#1 Skrevet Mai 5, 2007 Dette er på en aan-maskin. Ut fra blokka kommer det grove røret på 30 mm. Der sitter en ca 4 cm lang slange og ett nytt 30 mm rør sitter i andre enden. Dette røret forgrener seg videre i 3 rør; ett (tynnt) fremover mot radiatoren (som jeg allerede har blokket), ett (tynnt) til det nederste inntaket på toppdekselet, og ett tjukt som går innom en "plastklokke" og videre til det øvre inntaket på toppdekselet. Håper dere skjønner hva jeg mener her... Det hadde vært deilig å fjernet det meste av dette styret i forbindelse med montering av catch-tank, men HVA kan fjernes og hva KAN IKKE fjernes..?? Og hva er det de ulike rørene går til, og hva er den "plastklokka"...?? Takk for svar...gjessp:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 6, 2007 hei Jon! Jeg driver selv med dette om dagen og har kommet frem til denne løsningen: bilde1: sånn er det orginalt. bilde2: sånn skal jeg ha det. bilde3: det meste der kan man kaste i søpla. NB! Det er særdeles viktig å få returen til å gå tilbake UNDER laveste oljenivå, så da falt valget på tappepluggen på bunnpanna for min del. Drille hull og sette i en overgang + en 90 graders bøy opp og rett i Catchtanaken. NB2! Du må ha en catch tank med 4 uttak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 6, 2007 noen bilder til: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 6, 2007 Erhm... Man kan vel la returen gå tilbake i dette tykke røret som kommer opp fra veivhuset, er jo ikke store mengdene som kommer opp mens man kjører. Poenget er at man har et filter på høyeste punkt slik at dampen slipper ut, trenger isåfall da bare 3 uttak på catch-tank... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 6, 2007 Oioioi Anders....dette var omfattende gitt..er visst ingenting som skal være lettvindt nei... Opplegget ser jo profft ut og du skal ha ting 100% skjønner jeg.. Nå har jeg selvfølgelig alt bestilt en normal catch-tank med bare 2 uttak jeg da men.. 1. spørsmål: Hvor får man tak i slik tank med 4 uttak....bygge selv..?? 2. spørsmål: Trodde at det som kom i tanken var oljedamp og dritt man IKKE ville ha tilbake til oljesystemet, men tømme ut fra tanken av og til....?? 3. spørsmål: Hvordan fungerer den slangen som går fra tappepluggen (trykk osv)...vil det som kommer i catch`n bare renne ned til bunnpanna igjen..? 4. spørsmål. Kan du liste opp alt du har brukt av deler og hva du har gjort for å få dette til? (Eller er det en yrkeshemmelighet..?) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 6, 2007 Erhm... Man kan vel la returen gå tilbake i dette tykke røret som kommer opp fra veivhuset, er jo ikke store mengdene som kommer opp mens man kjører.Poenget er at man har et filter på høyeste punkt slik at dampen slipper ut, trenger isåfall da bare 3 uttak på catch-tank... Ja, ok men hvordan blir det med trykket der da....vil det ikke blåse opp i det returrøret også opp i catch-tanken igjen...eller er jeg helt på bærtur nå..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 6, 2007 Oioioi Anders....dette var omfattende gitt..er visst ingenting som skal være lettvindt nei... Opplegget ser jo profft ut og du skal ha ting 100% skjønner jeg.. Nå har jeg selvfølgelig alt bestilt en normal catch-tank med bare 2 uttak jeg da men.. 1. spørsmål: Hvor får man tak i slik tank med 4 uttak....bygge selv..?? 2. spørsmål: Trodde at det som kom i tanken var oljedamp og dritt man IKKE ville ha tilbake til oljesystemet, men tømme ut fra tanken av og til....?? 3. spørsmål: Hvordan fungerer den slangen som går fra tappepluggen (trykk osv)...vil det som kommer i catch`n bare renne ned til bunnpanna igjen..? 4. spørsmål. Kan du liste opp alt du har brukt av deler og hva du har gjort for å få dette til? (Eller er det en yrkeshemmelighet..?) Mvh Hehe, Er faktisk ganske så simpelt når man titter nedi motorrommet selv! Lekende lett faktisk. Greia er bare det å skaffe allt sammen av ting og tang for at ting av ulike dimmensjoner skal gå sammen i harmoni tilslutt Dette er trots alt en 4(!) år gammel modd, som en engelskkar har prøvd ut, og det har ikke vært store fuzzet med det, så da valgte jeg og gå for samme løsning. Jeg er ikke 100% ferdig med mitt enda, men slik jeg har fortalt i min 1.post her, er det slik jeg skal ha catch-tank sytemet mitt iallefall. Du "trenger" ikke 4 uttak dersom du ikke fjerner den 30mm forgreningsrøret som kommer opp av blokka, da du kan bruke 1 uttak fra catchtanken til disse (som skal ha 2 uttak ref plantegningen) og da 1 uttak til ånding (filter), og 1 uttak til retur -olje. Det du kan gjøre da er jo å feks drille hull i den nyinkjøpte tanken din og sette inn en adapter slik at du får 3 innganger, og voilà så har du samme konsept som vist på tegningen. PS, noe usikker her, men tror også at catchtanken bør inneholde et slikt "oljeåndingskar" for å skille dampen fra partiklene/klumpene/dråpene/whatever, og det er det kanskje ikke alle olje-catch tanker som har? Min tank er iallefall laget for dette systemet, men vet ikke hvordan det blir med resten? Men for alt jeg vet kan det ha lite til ingen ting å si. De fleste gutta her inn kjører vel kanskje med vanlig 2 inntaks catch-tank(?), så da er det sikkert en god del fine erfaringer derifra også. PS, den plastklokka er et slags oljedamp-filter. Mye av de rørene òg, inneholder spiraler som også er til for å skille ut og hindre oljesøl. Så svar: 1: Jeg kan skaffe en til deg fra en WRC dude i England. Betaler du frakta selv så fikser jeg 2: Det er vel minimalt med skit, men hovedårsaken er vel dampen tenker jeg. Så jeg ser ikke problemet med å la returen gå tilbake i blokken sålenge det ikke er kaldt ute og det danner seg kondens i tanken. Det er vel eneste "drawback'et" med dette. 3: ja. 4: oh, må ta det på husk, men here goes; *1 x 1l catch tank (4 uttak, 1 topp, 2 side og 1 bunn) *1 x 20-> 30mm overgang (hann/hann) *1 x 10-> 20mm overgang (hann/hann) *1 x 2m 20mm oljeslange *1 x 2m 10mm oljeslange *1 x 19mm minifilter *div slangeklemmer kostnad ca 40,-£ + frakt for catch-tanken og resten får jeg pris på siden Legger også med et bilde av min tank: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 7, 2007 Anders: Ok, skjønner mer og mer..hehe. Men tror ikke jeg sjanser på å borre hull i tanken jeg har mtp det "karet" du snakker om inni tanken som sitter hos deg. Tenker jeg får bestille en slik tank gjennom deg..(og kanskje resten av delene også..) Blir ikke rare greiene i frakt vel...kanskje noe annet som lønner seg å bestille fra han i samma slengen også..? Mvh Jon-Chr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 13, 2007 Anders: Ok, skjønner mer og mer..hehe.Men tror ikke jeg sjanser på å borre hull i tanken jeg har mtp det "karet" du snakker om inni tanken som sitter hos deg. Tenker jeg får bestille en slik tank gjennom deg..(og kanskje resten av delene også..) Blir ikke rare greiene i frakt vel...kanskje noe annet som lønner seg å bestille fra han i samma slengen også..? Mvh Jon-Chr Nei, det er jo forstålig du venter med det da! Jeg kan godt ordne en slik tank til deg, om han har flere igjen. mangler kun en liten adapter nå så er systemet komplett på min bil iallefall. Testing av det vil vel foregå på vålerbanen. Tja, jeg tror han bare lager de tankene. Men kan jo alltids høre med han om det er noe mer snacks til rekkefemmer som han kan trylle frem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 6, 2009 Tar denne opp igjen litt... Den tilbakeslags ventilen (check valve) som står mellom veivhus røret og innsuget, den kan vel fjernes helt. Ser ikke noe hensikt i den når det hullet alikevel skal blendes. Jeg har fjernet min nå og vil bare kjøre directe fra carbon canister solenoid ventil og til insug. Da blir det bare en slange å forholde seg til istedet for å blende av ett t-stykke. Noen innvendinger? Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...