Anbefalte innlegg

Har klart å omsider fått tilsendt airbagen min til det 3-eika sportsrattet mitt, men da jeg skulle få det montert så viser det seg at den greia som slår tilbake blinklysbryteren er defekt så jeg må ha en "ny" slik. Fins dette å få kjøpt som separat del, eller må jeg basere meg på å finne et annet ratt å hente deler ifra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortell litt flere detaljer om hvilken bil rattet hører hjemme i så kan noen av oss slå det opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er en 1993 Audi S4 2.2t...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattet hører egentlig hjemme i en 97 Audi A6 2.5 TDI, og skal monteres i en 93 Audi S4 2.2 Turbo. Og det er sleperingen som er defekt visstnok

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye forskjell på slepering på en 92 og en 97, på 97 kan man nesten si at det er en plate.

 

Uansett, delenummer: 443 951 580 A er sleperingen til en 93-modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat, så at den er defekt har ikke noe å si for min del. Jaja, godt det da. Jeg mener jeg så en "oppskrift" på hvordan jeg gjorde dette på s-cars en gang, men nå er den borte. Er det noen som kan guide meg til en ny? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, der var den ja. Ikke at jeg ble særlig klokere av den guiden egentlig... Her står det jo faktisk at sleperingen skal ødelegges og modifiseres.. Mulig jeg heller burde la noen som faktisk har gjort det der før gjøre det? Noen som melder seg frivillig? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, alt er relativt. I gamle dager hadde denne artiklen bilder. De har jeg ikke klart å finne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, nei noen bilder hadde gjort seg... Er litt usikker på hvordan dette skal gjøres for at det skal bli riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt noen bilder av hvordan det ser ut, fint om noen kan guide meg litt på veg.

471b0023.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få taki en ny slik plugg også, passer den pluggen som står på det rattet jeg har tro?

471b0024.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bildet av ratt og slepering

471b0025.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått mitt ratt , og siden vi nå er to som har samme problemet tar jeg denne tråden opp igjen.

Først av alt må jeg si at jeg var utrolig fornøyd med kjøpet, tror faktisk rattet aldri har vært montert i en bil - helt superstrøkent.

Men ang. denne artikkelen så er det et par ting jeg ikke skjønner.

Først: hva er disse delene?

 

4A1 953 515H 01C Upper bezel from S6

4A1 953 516H 01C Lower bezel from S6

4D0 951 543D Follower

4A1 858 343 A21 Leather Boot

 

Jeg må si at jeg ikke har høyderegulering av rattet mitt i bilen no, noe som forenkler operasjonen litt har jeg forstått.

Det står og at batteripolen kan kobles av for å unngå at airbagen løses ut, men den kan gå av fordet. Den sikre måten står i "the factory repair manual" - er det noen som har tilgang på den og kan sjekke det?

Ellers står det en dato på rattet 070794, er det produksjonsdatoen?

Noen bilder av mitt ratt:

rattforfra.jpg

rattbakfra.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh, det rattet har jo ikke antydning til slitasje engang det... Gullkjøpt.. Ser ut som om jeg må få meg en ny slepering ja, sikkert ikke gratis den nei... Skal ta meg en prat med audisentrum om det tenker jeg så får vi se litt. Mulig de har noe greier visst, jeg må innrømme at det frister mer og mer å bare be de om å montere det, for det er så jævli kjipt om det skulle vise seg at jeg blåser airbagen...

 

Når er baggen din ifra forøvrig? 17/12/96 står det på sleperingen min, mens det inni rattet står markert 96/03 antar at dette er datoer ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian, hvordan er gamlerattet ditt??? jeg må ha nytt ratt,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det eneste jeg kan se på rattet er støv:D

Gamlerattet mitt er helt fint, bare litt matt der det er holdt mest i.

Skal få det for en billig penge hvis du er interessert, men jeg må jo bytte først.

Det er 07 07 94 som står på sleperingen, inni har jeg ikke sett enda. Litt rart med den datoen synes jeg, RS2 kom vel ikke før 95, hva har dette rattet gjort på i ti år da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen som har noen informasjon å dele her, hvet det er mange her inne som har skiftet før.

Nå må jeg liksom bare holde det i henderene og late som jeg er ute å kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke plagsomt mange svar nei, var ute hos Harald hos audisentrum for å se om han kunne montere mitt ratt for meg. Noe han ikke ville :( , får se om jeg får taki en ny slepering så jeg får på de hurtig-koblingene som han trenger samt se om jeg får taki en slik plugg så jeg ihvertfall kan ha håp om å få rattet i live igjen. :-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert et `95 RS2 - ratt på min `93 S4. Det var mye arbeid, ikke lett å gjengi arbeidsrekkefølgen...eller gi en god forklaring... men skal prøve.

 

- Demonter deksel rundt ratt-stamme/-lås.

 

Slissene på rattstammen hadde større diameter enn rattet. Så jeg måtte kjøpe et sett med nålfiler. Filte (mange timer) en og en slisse (spor) til jeg klarte å presse på rattet. Ble noen vannblemmer da gitt!

 

- Det er to ledninger...en til bærta og en til airbag på det nye rattet.

- Kapp ledningen til bærta.Ta av overgangen (firkanten som slepering og overganger er i/på (nytt ratt)). Bruk den gamle orginale sleperingen (S4)!

- Monter sleperingen til ledningen du kappet på det nye rattet (må sette på nye kabelsko.

- Sett på sleperingen (riktig i forhold til blinklysbryter) fast til rattet.

- Ledning til airbag passer.

- Slepering strammes på plass når du setter på låsemutteren og strammer til.

- Bruk mutterlås (lim)

 

 

Lytte til:D ;) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, er da 3 ledninger ut ifra rattet, spiller det ingen rolle hvor disse kobles i tilfelle? File av hva? Jeg ser liksom ikke helt hva jeg burde file bort ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. med slisser mener du "spindelen" som rattet sitter på?

Koblet du bare fra batteriet, og det gikk greit?

Måtte du bytte deksler til S6? (hvis dette er upper og lower bezels)

Ellers takker for svar.

Øyvind: hvilken plugg mener du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian: jeg antar at de hurtigkoblingene du har(som du ser av mine bilder at jeg ikke har) skal kobles et sted, forstår bare ikke helt hvor...

 

Hmm, om sleperingen skal av så forsvinner jo fjærmekanismen og det hele... Hmm jaja får kanskje gå på med godt mot og håpe jeg får det til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øyvind Bredland

Hmm, er da 3 ledninger ut ifra rattet, spiller det ingen rolle hvor disse kobles i tilfelle? File av hva? Jeg ser liksom ikke helt hva jeg burde file bort ...

 

 

 

På bilde lagt inn av Cristian ser jeg bare to ledninger...tre om du er litt vrien ;) da! Rattet ditt er vel ikke ulikt?

 

Krum nakken, og gå på...plukk nyrattet helt ned, da vil du nok forstå bedre.

 

Jeg brukte ikke noen overganger eller avstandstykker, ved monteringen..

 

Mitt ratt passer perfekt (ser ut som orginalt), bærta fungerer. Airbagen håper jeg at jeg slipper å teste, men tror og håper den virker. Styres vel bare av en strøm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.