#1 Skrevet April 27, 2007 Hadde Audien på EU-kontroll her om dagen. Det var noen feiler, men det meste er overkommelig. Den som bekymrer meg mest er følgende: 2'er feil: "Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde" Hva kan jeg gjøre for å utbedre dette? Kan det være nok og bare bytte lambdasonde? Eller er det kattene (mjau?) som må skiftes (og ikke akkurat er gratis)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 27, 2007 finnes det no Co justering på denne kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2007 finnes det no Co justering på denne kanskje? Det gjør det sikkert, men har det noe med lambda-verdien å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2007 Hva er CO osv på bilen da? Kan være lambda, vanntempsensor eller CO-pot justering(om den har det) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 1, 2007 Fikk 2'er på Lamda og CO på S6'en jeg hadde. Tanka opp så det ble 50% etanol på tanken, og vips....ingen merknader på etterkontrollen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 2, 2007 Fikk 2'er på Lamda og CO på S6'en jeg hadde. Tanka opp så det ble 50% etanol på tanken, og vips....ingen merknader på etterkontrollen. I det lange løp, er det vel bedre å reparere grunnen til feil lambda....... Da vil den sikkert bruke mindre bensin også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 2, 2007 Hadde Audien på EU-kontroll her om dagen.Det var noen feiler, men det meste er overkommelig. Den som bekymrer meg mest er følgende: 2'er feil: "Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde" Hva kan jeg gjøre for å utbedre dette? Kan det være nok og bare bytte lambdasonde? Eller er det kattene (mjau?) som må skiftes (og ikke akkurat er gratis)? Hei, Som andre også har svart vil det være nyttig å få vite alle verdiene fra avgasstesten. Det er mange mulige forklaringer/årsaker og som det også allerede er skrevet er det bedre å utbedre en evt. feil enn å "lure" systemet med innblanding av f.eks. E85 (etanolen i E85 vil også kunne "ta livet" av pakninger (gummi) på biler som ikke er konstruert med tanke på alkoholholdige drivstoffer). En svært enkel, men likevel mulig forklaring er at bilen ganske enkelt ikke var tilstrekkelig varmkjørt før testen slik at katalysatoren(e) ikke fungerte optimalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 2, 2007 Selvsagt enig! Årsaken til problemet må utbedres. Men skulle deadline for EU-kontrollen være like rundt hjørnet kan de jo være greit å ta en liten snarvei for så å feilsøke i ro og mak senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 2, 2007 Hva er CO osv på bilen da? Kan være lambda, vanntempsensor eller CO-pot justering(om den har det) Jeg tror nok vanntempsensoren er gåen, om det den samme som gir signal til instrumentpanelet. Det er vel en kjent sak på disse... Kan det hjelpe å skifte lambda-sonde tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 2, 2007 Fikk 2'er på Lamda og CO på S6'en jeg hadde. Tanka opp så det ble 50% etanol på tanken, og vips....ingen merknader på etterkontrollen. EU-fristen har vel egentlig gått ut, så det hadde vært greit å fått en midlertidig løsning for å få den gjennom... Har ikke all verdens tilgang på etanol her omkring. Fins det noe annet "vidundermiddel" man kan ha på tanken? Har lest om Mergi, men det er vel ikke noe man finner i hylla på nærmeste bilrekvisita-sjappe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 2, 2007 Hva er CO osv på bilen da? Vet rett og slett ikke, fikk ikke noe tall på det annet enn at det var utenfor tillatt verdi. Tenkte ikke på det i farten når jeg plukket opp bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 16, 2007 Jeg har ihvertfall skiftet lambdasondene, så vi får prøve og se... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 27, 2007 Jeg har ihvertfall skiftet lambdasondene, så vi får prøve og se... .. og utfallet ble? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 8, 2007 Det går ikke så fort i svingene her for tiden. Men jeg skiftet som sagt lambdasondene, og hadde bilen på etterkontroll i dag. Lambdaverdien var enda ute og kjørte, men nå har jeg ihvertfall fått verdiene. Lambda: 1,514 (Tillatt: 1,00 +/- 0,03) CO: 0,015 OK Ettersom det kun er lambdaverdien som er ute og kjører, kan det fremdeles være lambdasondene (og ikke katalysatorne)? Det må sies at jeg fikk tak i billige saker fra biltema Disse trenger jo ikke fungere optimalt. Jeg burde kanskje gå for litt skikkelige saker på dette området... Eller? Om noen har en fin metode for å "halte" gjennom etterkontrollen, for så å heller ta skikkelig tak i dette senere tar jeg imot tips med takk EU-fristen var i april Noen som har synspunkter? Har ikke VEEELDIG lyst til å bruke 14 millioner på nye katter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 8, 2007 med lambda over 1 er det somregel luftlekkasje/falskluft sjekk mellom manifold og lambdasonde.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 8, 2007 med lambda over 1 er det somregel luftlekkasje/falskluft sjekk mellom manifold og lambdasonde.. Ja, det kan du si meg... Du hører at noe ikke er som det skal med eksosanlegget for å si det sånn. Den er veldig "grov i målet", som om det skulle være frieksos. I lengderetningen høres ut som det kommer ca på nivå med hengsling førerdør, men jeg har liksom aldri kikket for nøye på det. Det kan jo være på den fremste biten av eksosanlegget ja... Når jeg gir på høres den ut som DEN værstingen Edit: Men jeg fikk ikke eksoslekkasje-feil på EU-kontrollen. Men det er jo ikke sikkert det ble oppdaget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 8, 2007 Ja, det kan du si meg...Du hører at noe ikke er som det skal med eksosanlegget for å si det sånn. Den er veldig "grov i målet", som om det skulle være frieksos. I lengderetningen høres ut som det kommer ca på nivå med hengsling førerdør, men jeg har liksom aldri kikket for nøye på det. Det kan jo være på den fremste biten av eksosanlegget ja... Når jeg gir på høres den ut som DEN værstingen Edit: Men jeg fikk ikke eksoslekkasje-feil på EU-kontrollen. Men det er jo ikke sikkert det ble oppdaget. er nok der feilen din ligger ja.. lekk i eksosen mellom motor og lambdasonde.. iallefall det lambda over 1 tilsier.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 8, 2007 er nok der feilen din ligger ja.. lekk i eksosen mellom motor og lambdasonde.. iallefall det lambda over 1 tilsier.. Skal ta en sjekk på dette.. Men lambda-sondene sitter ikke så veldig langt fra motoren. Kanskje 30-40cm langs eksosrøret? Men det burde være en smal sak å sjekke dette! Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 8, 2007 Hadde Audien på EU-kontroll her om dagen.Det var noen feiler, men det meste er overkommelig. Den som bekymrer meg mest er følgende: 2'er feil: "Lambdaverdi utenfor 1 +/- 0,03 eller utenfor fabrikatens verdiområde" Trodde ikke feil lambda verdi var 2'er feil? Det er selvfølgelig en indikasjon på at noe er galt, men trodde ikke det gjorde at du ikke kom igjennom EU (min S2 gikk igjennom EU for 3-4 uker siden med litt høy lambdaverdi (antakelig pga eksoslekkasje i skjøt ved bakre lyddemper). Men kanskje det er strengere krav til nyere biler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 8, 2007 Trodde ikke feil lambda verdi var 2'er feil? Det er selvfølgelig en indikasjon på at noe er galt, men trodde ikke det gjorde at du ikke kom igjennom EU (min S2 gikk igjennom EU for 3-4 uker siden med litt høy lambdaverdi (antakelig pga eksoslekkasje i skjøt ved bakre lyddemper). Men kanskje det er strengere krav til nyere biler? Min 100 er nok samme årsmodell som din S2. Jeg har vært på to forskjellige verksteder nå, begge kicka på høy lambdaverdi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 13, 2007 Bumper litt jeg, ifall noen har innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 13, 2007 fant du ikke lekkasje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 13, 2007 Det høres ut som det er noe form for lekkasje ett eller annet sted, men det er litt vanskelig å se/kjenne. Også er det masse (2 ) varmedeksler rundt manifoilene, slik at det er litt vanskelig å komme til. Skal knabbe lambdasondene fra bilen til faren min og se hvordan det blir da Men... Da jeg skulle skru ut lambdasondene nå, oppdaget jeg noe som kan være en medvirkende årsak; Den ene sonden satt ikke ordentlig. Jeg var forberedt på å ta i ganske mye, men det var ikke motstand i det hele tatt! Der kan synderen være... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 14, 2007 Prøvde med nye lambdasonder i dag... Ikke mye forskjell Men; har funnet en ny feilkilde! Falskluft! Med panseret åpent er det lett å høre at den drar falskluft ett eller annet sted, det suser ganske godt og det skal det vel ikke gjøre. Så neste oppgave blir å finne ut hvor den drar falskluft og rette opp i dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 14, 2007 Prøvde med nye lambdasonder i dag... Ikke mye forskjell Men; har funnet en ny feilkilde! Falskluft! Med panseret åpent er det lett å høre at den drar falskluft ett eller annet sted, det suser ganske godt og det skal det vel ikke gjøre. Så neste oppgave blir å finne ut hvor den drar falskluft og rette opp i dette! sikker på at det ikke er eksos lekk som du hører? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...