnett å ta av. Så da la jeg opp nytt og koblet de direkte inn på en 2 pins brunplugg som hører til intrumentet. Og vips alt i orden:) De lå jo ledningsnett fra før av (ABY ledningsnett) med gudene må vite hvor jeg finner de igjen blant milioner av ledninger inni bilen. Dette blei så bra : ja :

 

Er oljetrykk måleren en dum/passiv føler? eller går noen signaler til hjernen for shout down o.l?

Bare lurer siden jeg la opp nytt el.nett fra giver til instrument, som går uten om alt annet i bilen. Viste om det er orginalt med forgreining av signaler til hjernen/andre plasser? Eller er dette bare en rein passivt giver/instrument som du selv må følge med på om trykket blir forstort/forsvinner og høy olje temp. Og ha vett nok til å stoppe bilen da. Akkurat som oljelampa og (P) lyset i dashbordet som sier at du er tom for olje/bremsevæske. Som ikke slår av motoren, men en avgjørelse du selv må ta.

Noen som forsto spørsmålet mitt? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et "dumt" instrument som nok ikke gjøre noe mer en å vise verdien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Da vet jeg at jeg ikke har gjordt noe feil og fjernet evt signaler til andre steder.

Så da var denne saken løst! Takker for alle svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min 80 b4 med S2 midtkonsol. Oljetrykksmåleren går i peak når jeg starter bilen med stabiliserer seg på 2-3bar på tomgang. Under kjøring går nåla i peak igjen? Kav vel umuligt være riktig dette? Kan det være trykkføleren på motoren som er gåen? Noen som har dele nr. på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på min 80 b4 med S2 midtkonsol. Oljetrykksmåleren går i peak når jeg starter bilen med stabiliserer seg på 2-3bar på tomgang. Under kjøring går nåla i peak igjen? Kav vel umuligt være riktig dette? Kan det være trykkføleren på motoren som er gåen? Noen som har dele nr. på denne?

 

Er måleområdet på giver og instrument det samme...går f.eks. begge to fra 0-5 bar?

 

Hvis du bruker en 10 bars giver på et 5 bars instrument så skjer det snodige ting...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Just presis Lars-inge, tanken har streifet meg... Instrumentet er 0-5 bar, skal sjekke om det står noe på senderen...

Ser ut som org. giver er: 035 919 561, 0-5bar/ 0,3bar.. Så da må man vel bare prøve å bestille en slik og håpe på det beste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Just presis Lars-inge, tanken har streifet meg... Instrumentet er 0-5 bar, skal sjekke om det står noe på senderen...

Ser ut som org. giver er: 035 919 561, 0-5bar/ 0,3bar.. Så da må man vel bare prøve å bestille en slik og håpe på det beste...

 

Se om du finner et nummer på giveren som står der nå så skal jeg se om vi kan klare å finne ut av det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.