#1 Skrevet Mai 9, 2007 Siden arbeidslysten begynte så ubehagelig å ulme, så har jeg gått løs på diverse småtteri på bilen min. Og idag sto takluka for tur, jeg fikk bytta en brukket føring/skinne på venstre side, og jeg skulle prøve å kjøre takluka i tilbaketrukket stilling. Men den gang ei. Motoren "gir seg" før den har fått trekt luka helt ned i bakkant, enda så ser alt ut til å være smooth oppi der. Kan det være noe galt med selve giret/utvekslinka? For jeg kobla ut motoren og sveiva den manuelt, og den gikk tungt på akkurat samme sted da også, var faktisk redd for at 4mm umbrakonøkkelen skulle slites istykker! Men når jeg fikk den forbi et visst punkt så kunne jeg koble inn motoren igjen og resten gikk fint. Det samme skjer når jeg så skal lukke den igjen, da stopper hele dritten ca 5-8cm før fremkanten av selve luka er helt framme. Jeg prøvde å kjøre med motoren samtidig som jeg hjalp til med umbrako'n, men resultatet var akkurat det samme som ellers, den stoppa pga noe overbelatningsvern sikkert, og jeg måtte koble den ut for å sveive manuelt. Det kjennes ut som den kommer i klem eller at noe "butter imot" på en måte, hva kan dette være, siden det stanger både når jeg skal åpne og lukke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 9, 2007 Kan det være føringswirene som har fått en knekk på seg kanskje? Du må vel desverre opp med mesteparten igjen for å komme til de å få sjekket. Ellers har jeg sett at en liten aluminiumsbrakett over giret har knukket og lagd trøbbel for taklukeoperasjonen (du finner denne ved å skru av vindavviseren mens takluka er åpen, den ligger rett over der tannhjulet fra giret går inn i taklukemekanismen). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 9, 2007 Hva slags brakett er det snakk om, og hvordan lager den trøbbel? Kan det gi symptomer som nevnt? Det med føringswiren hørest ikke usannsynlig ut, men samtidig hørest det ut som en lei sak å fikse..? Eller er det mulig å gjøre noe med det uten å bytte skjiten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2007 Jeg gjorde som du sa idag, men når jeg plukker istykker i fremkant der, så ser jeg jo ikke noe mer enn det jeg allerede ser. For wiren ligger jo i alu-rør, og det er igrunn alt jeg klarte å se oppi der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2007 Den braketten jeg tenker på er der wirene samles rundt tannhjulet fra giret. Det er en aluminiumssak som jeg har sett har vært knukket på flere andre slike takluker. Men det er sikkert litt vanskelig å forklare skikkelig for det er så lenge siden jeg var av med det der. Å bytte wirene, eller å dra de ut medfører vel at du må ta ut hele taklukemekanismen, MEN det er ikke så veldig vanskelig når først blekkluka er tatt av, du tar nemlig hele greia opp og ut av bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...