#1 Skrevet Mai 13, 2007 Har hatt en del problem med sikringer som ryker. Har en av de største bensin- pumpene til Automotive som jeg har lagt opp på relèstyring. Har nå parallellkoblet 2 rellèer og 2 stk 30A sikringer. Har brukt 4 kvadratmm. ledning ned til pumpe og til tilførsel fra 12v. Releène er fra Biltema og sokkel fra Biltema. Likevell ryker sikringene av og til. Med 1stk rellè røk sikringen med en gang. Noen forslag til løsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 13, 2007 går pumpa når den kobles eller kutter den med en gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 13, 2007 går pumpa når den kobles eller kutter den med en gang? Nå går den kanskje en halv time. Med kun 1. relè røk sikringen etter 2 minutter. Motoren kan stå på tomgang , og så plutselig ryker sikringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 14, 2007 Noen som har peiling????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2007 Hvordan har du koblet? Jeg regner med det at du har brukt en helt vanlig lys-reele? 30 direkte fra batteri? 87 til pumpe? 85 jording? 86 styrestrøm fra tenning? (15spenning) Så har du 2sikringer fra batteri og mellom 30? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2007 Målt hvor mye strøm de trekker.? Står det noe merkestrøm på de?. Kan være så enkelt som spenningsfall du har. Ladestrøm er 14v+ ?. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 14, 2007 ny eller gammal bensinpumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 14, 2007 Står det noe merkestrøm på de?. Hva i himmelensnavn mener du med merkestrøm? Kan være så enkelt som spenningsfall du har. Ladestrøm er 14v+ ?. Ved spenningsfall så ryker sikring? Javel..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 14, 2007 Ohms lov, ved konstant last (Watt) øker strømmen dersom spenningen synker. Er pga dette elverkene transformerer opp til hundre og noe tusen volt på linjene. Mindre strøm tynnere kabler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2007 Hva i himmelensnavn mener du med merkestrøm? Ved spenningsfall så ryker sikring? Javel..... Vel på ALLE elektriske apparater skal de stå et skilt med all info ang strøm/spenning. Dette kalles et merkeskilt. Derav navnet merkestrøm. Ved spennings fall får du større motstand noe igjen som øker amper nivået. Da ryker sikringen hvis pumpa hans trekker såpass med amper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2007 Motstanden blir ikke større ved lavere spenning. *kverulere* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2007 Nei men lettere for folk å forstå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 14, 2007 Hvordan har du koblet? Jeg regner med det at du har brukt en helt vanlig lys-reele? 30 direkte fra batteri? 87 til pumpe? 85 jording? 86 styrestrøm fra tenning? (15spenning) Så har du 2sikringer fra batteri og mellom 30? Ja er et lysrele. Koblet slik: 30: pluss12v ut til pumpe 86: Minus 87: Pluss 12v inn fra sikring 85: Pluss 12v styrestrøm fra hiddensprut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 14, 2007 Målt hvor mye strøm de trekker.? Står det noe merkestrøm på de?. Kan være så enkelt som spenningsfall du har. Ladestrøm er 14v+ ?. Har ikke målt strømmen de trekker. Releene er merket 30A. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 14, 2007 ny eller gammal bensinpumpe? Er en helt ny pumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 14, 2007 Ser du bruker 4kvadratt mm kabel, og den er jo relativt ganske solid, jeg hadde vel satset på og bruke en annen type sikring en de vanlige sikringene, for det er vel sånn type sikring du bruker? De blir for små. (NB: OHMS lov trer til her og ikke der han andre gærningen skrev) Du får jo tak i disse sikringene som er større, ikke AMP men at selve sikringen er større i volum, de ser lik ut som de vanlige sikringene. Bruk en sånn i 30amp, da tror jeg du slipper det problemet du har nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 14, 2007 Ser du bruker 4kvadratt mm kabel, og den er jo relativt ganske solid, jeg hadde vel satset på og bruke en annen type sikring en de vanlige sikringene, for det er vel sånn type sikring du bruker? De blir for små. (NB: OHMS lov trer til her og ikke der han andre gærningen skrev) Du får jo tak i disse sikringene som er større, ikke AMP men at selve sikringen er større i volum, de ser lik ut som de vanlige sikringene. Bruk en sånn i 30amp, da tror jeg du slipper det problemet du har nå. Har du et eksempel på en slik sikring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...