Rar ulyd fra dekk/hjuloppheng/understell/motor(?)

Anbefalte innlegg

I den siste månen har det vert en rar lyd i bilen, som det virker som kommer fra/ved ett av dekkene framme. Lyden er av samme type som kommer når du kjører oppå veimerkning/stiplet striper som lager lyd. Lyden inntreffer stort sett ved 70++ km/t. Noen som vet hva dette kan være? Først trodde jeg det va dekkene, men nå er jeg ikke sikker lenger! Lyden forsvinner hvis jeg svinger til venstre, og blir litt verre når jeg svinger til høyre. Det gjelder en Audi 80 b4.

På forhånd takk for alle svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det jo være et hjullager. og hvis lyden blir borte når du svinger venstre, og verre når du svinger høyre, så må det vel bli det venstre lageret forran... eller var det omvendt??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, har mer eller mindre konstatert at det er hjullageret fremme som er gåent.. Og fikk beskjed av verkstedet at det ville koste 3200 å fikse : bh : så slik jeg forstår det så er det ganske mye stress å gjøre selv? I og med at er verksted bruker ca 2 timer på det (2600kr). Er det farlig å kjøre med gåent hjullager?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke anbefalt. har hørt om tilfeller der hele hjulet detter av pa varmgang på spindel/lagerbane, desuten så kan hjulet låse seg. hvis du jekker opp bilen og tar tak i dekket på klokken 12 og klokken 6 og så dytter du litt så kjenner du slarket som er pga slakket.

er det ekstremt så hadde jeg vært obs på å kjøre med bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at du har sjekket hjulboltene ? Det gir akkurat samme symptomer om de er løse...

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurte på om det var dekka som lagte lyden, så jeg flytta de bak, frem og motsatt.. så tror ikke det skal være boltene.. får jekke opp bilen og se etter slark.. typisk at det skjer i sommerferien : bh :

edit: Var nettopp ute og sjekket om det var slark på v.s. fremme.. men det var ikke noen som helst antydning til slark! :S betyr det at der er trygt å kjøre med foreløpig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i og med at det ikke var noe slark, betyr det at hjullageret IKKE er gåent og at det er noe annet som er problemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte med gåent hjul lager i 50 mil, stoppa ver 3. mil og heiv på en drøss med vann så det kjølte seg ned, kokte bort på få sekunder det jeg kasta på, vis du svinger til høyre og det bråker er det venstre hjul lager som er gåent.. Pga når du svinger høyre legger tyngda seg på venstre side... Bytte selv i forrigårs på en audi 100. Er bare og demontere hele fjærbeinet og stab staget og så gå på verksted/eller et verft eller noen med presse og presse det gamle ut og det nye inn, vi la innerdel den som skal være inni hjul lageret i nitrogen for og sleppe og slå/trykke det inn i hjullageret..

Sorry er små fullnå og skriver som et dass...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke være noe slakke for at det skal lage lyd.

Hadde akkurat samme på min, byttet fremre venstre lager i går. Kjørte "altfor" lenge med dette,(trodde i en tidlig fase at det var dekkstøy fra piggfridekka) men kontrollerte for slakke (ingenting) og merket ingen vibrering eller varmgang, eneste som indikerte at noe var galt var dure-lyden som stadig ble høyere.

Møller tok 3000,- for jobben (inkl lager)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk skifta hjullageret i går, og nå er lyden borte! : smil :

Kostet forøvrig 2000,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.