S4 aan hvorfor går bilen bedre når jeg slakker gassen?

Anbefalte innlegg

ja som dere ser på overskriften har jeg ett lite teknisk problem..

bilen går ok! når jeg gasser på og slipper litt av på gassen!? da går den enda bedre å bråker mye mye mere i eksosen??

noen som har ett par tips om hva det kan være?

har byttet lmm og n75 i vinter.. har ogsp sjekket di vanligste tingene som plugger og div filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vag-com? Kan være feil med gasspjeldet. Det gir motronicen info om hvor mye åpning du har gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har testa vag com,, det står 9% på tomgang og 99% på full gass.

takk for tipset:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen flere som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart det der du.

Men hvis du kappkjører med noen, så kan du jo si etterpå at du ikke hadde full gass. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme problemet, golfen er sånn den og..

 

om jeg drar den av gårde med bånngass på f.eks 3de.. og venter til jeg kommer til f.eks 2500rpm og slakker av litt, så begynner den og dra merkbart bedre.. og trår jeg ned fjøla igjen, så dabber den av igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm merkelige greier...

bilen var ikke sånn for 6mnd siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke det at jeg har spes peil på tilfellet, men den går ikke fett da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke det at jeg har spes peil på tilfellet, men den går ikke fett da?

 

kan jo hende at bryteren som indikerer "flat pedal" ikke funker som den skal, og da blir ikke blandingen som den skal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo har tenkt tanken att den går litt fett.. hvordan bryter skulle det være, er det ikke bare tpsn som gir verdier til ecu?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du sier du har sjekket plugger etc, er dette et tegn på at du mister tenning ved høy belastning. Plugg med overslag (kan være svært vanskelig å avdekke..) og gåen coil er mitt tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde samme problem på bilen min da jeg kjøpte den. jeg fant ut til slutt av det var gasskjeldet som gikk for langt og begynte å lukke igjen.gadd ikke feilsøke noe mer på det og hadde et gasspjeldhus liggende. eller så høres det litt ut som den går på noe fet blanding... har du sjekka hvordan pluggene ser ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet?

 

Ofte er det mappet med høyere tenning på delgass enn på full belastning.

Kansje også i kombinasjon med fetere blanding på fullgass.

 

På min Ex-S4'e, så kjøyrte eg med manuell trykkjustering. Da lada den like mykje på 2/3 gass som på full gass. Desuten virket den kvikkere.

Rett og slett fordi den gjekk magrere og med høyere tenning enn når eg ga full gass.

Vill trudd at ein med N75 ventil ville fått lågere tykk når ein beveget gassen bort frå gulvet, men det kommer jo ann på softwaren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du sier du har sjekket plugger etc, er dette et tegn på at du mister tenning ved høy belastning. Plugg med overslag (kan være svært vanskelig å avdekke..) og gåen coil er mitt tips.

 

Har hatt store misstanker om dette ja.. skal se om jeg finner noen som kan låne meg en coil rekke til testings.

Ja bilen er chippet men den har fungert som den skal før? chippen kan vell ikke bli delvis ødelagt?

også når jeg triller på giret ned en bakke skyter og smeller det i eksosen.

Er det noen andre grunner til att den kan gå for fett? lambda kansje? : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

også når jeg triller på giret ned en bakke skyter og smeller det i eksosen.

 

TPS. Gassspjeldsensor ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor tror du det? får ingen feil koder på den. når jeg leser den av i vag com ser det ut som den fungerer riktig.. når spjellet er lukket står den faktisk og hopper fra 6% til 9% på tpsn, kan den være slitt?

Hvis den ikke koster så mye får jeg bare prøve å bytte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bumpi dump!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva tror dere om POSene? kan en av dem være svak`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen POS er gjerne av eller på, svært sjeldent de oppfører seg sånn. Har du noen misfarving på pluggforlengerene på noen av sylindrene? Overslag ved høy belastning (=full pupp) kan gi overslag.

Men uansett, en feilende plugg/coil vil gi risting i bilen, (eller bråk i eksosen..) hvis den bare går litt dårligere vil jeg kanskje også sjekke LMM eller O2-sensor. LMM har du byttet, og O2-sensor bør uansett byttes hver 100'km, det får du igjen for med lavere bensinforbruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen POS er gjerne av eller på, svært sjeldent de oppfører seg sånn. Har du noen misfarving på pluggforlengerene på noen av sylindrene? Overslag ved høy belastning (=full pupp) kan gi overslag.

Men uansett, en feilende plugg/coil vil gi risting i bilen, (eller bråk i eksosen..) hvis den bare går litt dårligere vil jeg kanskje også sjekke LMM eller O2-sensor. LMM har du byttet, og O2-sensor bør uansett byttes hver 100'km, det får du igjen for med lavere bensinforbruk..

 

nope har ikke funnet noe galt med plugger eller tennstaver, byttet disse for 4mnd siden veldig dyrt,2500 for stavene og 1400 for plugger, hadde ute pluggene å dem så veldig bra ut, kansje litt svart rundt kanten ingen tegn til overslag eller varme. sjekka også etter sprekk i coil ledningene men det var vanskelig og si 100% om dem er ok kan være en liiiten sprekk der., får snart en dele motor jeg skal prøve coil rekka fra.

Men det virker rett å slett som att tenningen ikke er Sterk nok! får ny tps i dag så vi får se hvordan det går, byttet foresten lambdan i vinter med en billig sak fra ebay.. er litt skeptisk siden den kosta 40dollar:P tror jeg skal sette tilbake den orginale mens jeg feil søker.

blåste foresten heilt rent oppe i plugg hullene med plugga i seff! og da kom det en del sten og skit opp men det hjalp dessv ikke. Bilen har jo vært ok før! ingenting er gjort med den av betydning,, alt startet etter att kattene mine gikk tett, kjørte rødt alt som kan kjøres rødt! men di er slaktet nå.

hadde også en kraftig servo lekkasje(Les Kryssbolt)som total DYNKET tpsn med klisjet å etsende olje:rolleye:

: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal nå prøve å bytte over på ledningen på posene bare for og prøve.. d kan jo ikke skade.

Kan chippene ha blitt skadet? er det mulig?`enten funker dem eller så funker dem ikke??

vet det er noen billi chipper fra nbs til rundt 5000kr:( alt har jo funka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ja, har en Audi, har en alltid noe å gjøre! :D

Kjøper du plugger og 'ledninger' i Norge blir du fattig, tror jeg ga ca. $45 pr sylinder fra blauparts.com for 4-5 år siden. At lambdaen var billig skal du ikke bry deg om, jeg ga $36 for en ny Bosch-sensor fra Scott Mockry, og Biltemas fungerer visst ypperlig også..

Jepp, prøv gjerne å bytte POS'er, men pass på pluggene på kablene der, de er gjerne sprø av varmen fra eksosen! Chippen _kan_ jo være tilpasset et annet oppsett, men har det fungert før, er det fint liten sjanse for at chippene forandrer seg.. Dårlig kontakt er jo allikevel alltid en mulighet..

Hold oss oppdatert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta tpsn i går.. ble bedre med nykking på lavt turtall men feilen er der enda.. når jeg står på tomgang feiltenner den også på en cylinder hvert 10sek ca,, enten er det en coil eller så er det en av POSene det er jeg nesten sikker på nå.

Lurer på om jeg skal kjøpe en pos hvis den ikke er så dyr..

Venter også på en dele motor med coil rekke så jeg får snart testet det også..

nekter og gi meg på dette!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feiltenning høres merkelig ut på denne typen motor, eneste gangen jeg fikk dette problemet var da ventilene ikke lukket seg helt etter overhaling.. Hvilken sylinder er det du får feiltenning på? (pell av én og én injectorkontakt for å avdekke..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje ikke den typen feil tenning.. den kutter liksom av og til på en cylinder? prøvde å bytte pos i dag, blei ikke noe bedre.

Skal ned på nor cargo nå og hente en delemotor som jeg håper coil rekka funker på.

Har foressten veldig tikking i toppen etter å ha kjørt litt.. og den autocheck oljelampa hyler å skriker som det passer den best,fixa det en gang før(dårli kontakt).

Får håpe det ikke er løftere eller cam:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.