Ventiltettingene var nok ok. God kompresjon. Men fremdeles blårøyk.....

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev til sist i forrige tråden min, etter å ha utført kompresjonstest, og fått 170 psi på alle sylindre, kan jeg vel utelukke ventiltettinger, stempelringer eller sylindervegger som et problem?

 

Da jeg rengjorde og fikset endel opp i motorrommet i vinter, sjekket jeg turboen for slark. Denne hadde da kun litt bevegelse sideveis, men ingenting ut og inn. Så den tok jeg da for å være ok. Jeg rengjorde samtidig alle slanger, intercooler o.l, for der hadde det samlet seg mye olje etter 11 år. (96 modell AEB). Nå når jeg tok av slangen fra turbo til røret på tverrbjelken, var det kommet litt olje der igjen. Veivhusventilasjonen går til catchtank og filter, så derfra kan ingen olje komme. Så da er vel turboen min kaputt? Eller finnes andre forklaringer på oljeforbruket og blårøyken ved motorbrems?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det da er turboen, som jeg regner med det er, må jeg jo ha ny. Hvilken turbo bør jeg da velge? En K04? eller er det andre alternativ som er bedre?(har ikke planer om mer enn 250hk hvertfall, for det tåler vel ikke automatkassen?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan likevel være ventiltettinger, får ikke utelukket det med kompresjons test.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha?

 

Slik jeg forstod det med kompresjonstesting: Er det f.eks to sylindre ved siden av hverandre som begge har lavere kompresjon, er det sansynlig at det er toppakningen som kan være problemet. Hvis en sylinder har dårlig kompresjon, er det enten problemer med ventilene eller stempel/stempelringer/sylindervegger. Ved å helle litt motorolje i sylinderen med lav kompresjon, kan man se om dette gir økt kompresjonstall. Isåfall er problemet lokalisert til stempel/stempelringer/sylindervegger. Øker ikke kompresjonen som følge av oljetilsettingen, ligger problemet ved stemplene på en eller annen måte. Trodde at så lenge kompresjonen var ok, var det et tegn på at det meste var ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ventiltettingene sitter i kammeret mellom innsug og ventil åpningen til forbrennings kammeret, altså rundt ventil stammen. Der er det ingen kompresjon. Samme på eksos siden. Litt rart forklart, men håper du skjønner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en kompresjonstest så tester du ingenting "ovenfor ventiltallerkene" kan du si, dessuten behøver det ikke være store glippen før det lekker litt olje gjennom ventiltettningene.

 

det er enten turboen, eller ventiltettningene, hvis du var sikker på at turboen var fin så er det mest sannsynlig bare en ting igjen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som sagt olje i rørene fra turbo til motor. Og disse rengjorde jeg helt for olje tidligere i vinter. I tillegg fjernet jeg veivhusresirkulasjonen, så olje kan ikke komme derfra. Dermed kommer det litt olje fra turbo. Spørsmålet er da bare om litt olje derfra er normalt.(Evt om det er oljerester som har kommet motstrøms fra røret i tverrbjelken da det ikke var lett å få renset det skikkelig da jeg rengjorde i vinter, og at oljen stammer derfra og ikke fra turbo)

 

Men er enig i at måten blårøyken kommer på, så virker det som ventiltettingene kan være problemet. Samtidig har jeg lest at hvis turboen begynner å bli gåen, vil det lekke mest olje når den ikke er under trykk(altså f.eks ved motorbrems og vakuum). Så hvordan bli sikker? Vil nødig kjøpe ny turbo, for å finne ut at ventiltettingene var problemet, eller omvendt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten: Hvis det nå skulle være ventiltettingene som var problemet, burde jeg da se olje på toppen av stempelet når jeg lyser ned gjennom tennplugghullet? (Hvis motoren før dette har gått på tomgang og generert blårøyk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørk slangene reine kjør i ein dag eller to. Demonter og kontroller. Skal da ikkje vere masse olje inni slangene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God ide! :) Skal forøvrig forhåpentligvis få i originalchip'en nå til helgen. Hvis jeg må ha ny turbo, går jeg nok for en større sak. Evt en K04. Hvor mye kan hentes ut da, og blir prisen den samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke en sylinderlekasjetest mere nøyaktig en en kompresjonstest? Er kanskje på bærtur nå?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God ide! :) Skal forøvrig forhåpentligvis få i originalchip'en nå til helgen. Hvis jeg må ha ny turbo, går jeg nok for en større sak. Evt en K04. Hvor mye kan hentes ut da, og blir prisen den samme?

 

Prisen vert nok den samme. Kan event sende deg ein pm i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke en sylinderlekasjetest mere nøyaktig en en kompresjonstest? Er kanskje på bærtur nå?: klø :

 

Tja. I og med at det er en KOMPRESJONSTEST tester man jo nettopp det. Det tar imidlertid kompresjonsringene seg av, mens oljeringen ikke kan måles slik da den ikke har større innvirkning på kompresjon. Ved en sylinderlekasjetest er det derimot lettere å finne ut hvor kompresjonen faktisk forsvinner.

 

Uansett vil ingen av disse testene påvise slitasje på ventiltetninger.

 

Hvordan man så kan sjekke om det er oljeringen? hmmm.

 

Ang. turbovalg. Husk at du må chippe bilen på nytt ved endring fra originalturbo ( les K04 e.l ). Da kan du legge på mellom 7-10 000 kr i tillegg til det turboen koster.

 

Hos KRB fikk jeg vite at man klarer rundt 210 HK med en K04 og chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom ikke ny olje i rørene etter at jeg rengjorde og så kjørte noen mil med bilen. Så tror det bare var rest-olje fra metallrøret i fronten som jeg ikke fikk renset skikkelig i vinter. :P Slarken i turboen var ikke blitt værre siden i vinter, fremdeles kun sideveis slark.Evt mikroskopisk bevegelse i lengderetningen, men ikke sikker.(Kan være jeg fikk littegrann sideveis bevegelse, som jeg tolket som bevegelse i lengderetningen:confused: )

 

Så turboen er vel da utelukket som årsak, med mindre oljen lekker ut forbi turbinhjulet og rett i eksos da? Men neppe sansynlig. Så da er det vel sylindertettingene likevel. Er det vanlig at disse er slitne ved 175 000km?

Noen annen måte å bli sikker på at det er årsaken? : klø :

 

Forøvrig lurer jeg på hva som er symptomer på en sliten torque converter. Girkassen min er slik at litt kraftig akselerasjon så nøkker det iblant ved girskift(turtallet går helt ned, som om all kraft forsvinner, og etter et sekund stiger turtallet igjen). Jeg må slippe gassen når dette skjer, ellers virker det bare som om den spinner i fri og sliter med å engasjere skikkelig. Ved fullt pådrag eller vanlig kjøring skjer dette aldri. Kun ved middels hard pedal. Lurer på om dette er tegn på sliten torque converter?Eller kan dårlig chip være årsaken? (Har en chip i som ikke er særlig god, den klarer ikke styre magnetventilen skikkelig o.l., så den skal ut så fort de får tid å fjerne den igjen) : mad :

 

Viser det seg at både torque converter og ventiltettinger er gåen, selger jeg nok bilen. Er det kun ventiltettingene kan jeg leve med det til jeg får tak i en brukt topp å erstatte den eksisterende med. Evt full byttemotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett verksted med utstyret og kunnskapen har ikke noe problem med å bytte tettinger på en dag.HVis det skulle være det da. Litt kjedelig om det ikke skulle være det, men symtomene tyder jo i den retingen. Sies at shell olje legger seg på i turboer og tetter for smøring uten at jeg skal påstå dette da det er noe som "sies".... Ventiltettinger bør kunne gå 250 - 300 tusen uten problemer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen som har sett bilen på tomgang mente det var for mye blårøyk til å være ventiltettingene. At det ikke kan komme så veldig store mengder olje gjennom der. Men ikke vet jeg.

 

Det finnes vel ikke noe sånt mirakelprodukt man kan tilsette motoroljen for å få vekk avleiringer på stemplene, og bedre forseglingsevnen o.l.? Selv om slike produkter generelt bør unngås. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike produkter finnes ja, men om de gir ønsket resultat eller resultat i det hele tatt er en annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://194.19.67.96/nyepdf/30003187.pdf Noe å satse på? En ting er hvis det ikke funker. Da har jeg hvertfall prøvd. Men om noen har hørt skrekkhistorier om negative følger, si for all del ifra!

 

 

Funker sikkert greit, wurth har da stort sett bra produkter, men hvis du skal ta av en suge slange blir det kanskje mer intercooler rens enn ventil rens. Bilen min er hvertfall ikke noe enkel å få til og holde seg på turtall uten Lmm, hvis du skulle ta av en slange ved innsuget for å sprøyte det inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ann å prøve sånne mirakelprodukter, men de løser ikke en ødelagt komponent i motoren...

 

Det kan komme veldig mye blårøyk ut av eksosen til en motor med slitne ventiltettninger, selv på tomgang! Og jeg har vært borti flere motorer hvor ventiltettningene har vært slitne på 200.000km. Det kommer helt ann på hvor ofte det er blitt byttet olje o.s.v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes et vidundermiddel for å fjerne sot o.l. fra stempel-topp som heter VANN!

 

Vann direkte inn i innsuget på jevnt 3000rpm (og vi snakker IKKE om 10 liter her!!!). Dette renser stempeltopp. Noe poeng i dette? Tja...... Var med naboen i romjulen og byttet defekt topp-pakning (vann i sylinder). Var liksom ikke noen tvil om hvilken sylinder det var snakk om. Stempeltopp på nr 4 var gull-ren!

 

Men om du vil sjekke ventiltetninger kan du sette trykk på sylindrene med åpne ventiler å høre etter om det suser i toppdeksel, eventuelt skru av dette få å "komme bedre til". Om du på ett eller annet vis hadde klart å blokkere innsugskanal og eksoskanal, så har jo luft kun 3 plasser å vandre; 1) forbi stempel og ned i bunnpanne (susing fra peilepinne-hull), 2) gjennom topp-pakning og 3) opp i toppdeksel, da forbi ventiltetning så sant ventil er åpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt såpe vann på sprøyte og tatt rett i insug/ turbo. Må ha ein del omdreing når du gjer det. Er vel eit gamelt kjæring råd. Gjor det på gamle Hiace TD og røykla heile Åsane:) (nesten) Så er det stempel fjører og stempel som er kokset kan det nok hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lot motoren suge i seg endel såpevann idag. Men det gjorde ikke noen ting fra eller til så vidt jeg kunne merke.

 

Er det mulig at turboen er gåen, men at oljen kun lekker ut i turbinhuset og ut i eksosen? Iom at det ikke kommer olje i intercoolerrørene. Hvis motoren står en stund på tomgang, og jeg så gir gass, kommer et poff med røyk. Noen mener dette tyder på sliten turbo, andre på ventiltettinger. Har lite lyst å svi av flere tusen på ny turbo for så å finne ut at det ikke var problemet. Og har lite lyst å svi av enda flere tusen på å overhale toppen, for å finne ut at det ikke var problemet. Vil jeg kunne avgjøre noe mer ved å ta av toppdekselet og se på tilstanden til ting der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljen kan gå rett i eksosen ja... etter eg bytta turbo på passaten min(tdi) spydde den sikkert ut over 1 liter med olje og kom blårøyk lenge etterpå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! hvordan gikk det med Oljeforbruket på bilen din? les en av trådene dine her inne,men problemet med oljeforbruk vart ikkje løst der og da.

 

Heisann!

 

Det er sikkert en ganske gammel tråd? Fra vinter/vår 2007? På den bilen viste det seg at oljeforbruket skyldtes gåen turbo. Det virket som om det var ventiltettingene ut ifra symptomene med blårøyk iblandt osv, mend et var turboen som var skylden i det faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.