Ombygging frå automat til manuell

Anbefalte innlegg

Heisann : vinke :

Lurte på om det er mykje arbeid med å bytta ut ein Audi S4 ('93) automatkasse, med ein manuell kasse? Har lyst på meir drag, men kassa som eg har no tåler ikkje nåke serligt med trimming. Fleire kompiser av meg som seier dette er piece of cake, men er sjøl litt skeptisk. :confused: Og blir det problem angående godkjenning?

Nåken som har erfaringer med skifting girkasser? Må jo lage hull til clutch osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjenning bør ikke være noe problem. Har lest at flere andre har byttet fra automat til manuell på S4. Jeg vurderte å konvertere fra automat til manuell på en 96 modell A4, men det ble for omfattende. Der måtte veivakselen byttes, måtte skifte motorstyring, osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror egentlig ikke du trenger å nevne at du har gjort det engang :D

Men er vel endel arbeid å legge opp til clutchen, giroverføringa burde vel gå fort. Kommer vel mest ann på hva du er villig til å gjøre for det tror jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir sikkert til at eg kjøper en manuell gir uansett :P Veit jo om folk som faktisk har bytta fra manuell gir, til automatgir. Vil vel tru det er meir omfattande. Men da va jo då ikkje på Audi :P Så det er ein anna historie.

Iallefall, så kommer eg til og ha denne bilen ei god stund til. Så eg har jo mest lyst og konvertere til manuell, men er det for omfattende, som Pål Espen nevnte... Da spørst det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med bytte av veivaksel var spesifikt for AEB-motoren til A4. Så du slipper nok det problemet. Om bilen vil gå optimalt med motorstyring beregnet for automat vet jeg ikke. Men siden andre med S4 har gjort det på den måten, går det nok fint. Må bare koble slik at motorstyringen tror at bilen står i park, ellers får du ikke start på bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, eg får ivertfall begynna og sjå etter kasser til salgs i mellomtiden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha

girkasse

svinghjul

clutch

pedalsett

bremseveskebeholder

slavesylinder

mellomaksel(forskjellig offset på midtfeste)

diff(forskjellig utveksling)

trur også jeg måtte bytte drivakslingene foran(forskjellig lengde)

Her er tråden fra dengang jeg gjorde det:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=24254

Stor jobb, men ellers fungerte det meget bra.

Mvh Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjå der ja. Mykje knask :) Takker Leif :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha

girkasse

svinghjul

clutch

pedalsett

bremseveskebeholder

slavesylinder

Her er tråden fra dengang jeg gjorde det:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=24254

Stor jobb, men ellers fungerte det meget bra.

Mvh Leif

Jeg holder på med samme jobben selv. Automaten tatt av, svinghjul og clutch montert, men har et par spørsmål:

1) Ser du nevner at bremseveskebeholder må byttes. Hvorfor?

2) Giroverføringen, gikk du gjennom samme hullet i karosseriet som girvelgeren til automat'n?

3) Måtte du bytte gasspedal også, eller holder det med ny clutch- og bremsepedal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Noen må den byttes på, men jeg gjorde det ikke. Det er fordi du bruker bremsevesken fra denne til slave/master sylinderen på clutchen.

Se etter en tapp som man kan skjære av slik at man kan tre en slange innpå, da kan du bruke denne hvis du har.

2: Må som regel lage ett litt større hull, griet å få tak i plate delene fra en bil som har vært manuell, da kan du bare feste dette i dørken på bilen, å skru på alt som er med på giroverføringa på en manuell bil.

3: Gasspedal trenger du ikke bytte:)

Jeg holder på med samme jobben selv. Automaten tatt av, svinghjul og clutch montert, men har et par spørsmål:

1) Ser du nevner at bremseveskebeholder må byttes. Hvorfor?

2) Giroverføringen, gikk du gjennom samme hullet i karosseriet som girvelgeren til automat'n?

3) Måtte du bytte gasspedal også, eller holder det med ny clutch- og bremsepedal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Noen må den byttes på, men jeg gjorde det ikke. Det er fordi du bruker bremsevesken fra denne til slave/master sylinderen på clutchen.

Se etter en tapp som man kan skjære av slik at man kan tre en slange innpå, da kan du bruke denne hvis du har.

2: Må som regel lage ett litt større hull, griet å få tak i plate delene fra en bil som har vært manuell, da kan du bare feste dette i dørken på bilen, å skru på alt som er med på giroverføringa på en manuell bil.

3: Gasspedal trenger du ikke bytte:)

Jeg har 3-tre ledninger/kontakter tilknyttet automatkassen. Èn som er plassert over drivaksel på venstre forhjul(1), èn midt på girkassen (venstre side) (2) og en bak på kassen (3). Vet at (1) er hastighet, men vet lite om de to andre. (2) og (3) kommer ut gjennom torpedoveggen i èn felles kabel. I hvilken av disse kablene ligger informasjon om at bilen står i park?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 3-tre ledninger/kontakter tilknyttet automatkassen. Èn som er plassert over drivaksel på venstre forhjul(1), èn midt på girkassen (venstre side) (2) og en bak på kassen (3). Vet at (1) er hastighet, men vet lite om de to andre. (2) og (3) kommer ut gjennom torpedoveggen i èn felles kabel. I hvilken av disse kablene ligger informasjon om at bilen står i park?

Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

opp med seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammel tråd, men jeg spør... fant du ut av dette med ledningene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha

girkasse

svinghjul

clutch

pedalsett

bremseveskebeholder

slavesylinder

I tillegg til dette trengs:

- rør mellom clutchpumpene

- slange fra bræmsevæskebeholder og ned til clutchpumpe

- giroverføring med mansjett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.