#1 Skrevet Mai 5, 2007 Som topic sier, hva bør en 19" felg tåle? Skulle cruise litt natt til 1. Mai, og var uheldig og kjørte i et hull. Begge felgene på høyre siden er vrak!! Det ble ingen synlige merker på utsiden av felgene, men når jeg tok de av idag for å sjekke, event. avbalansere, så fikk jeg meg en overraskelse, bakfelgen har fått en bulk, og en sprekk på ca 1 cm, mens framfelgen kun har to sår, ingen tegn til urundheter. Men det som bekymret meg mest var da jag fikk de i avbalanseringsmaskina, for mye ubalanse er det ikke, men kast derimot, det værste kastet jeg har sett i en felg noensinne.. At det var kast i bakfelgen som var sprekt forventet jeg nesten, men at det var kast i framfelgen, som nesten ikke har synlige skader, det forventet jeg ikke. Girker som om hele senteret/eikene har blitt vridd i forhold til selve banen der dekket sitter. Og her snakker vi forøvrig 10-15 mm kast!!! Selv synes jeg dette tyder på dårlig kvalitet på felgene, da jeg har hatt langt værre smeller med andre felger uten at de har blitt skjeve. Hva mener dere? Er dette noe som produsenten bør stå til ansvar for? Står forøvrig "690kg" støpt inn på innsiden av felgen, og til min store overraskelse er boltsirkelen 5x114,3. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Håper noen kan svare meg på noe av dette.. Bilder kommer senere ikveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2007 hva slags felger er dette? og hvilke bil står den på? 5x114,3 er vel toyota som har? Har kjøpt mye billig felger gjennom tia som ikke tåler en dritt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 5, 2007 Dette er Voltare felgene som det er bilde av på hovedsidene (se link i signatur) De er i dimensjon 9x19" Betalte 19000 for de, så billige er de jo ikke.. Men er ganske skuffet da de ikke er et år gamle en gang.. Er mulig et er Toyota ja.. Men er litt rart å ha fått denne boltsirkelen da felgene er bestilt til audi.. Men har ikke fått pratet med selger enda, så vet ikke hva som skjer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 5, 2007 Har du betalt 19 laken for kun felger vil jeg mene at de bør tåle litt..!! Men så spørs det jo hvor høyt dekktrykk du kjører med også da Og hvor fort du kjørte og hvor dypt hullet er.. Mange variabler som kan tale både for og imot at felgen er "for svak" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 5, 2007 Dette var prisen med brukte dekk, litt innviklet da det var reklamasjon på det første felgsettet jeg kjøpte, og derfor ble dekkene fra den pakken satt over på de nye. Farten var rundt 80-90, kjører med 38 pund i dekka. Forsåvidt greit at felgkanten på innsiden ikke tålte det, men hele felgen er vridd i forhold til senteret, pluss at feil boltsirkel heller ikke er noen fordel.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 6, 2007 Nei faen det var sure greier Geir... Har jo selv som du veit greid å knuse en 17" brock felg, å da hadde jeg ikke store farten og hullet var heller ikke så veldig stort. Den fikk sikkert en 5cm sprekk i seg og den fikk jeg sveiset igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 6, 2007 Nei faen det var sure greier Geir... Har jo selv som du veit greid å knuse en 17" brock felg, å da hadde jeg ikke store farten og hullet var heller ikke så veldig stort. Den fikk sikkert en 5cm sprekk i seg og den fikk jeg sveiset igjen. Ja, er kjedelig.. Har sendt mail til Jon, så får se hva jeg ender opp med.. tror ikke det er mye å rette på ihvertfall.. Grattis med bilde av bilen på klubbsidene da.. det er tøft.. Fått lakka bilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2007 F... ta Mesta/Staten,vi betaler ikke nok veiavgifter så vi får heller ødelegge felger/dekk. Var det hullet du kjørt nedi midt i veien? I så fall klag som f... til Mesta.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 6, 2007 F... ta Mesta/Staten,vi betaler ikke nok veiavgifter så vi får heller ødelegge felger/dekk. Var det hullet du kjørt nedi midt i veien? I så fall klag som f... til Mesta.. Ikke midt i veien nei.. men i veikanten der hvor hvite stripa er.. Var mørkt, så så ikke noe til det. Fått lysa mine da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 6, 2007 Ikke midt i veien nei.. men i veikanten der hvor hvite stripa er..Var mørkt, så så ikke noe til det. Fått lysa mine da? Ah,ok. Jepp,de er sendt og på vei til deg,sender deg en PM med pakkenr litt senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 6, 2007 Ja, er kjedelig.. Har sendt mail til Jon, så får se hva jeg ender opp med.. tror ikke det er mye å rette på ihvertfall.. Grattis med bilde av bilen på klubbsidene da.. det er tøft.. Fått lakka bilen da? Var oppe på Rjukan i helga ,men lå rett ut med omgangssjuke fra fredag til i dag så det blei ikke noe tur oppom deg.... Skal levere bilen til lakkering neste mandag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 6, 2007 Ah,ok. Jepp,de er sendt og på vei til deg,sender deg en PM med pakkenr litt senere. Høres bra ut.. Magne: Huff da.. ikke noe ålreit.. får ta meg en tur nedover snart.. Blir morro å se åssen bilen blir.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 7, 2007 Slik så min 19" Rs6 replica (jall) ut etter og ha kjørt i et lite hull i 70km/t.. Helt tragisk kvalitet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 7, 2007 Hm.. ja, den ver ikke fin.. ikke så ille mine, Hadde det kun vært bulk kunne jeg rettet de, men usikker når det er kast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 7, 2007 Jeg fikk rettet ut den der, ble så god som ny.. Var egentlig værre enn det ser ut som på bilde, like ujevn som den var avlang.. Kosta 400-500kr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 7, 2007 Jeg fikk rettet ut den der, ble så god som ny.. Var egentlig værre enn det ser ut som på bilde, like ujevn som den var avlang.. Kosta 400-500kr.. Hvor gjorde du dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 7, 2007 Østfold felgteknikk, Fredrikstad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 7, 2007 Østfold felgteknikk, Fredrikstad. Oki,, takk skal du ha.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 7, 2007 Jeg har faktisk ett sett 17" på min passat som er 5x114'3.. hullene passer helt fint! ikke no problem.. så jo ikke snakk om den store forskjellen da (fra 5x112) Og jeg har ikke hatt no problem med risting el. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 7, 2007 Jeg har faktisk ett sett 17" på min passat som er 5x114'3.. hullene passer helt fint! ikke no problem.. så jo ikke snakk om den store forskjellen da (fra 5x112) Og jeg har ikke hatt no problem med risting el. Nei, men er uansett ikke bra.. Men han mente det var vanlig at det stod en boltsirkel i felgene som ikke stemte da samme serien ble borret med riktig boltsirkel etter støping.. Men har uansett fått pris på et sett med OZ Superlegera III i 8,5x19" med nexen dekk til 20 k, er dette bra pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 7, 2007 5x114,3 er nissan og mitsubitshi. Så visst disse er beregnet til. f.eks en nissan på 1300kg og du setter de på din 16-1700kg ?! så har jo det en del og si også vil jeg tro. men som andre sier så kommer jo det litt ann på dekktrykk og hvor stort/krappt det hullet var. uansett synd. har nettopp rettet 2 sett selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 8, 2007 Hvis du har betalt 19.000,- for dette settet så er nok ikke kvaliteten verdt pengene, men det er som 2 allerede er inne på, hvor stort hullet var, og hvordan du traff... Jeg har klart å få bulk i en 18" OZ felg og de er kjent for kvalitet... Så det var kansje noen store hull du traff!! Har truffet mange hull med mine 20" ASA og ingen bulker eller skader enda. Men det har ikke vært noen store hull enda. Prisen du har fått på disse OZ felgene er vel grei, siden du har betalt 19.000,- for disse, ville jeg ikke nølt med å kjøpt OZ felgene. Regner med at du får reklamasjon, så ett bytte? Erstatning fra Statens Vegvesen?? Glem det, det får du sannsynlig ikke.... Det er MANGE som har prøvd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 8, 2007 Kan nok stemme det med att det er trykt feil da de er levert til flere modeller.. Mine felger er levert av dekkforhandler/monter. Og de burde jo vite hva de driver med.. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 8, 2007 Men har uansett fått pris på et sett med OZ Superlegera III i 8,5x19" med nexen dekk til 20 k, er dette bra pris? Det virka som ein grei pris det.. Eg fekk også pris på dei felgene i 9,5 X 20" men der var betydeleg meir enn det du fekk, det kom på 37.500 uten dekk. Veldig synd at det skal vare slike dårlege veger her i Noreg: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 8, 2007 Hvis du har betalt 19.000,- for dette settet så er nok ikke kvaliteten verdt pengene, men det er som 2 allerede er inne på, hvor stort hullet var, og hvordan du traff... Jeg har klart å få bulk i en 18" OZ felg og de er kjent for kvalitet... Så det var kansje noen store hull du traff!! Har truffet mange hull med mine 20" ASA og ingen bulker eller skader enda. Men det har ikke vært noen store hull enda. Prisen du har fått på disse OZ felgene er vel grei, siden du har betalt 19.000,- for disse, ville jeg ikke nølt med å kjøpt OZ felgene. Regner med at du får reklamasjon, så ett bytte? Erstatning fra Statens Vegvesen?? Glem det, det får du sannsynlig ikke.... Det er MANGE som har prøvd... Får nok ikke igjennom noen reklamasjon, virket ihvertfall ikke sånn.. Hullet var nok ikke så stort da det var såvidt jeg merket smellet.. Skvatt mere av den plutselige ristingen for å si det sånn.. Men uansett, felgene er til salgs, er muligheter for å rette de, ihvertfall 1, og kan få tak i et stk ny. Link: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=772448#post772448 Her er det også bilder av skadene på felgene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...