#1 Skrevet April 27, 2007 Hei, sitter og vurderer og kjøpe en Passat 1.8t 98 mod, det eneste jeg fant ut var at kamakslingskjede bråket/byr byttes. Det er det kjede som sitter på motoren inn mot kupe'en og man må sikkert av med fronten på bilen og så prøve og stripse fast regreima får så å løsne kam akslingene ? Så mitt spørsmål er enkelt, er dette kostbart på verksted? Håper på raskt svar, dette kjede er vel likt på alle motorer med AEB tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2007 Raslelyd fra kjedet, eller kan det også være fra en ventil som er nede på oljefilterholderen? Jeg mistenkte kjedet en periode, men slo det fra meg, da det var tydeli at raslelyden var en ventil i oljefilterholderen som tikket, spes ved gasspådrav fra lavt turtall i høyt gir (Typisk rolig bykjøring) Minnes å huske fra ei bok jeg leste i att det var litt styr, men husker ikke om det var selve kjedet eller kjedestrammeren jeg så på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 27, 2007 er ikke sikkert det er kjeden.. på min bil var det strammeren!! men byttet kjede samtidig. det finnes mange tråder om dette inne på forumet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 27, 2007 hmm, ok var en kompis fra meg som har vært ansatt som mekaniker på møller i mange år som sa det var kjede, han gassa å styra på så tror faktisk at det er kjedet når han sa det. Han slutta for en mnd siden så derfor viste han ikke prisen nøyaktig. Har nå ringt til møller og NBS og det koster fra 5-8000kr og få dette byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 27, 2007 trenger ikke ta av fronten jeg har et fint verktøy liggende så jeg slipper å ta av registeret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 27, 2007 betalte 4.500 jeg tror jeg... var billig i allefall.. å da bytta di strammeren, kjeden og toppdekselpakning osv.. di forklarte at det som var årsaken til lyden, var at når man ruser motoren så "strammes" kjeden.. når man da slipper gassen, så ble kjeden bli for slakk= strammeren, eller slitt kjede kanskje ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 27, 2007 Stemmer nok det gitt. Har skiftet mange slike strammere pga raslelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 27, 2007 Får man av strammeren uten og ta av kjedet? Mulig jeg bytter min nå da det rasler litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 27, 2007 Får man av strammeren uten og ta av kjedet? Mulig jeg bytter min nå da det rasler litt. Akkurat det hadde vært topp om gikk, slepper hele prosessen med og demontere mya da:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 28, 2007 Nei, kamakslene må ut i tillegg til kjedet og strammeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 28, 2007 nei.. kammene MÅ ikke ut.. man bare klemmer sammen strammeren, vipper opp kam nr to (altså den uten drev) da kan man vippe ut strammeren.. om du så også skal bytte kjede trenger du bare å løsne kam når en og vippe opp denne i bakkant og dra kjede bakover.. gjort dette flere ganger.. oftest bare byttet strammeren da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 28, 2007 hmm, er det noe jeg burde prøve på selv når jeg aldri har gjort sånt før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 28, 2007 det tror jeg neppe jeg ville gjort.. jeg jobbet tidligere på Møller.. så hadde tatt ut en del føre vi begynte med den "jukse" metoden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 29, 2007 ok, takker for svar =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...