#1 Skrevet Mai 9, 2007 Har plukket av calipperene bak på min typ 44 quattro, og må prøve å få overhalt de. Er det noen som har overhalt slike calippere og kan komme med noen gode tips til hvordan man går "riktig" fram og hva man skal se etter på slitasje og feil? Har fått tak i pakningssett til calipperen, og glidebolter ser bra ut.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2007 Her var det lite respons gitt.... Noen som har gjort det og som kan fortelle meg hvordan jeg får ut "akslingen" som stempelet sitter på etter at jeg har skrudd ut stempelet og plukket bort låseringen?? Og er det mulig å få kjøpt løse stempel til calipperen noe sted? Eller er det bare å krype til korset og kjøpe en "ny" en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2007 Mikkel Bruer vet jeg har overhalt sine, han kjøpte to brukte og overhalte de. Du får kjøpt rep-sett vet jeg, men husker ikke hva som fulgte med der. Stempel i løs vekt? Mjaah, skeptisk..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 9, 2007 Jeg har overhalt på to Passat 32B Syncro Det er som regel alltid handbrekket som henger, det må demonteres rengjøres og smøres Er noe klatt å demontere, enda verre å montere Skru ut stempelet Fjerne låseringer Ta ut justeringmekanismen og med den lille biten til handbrekk Dra ut bandbrekk armen Jeg sveiset en rørbit på en tvinge slik at jeg fikk presset sammen fjøren når jeg skulle av og på med låseringene, og hadde kalipper montert i skrustikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 9, 2007 Jeg har overhalt på to Passat 32B SyncroDet er som regel alltid handbrekket som henger, det må demonteres rengjøres og smøres Er noe klatt å demontere, enda verre å montere Skru ut stempelet Fjerne låseringer Ta ut justeringmekanismen og med den lille biten til handbrekk Dra ut bandbrekk armen Jeg sveiset en rørbit på en tvinge slik at jeg fikk presset sammen fjøren når jeg skulle av og på med låseringene, og hadde kalipper montert i skrustikke. De låseringene du snakker om, jeg har bare funnet en i "bunn" under stempelet, er det flere?? Og fjæra, ligger den inne i stempelet, slik at det må demonteres "innmaten" inne i stempelet? For hvis det skal være fjær i bunn av calipperen, under den ene låseringen jeg har tatt av, da er det noe rimelig galt... Og så ser det ut til at jeg må krype til korset med å kjøpe en ny calipper og, stempelet i den ene har MYE gravrust, og trolig er vel ikke slike stempler å oppdrive... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 10, 2007 Hmm...... Kan noen sjekke hvilken dim. det skal være på stemplene på calipperene på '89 100 quattro 2,3... "Alle" selger repsett og calippere som er 38 mm, mens mine måler jeg til 36 mm, er det noen som har satt på calippere fra eldre modeller?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 18, 2007 Driver på å monterer calipperen igjen nå etter å ha hatt alt fra hverandre, renset, smurt og pusset... Så kommer det store spørsmålet: Hvordan skal ejg få montert "mansjetten" som sitter på stempelet og som tetter mot sylinderen?? Skal man feste på mansjetten først og pressen den ned i sylinderen når man har skrudd inn stempelet, eller må mansjette på plass nede i sylinderen først, og så må den være med når man skrur ned stempelet?? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få dette ihop uten å ødelegge mansjetten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 19, 2007 Hva slags kjemikalier brukte du når du " satte " sammen gliderne i holderne ? Kan man bruke kobberfett eller hva er mest egnet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 19, 2007 Så vidt jeg husker, så brukte jeg det medfølgende fettet som fulgte med pakningssettet til å sette inn gliderene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 19, 2007 Men dette har jo ikke jeg, ettersom jeg bare skal sette sammen gliderne i holderen igjen etter å ha fått dette løs... Husker ikke tilfeldigvis hva dette fettet het a ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 19, 2007 OG skal du kunne dra inn og ut stemplet i calipperen for hånd ? ( den er koblet fra bremslangen på bilen o.s.v ) Gjelder bak... Foran så gikk 3 av 4 stempler greit, mens det fjerde sitter bom fast.. Finner nok på noe =P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 19, 2007 Driver på å monterer calipperen igjen nå etter å ha hatt alt fra hverandre, renset, smurt og pusset...Så kommer det store spørsmålet: Hvordan skal ejg få montert "mansjetten" som sitter på stempelet og som tetter mot sylinderen?? Skal man feste på mansjetten først og pressen den ned i sylinderen når man har skrudd inn stempelet, eller må mansjette på plass nede i sylinderen først, og så må den være med når man skrur ned stempelet?? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få dette ihop uten å ødelegge mansjetten... Du drar mansjetten på stempelet først. Så drar du mansjetten forbi sporet i stempelet, slik at den kommerned mot enden av stempelet. Dette går med litt forsiktighet. Mansjetten er fleksibel. Bruk et lite flatt jern til og vippe mansjetten forbi sporet i stempelet. Når du har mansjetten på bunnen av stempelet. Skal den enden som skal i selve caliperen henge fritt, under stempelet. Nå setter du denne i sporet i caliperen og skyver stempelet nedi caliperen, mens mansjetten glir oppover mot sporet sitt. Bruk mye "glider" (olje f,eks,) Når du har fått mansjetten i begge sporene sine, blir det litt ball med og få stempelet til å entre skruen i caliper. Tålmodighet Løkka tell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 19, 2007 Jeg satte mansjetten i caliperen først, og tredde stempelet ned i mansjetten. Funka det også. For å entre stempelet, bruker jeg en tvinge for å holde stempelet noenlunde på plass, jeg skrur forsiktig inn stempelet mens jeg passer på at det ikke blir gjenget skeivt. Anders T.Hagen: stempelet skal skrues inn igjen, kan også skrues ut. Du har nummeret mitt om det er noe du lurer på eller trenger hjelp med... -A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...