Overhaling calipper typ 44 quattro

Anbefalte innlegg

Har plukket av calipperene bak på min typ 44 quattro, og må prøve å få overhalt de.

 

Er det noen som har overhalt slike calippere og kan komme med noen gode tips til hvordan man går "riktig" fram og hva man skal se etter på slitasje og feil?: rolleyes

 

Har fått tak i pakningssett til calipperen, og glidebolter ser bra ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det lite respons gitt....

Noen som har gjort det og som kan fortelle meg hvordan jeg får ut "akslingen" som stempelet sitter på etter at jeg har skrudd ut stempelet og plukket bort låseringen??

 

Og er det mulig å få kjøpt løse stempel til calipperen noe sted? Eller er det bare å krype til korset og kjøpe en "ny" en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikkel Bruer vet jeg har overhalt sine, han kjøpte to brukte og overhalte de.

Du får kjøpt rep-sett vet jeg, men husker ikke hva som fulgte med der. Stempel i løs vekt? Mjaah, skeptisk..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har overhalt på to Passat 32B Syncro

Det er som regel alltid handbrekket som henger, det må demonteres rengjøres og smøres

Er noe klatt å demontere, enda verre å montere

 

Skru ut stempelet

Fjerne låseringer

Ta ut justeringmekanismen og med den lille biten til handbrekk

Dra ut bandbrekk armen

 

Jeg sveiset en rørbit på en tvinge slik at jeg fikk presset sammen fjøren når jeg skulle av og på med låseringene, og hadde kalipper montert i skrustikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø :

Jeg har overhalt på to Passat 32B Syncro

Det er som regel alltid handbrekket som henger, det må demonteres rengjøres og smøres

Er noe klatt å demontere, enda verre å montere

 

Skru ut stempelet

Fjerne låseringer

Ta ut justeringmekanismen og med den lille biten til handbrekk

Dra ut bandbrekk armen

 

Jeg sveiset en rørbit på en tvinge slik at jeg fikk presset sammen fjøren når jeg skulle av og på med låseringene, og hadde kalipper montert i skrustikke.

 

De låseringene du snakker om, jeg har bare funnet en i "bunn" under stempelet, er det flere??: klø :

 

Og fjæra, ligger den inne i stempelet, slik at det må demonteres "innmaten" inne i stempelet?

For hvis det skal være fjær i bunn av calipperen, under den ene låseringen jeg har tatt av, da er det noe rimelig galt...:rolleye:

 

Og så ser det ut til at jeg må krype til korset med å kjøpe en ny calipper og, stempelet i den ene har MYE gravrust, og trolig er vel ikke slike stempler å oppdrive...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...... Kan noen sjekke hvilken dim. det skal være på stemplene på calipperene på '89 100 quattro 2,3... "Alle" selger repsett og calippere som er 38 mm, mens mine måler jeg til 36 mm, er det noen som har satt på calippere fra eldre modeller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver på å monterer calipperen igjen nå etter å ha hatt alt fra hverandre, renset, smurt og pusset...

Så kommer det store spørsmålet: Hvordan skal ejg få montert "mansjetten" som sitter på stempelet og som tetter mot sylinderen??

Skal man feste på mansjetten først og pressen den ned i sylinderen når man har skrudd inn stempelet, eller må mansjette på plass nede i sylinderen først, og så må den være med når man skrur ned stempelet??

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få dette ihop uten å ødelegge mansjetten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags kjemikalier brukte du når du " satte " sammen gliderne i holderne ?

Kan man bruke kobberfett eller hva er mest egnet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, så brukte jeg det medfølgende fettet som fulgte med pakningssettet til å sette inn gliderene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette har jo ikke jeg, ettersom jeg bare skal sette sammen gliderne i holderen igjen etter å ha fått dette løs...

 

Husker ikke tilfeldigvis hva dette fettet het a ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OG skal du kunne dra inn og ut stemplet i calipperen for hånd ? ( den er koblet fra bremslangen på bilen o.s.v )

 

Gjelder bak...

 

Foran så gikk 3 av 4 stempler greit, mens det fjerde sitter bom fast.. Finner nok på noe =P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver på å monterer calipperen igjen nå etter å ha hatt alt fra hverandre, renset, smurt og pusset...

Så kommer det store spørsmålet: Hvordan skal ejg få montert "mansjetten" som sitter på stempelet og som tetter mot sylinderen??

Skal man feste på mansjetten først og pressen den ned i sylinderen når man har skrudd inn stempelet, eller må mansjette på plass nede i sylinderen først, og så må den være med når man skrur ned stempelet??

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få dette ihop uten å ødelegge mansjetten...

 

Du drar mansjetten på stempelet først. Så drar du mansjetten forbi sporet i stempelet, slik at den kommerned mot enden av stempelet. Dette går med litt forsiktighet. Mansjetten er fleksibel. Bruk et lite flatt jern til og vippe mansjetten forbi sporet i stempelet.

Når du har mansjetten på bunnen av stempelet. Skal den enden som skal i selve caliperen henge fritt, under stempelet.

Nå setter du denne i sporet i caliperen og skyver stempelet nedi caliperen, mens mansjetten glir oppover mot sporet sitt. Bruk mye "glider" (olje f,eks,) Når du har fått mansjetten i begge sporene sine, blir det litt ball med og få stempelet til å entre skruen i caliper. Tålmodighet

 

Løkka tell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satte mansjetten i caliperen først, og tredde stempelet ned i mansjetten. Funka det også. For å entre stempelet, bruker jeg en tvinge for å holde stempelet noenlunde på plass, jeg skrur forsiktig inn stempelet mens jeg passer på at det ikke blir gjenget skeivt.

 

Anders T.Hagen: stempelet skal skrues inn igjen, kan også skrues ut. Du har nummeret mitt om det er noe du lurer på eller trenger hjelp med...

 

 

-A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.