#1 Skrevet Mai 12, 2007 Oppdaget en dag smørolje i kjølevannet ... Har nå overhalt toppen, byttet toppakning, hallgiver og registerreim (vannpumpe, løpehjul og multireim). Ved oppstart går motoren veldig pent, men når vann/motor-temp kommer opp på 60 grader begynner ventiltikkingen. Kjører med 10w-60 olje. Er dette normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2007 Er dette normalt? Nei. Langt fra normalt egentlig. Typisk etter overhaling er at det tikker litt med det samme og så gir det seg. Ikke motsatt..... Er oljetrykket OK? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2007 Oppdaget en dag smørolje i kjølevannet ... Har nå overhalt toppen, byttet toppakning, hallgiver og registerreim (vannpumpe, løpehjul og multireim).Ved oppstart går motoren veldig pent, men når vann/motor-temp kommer opp på 60 grader begynner ventiltikkingen. Kjører med 10w-60 olje. Er dette normalt? Ved slik overhaling har du også byttet vintilløftere ? Litt ulike spekulasjoner man kan gjøre med nye kontra brukte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 13, 2007 Roger: Synes og dette med at tikkingen blir gradvis mer markant, er merkelig. Oljetrykket er normalt. Kald motor 5 "bar" - tomgang 950 rpm Varm motor 3 "bar" - tomgang 800 rpm Steinar: Klart at her blir det mange spekulasjoner. Må legge til at toppen er overhalt av mekaniker m/fagbrev , så jeg er ikke i tvil om at dette er gjort ordentlig. Samtidlig vet jeg at en mekaniker sjelden er like pedantisk som en entusiast. Eks: Entusiast ville fylle ventilløfterne med smørolje. Kontra en mekaniker vil olje inn løfteren og sette den på plass. Resten av jobben gjør oljetrykket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2007 Roger:Synes og dette med at tikkingen blir gradvis mer markant, er merkelig. Oljetrykket er normalt. Kald motor 5 "bar" - tomgang 950 rpm Varm motor 3 "bar" - tomgang 800 rpm Steinar: Klart at her blir det mange spekulasjoner. Må legge til at toppen er overhalt av mekaniker m/fagbrev , så jeg er ikke i tvil om at dette er gjort ordentlig. Samtidlig vet jeg at en mekaniker sjelden er like pedantisk som en entusiast. Eks: Entusiast ville fylle ventilløfterne med smørolje. Kontra en mekaniker vil olje inn løfteren og sette den på plass. Resten av jobben gjør oljetrykket. Mekaniker med eller uten fagbrev: Ordet "overhale" kan bety så mangt på en topp, og det er ikke noen selvfølge for alle at ventilløfterne byttes ut med nye. Mye kan gjøres med en topp uten å bytte løftere......Første spørsmål er derfor om ventilløfterne ble byttet ut med nye som del av overhalingen, og om det er av rett type. I aller værste fall er kan noen finne på å bytte ut hydrauliske løftere med faste løftere som er justert med shims.......billig for overhaleren. Når ting blir varmt så blir endrer spillet seg......Ikke meningen å skremme, men når ting oppfører seg ulogisk må man spekulere også i usannsynlige årsaker. Siden det tikker har jeg følgende teorier: Slitte ventilløftere, dårlig oljetrykk til toppen eller tynn dårlig olje. Hadde en gang en bil som tikket med "blåtind" olje, men dette forsvant med olje av kjent merke selv om begge hadde lik viskositet. Men med viskositeten du skriver så har du vel et ordentlig merke, og det en vel ny ifm overhaling av toppen og lekkasjene mellom kjøling og smøring ? Videre vil frostvæske påvirke olje, husker ikke helt hvordan (ødelagt smøring eller levring. Mulig det kan få konsekvenser for løfterne hvis det er brukte løftere som har fått olje fra kjølevannet og oljen ikke er byttet. Også mulig at hvis det levrer seg så tettes enveisventilen og smøring til toppen blir dårligere, og derav trykk/mengde som skal til for å holde løferne oppfylt. (Enveisventilen som sitter under en av oljetrykksbryterne på blokka og som sørger for at ikke oljen til toppen renner helt ned i bunnen igjen slik at toppen mister smøring i starten.) Er du forøvrig sikker på at tikkingen ikke kommer av noe annet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2007 Steinar:Klart at her blir det mange spekulasjoner. Må legge til at toppen er overhalt av mekaniker m/fagbrev , så jeg er ikke i tvil om at dette er gjort ordentlig. Samtidlig vet jeg at en mekaniker sjelden er like pedantisk som en entusiast. Eks: Entusiast ville fylle ventilløfterne med smørolje. Kontra en mekaniker vil olje inn løfteren og sette den på plass. Resten av jobben gjør oljetrykket. Den viktigste forskjellen på mekanikeren (vel og merke hvis det er en flink mekaniker) og entusisten, er kanskje at mekanikeren veit hva som har noe å si eller ikke. Å fylle en ventilløfter høres ut som litt av et prosjekt... Også må du ikke glemme at det finnes entusiastiske mekanikere Motor som tikker mer og mer ettersom temperaturen kommer er ikke alltid noe bra tegn. Ikke for å skremme deg, men har du hatt frostvæske i motoren over litt tid, bør du sjekke lagrene ettersom glykolen spiser opp den alu-legeringa som er ytterst i lagerskålene. Tikking som blir mindre og mindre jo varmere motoren er, kan gjerne være ventilløftere, mens når lyden blir mer og mer markant jo høyere temperatur du får, KAN (må ikke) det være snakk om dårlige lagere...feks rådebank. Håper for all del du finner ut av det uten at du må ha fra hverandre motoren igjen. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 5, 2007 Oppdaget en dag smørolje i kjølevannet ... Har nå overhalt toppen, byttet toppakning, hallgiver og registerreim (vannpumpe, løpehjul og multireim).Ved oppstart går motoren veldig pent, men når vann/motor-temp kommer opp på 60 grader begynner ventiltikkingen. Kjører med 10w-60 olje. Er dette normalt? Har du funnet ut av problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...