Stempel i calipper er rustet, trenger litt tips.

Anbefalte innlegg

Begynnte med friskt mot i dag og plukket ned bremsene på ene siden på GTi'n i dag. Skal bytte skiver og klosser og overhale calipperene. Motet fòr fortere enn dugg for sola, da det viser seg at jeg har fått en del feil deler, i tillegg til at jeg har ikke fått alt jeg bestillte. : mad : : mad :

Får plukket av calipper og ut med stempelet, og finner ut at dette er rustet i enden ut mot kloss. Pusset godt rent og prøvde stempelet i sylinderen. Går fint dette, men liker ikke at det er rust der.

Har funnet en butikk i usa der dem selger OEM calippere for ca 1500,- for begge fremme. MEN! så er det jo det at originale calippere er ikke så grove greier da, bare 1-stempla.

Så kommer spørsmålene.

1) Har det så mye å si med denne rusta, så lenge stempelet går fint og lett?

2) Bilen blir ikke brukt på bane, og har roet kjøringen en god del. Noe poeng i å bruke mye penger på nye kraftigere calippere?

3) Hvis det skulle bli aktuelt med bedre calippere, finnes det noen bolt-on calippere fra andre vag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes vel noe honeverktøy for bruk på calippere, det kan jo hjelpe litt.

Men er det tett så er det nå tett....overflaterust som er pusset bort er jo borte.

Kommer sikkert av at enten pakningen utover har fått julig, eller kan jo også hatt vann i bremsevæska.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sylinderen er fin, og for meg så ser det ut som stempelet er fint på den delen som er innenfor pakningen i sylinderen, er liksom helt i ytterkant på stempelet som er rustet, og denne rusten får jeg ikke vekk. Er kommet for langt.

Problemet er vel om rusta er så langt inne på stempelet at det kommer i kontakt med pakningen, så ryker vel denne rimelig kjappt. På den andre siden, da burde dette allerede ha skjedd for lenge siden? : klø :

stempel.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dra på høggern og demonter en calipper og se om stempelet i den er iorden, og kjøp stempelet, evt hele calippern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du monterer nye klosser så presses stempelet langt inn.

Hvis rusten er så langt innover på stempelet at rusten kommer inn i pakningen så ville jeg ikke hatt det slik. Fjern rusten som er bak sporet til mansjetten med fil og runde bevegelser, slik at det ikke er løse flak som kan skjære opp pakningen eller gi lekkasje. Er det for rustent slik at diameteren blir særlig mindre etter filing så ville jeg ha byttet det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe begymret for dette ja. Tror nok det blir nye calippere fra usa da.

Er ikke så gale med 1500 + frakt for 2 calippere vel? Ser mekonomen skal ha 12-1300,- pr stk så.... Og da snakker vi om bytte-del.....

Men så var det om det kunne være like greit å oppgradere litt i samme slengen da...... : klø :

Om jeg dobbler utgiftene, får jeg Disse 2-stempla calipperene

Så var det om det har noe for seg så lenge jeg ikke bruker bilen på bane..... Blir liksom bare smør-på-flesk opplegg. Hadde jeg vært stinn i penger, hadde det ikke vært noe problem, men det er jeg da ikke......

Hva anbefaler dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.