noen spørsmål ang Passat 3bg

Anbefalte innlegg

hei, skal til uken montere KW variant 2 på passaten og lurer i den anledning på om det er noen andre som har gjordt det før og kan komme med noen tips på hvordan jeg bør gjøre dette.

 

jeg skal senke bilen MYE og lurer litt på hva som kan være smart med tanke på stivhet??

 

også lurer jeg samtidig på hvor dieselfilteret på disse bilene sitter da jeg skal bytte dette også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har noen tips???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikkje noko problem å montere senkesett på Multilink.

Det kan vere greit å ha liggende 2 nye bolter til dei øvre kulene, siden dei er som regel rusta fast og ein må slå dei ut.

Du burde nok ha det ganske stivt når du skal senke mykje. Eg har subba fleire gonger med min og min er ikkje så veldig lav. I starten ha eg min ei omdr. frå det stivaste og då subba eg ei gong. Men no har det slakka seg, har problem med at dei slakker seg etter ei viss stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mellom de tre 16mm skruene oppi vannkassa som holder braketten til de øvre bærearmene og fjørbeinet, finner du to gummipropper. Disse er sansynligvis lakket i bilens farge og sitter ganske godt.

 

Under disse er to 13 mm som holder selve fjørbeinet fast til nevnte brakett. Ved å løsne disse + 18 mm bolten gjennom fjørbein/nedre bærearm, slipper du den klundrete bolten som fester øvre bærearmer. Alle bærearmene og braketten oppe i fjørtårnet kan dermed sitte igjen og kun fjørbeinet tas ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mellom de tre 16mm skruene oppi vannkassa som holder braketten til de øvre bærearmene og fjørbeinet, finner du to gummipropper. Disse er sansynligvis lakket i bilens farge og sitter ganske godt.

 

Under disse er to 13 mm som holder selve fjørbeinet fast til nevnte brakett. Ved å løsne disse + 18 mm bolten gjennom fjørbein/nedre bærearm, slipper du den klundrete bolten som fester øvre bærearmer. Alle bærearmene og braketten oppe i fjørtårnet kan dermed sitte igjen og kun fjørbeinet tas ut.

 

det var det jeg husket så da går jeg får denne løsningen. var ikke sikker på om dette kunne gjøres på denne bilen også men husket at det var sånn på den gamle bilen. takk skal du ha Bent owe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mellom de tre 16mm skruene oppi vannkassa som holder braketten til de øvre bærearmene og fjørbeinet, finner du to gummipropper. Disse er sansynligvis lakket i bilens farge og sitter ganske godt.

 

Under disse er to 13 mm som holder selve fjørbeinet fast til nevnte brakett. Ved å løsne disse + 18 mm bolten gjennom fjørbein/nedre bærearm, slipper du den klundrete bolten som fester øvre bærearmer. Alle bærearmene og braketten oppe i fjørtårnet kan dermed sitte igjen og kun fjørbeinet tas ut.

 

Har i kveld gjort et forsøk på å montere senkesett på min -03 3BG, men måtte gi tapt :(

 

Fant de 2 13mm boltene oppe i vannkassa. Fikk løsnet 18mm bolten gjennom fjærbein/nedre bærearm, men jeg fikk ikke ut fjærbeinet :(

 

Hva er trikset? Hvordan få "hanebeinet" nederst på fjærbeint over og vekk fra den nedre bærearmen? Må den nederste bærearmen løsnes?

Jeg prøvde med fjærklemmer, men det er fryktleig trangt....

 

Noen som har noen gode tips!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i kveld gjort et forsøk på å montere senkesett på min -03 3BG, men måtte gi tapt :(

 

Fant de 2 13mm boltene oppe i vannkassa. Fikk løsnet 18mm bolten gjennom fjærbein/nedre bærearm, men jeg fikk ikke ut fjærbeinet :(

 

Hva er trikset? Hvordan få "hanebeinet" nederst på fjærbeint over og vekk fra den nedre bærearmen? Må den nederste bærearmen løsnes?

Jeg prøvde med fjærklemmer, men det er fryktleig trangt....

 

Noen som har noen gode tips!?

Bruk et brekkjern eller stor trekker og bend den over...evt skru løs bærearmen.

Men det går akkurat uten å løsne bærearmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsne armen kan være et triks ja men, lurer på om du kanskje skal løsne den bakre istedenfor den fremre fordi den fremre skal opp fra navet mens den bakre skal ned. Vil kanskje tro det er den bakre som spenner for mye i mot at du får presset navet/fremre arm langt nok ned. Klundret ikke med dette på min egen ( det er en a4 da men ), trangt var det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene.

 

Det er litt småtrangt der foran.

Må være forsiktig, da jeg nødig vil ødelegge gummibelgen på drivakselleddet.

 

Får prøve igjen i morra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et brytejern (brekkjern) og litt rå muskelkraft gjorde susen.

 

Et tips til andre som skal gjøre denne jobben.

Jeg ofra en ringnøkkel 12mm/13mm som jeg kappet i to for å få ut den ene 13mm mutteren på toppen av venstre fjærbein. Den sitter nemlig under to bremserør og er umulig å komme til med pipenøkkel. I tillegg sitter det en elektronikkboks som gjør det ekstra trangt.

 

I morra skal jeg gå løs på bakenden.

Noen tips?

 

Bakfjærene jeg skal montere (FK Automotive Silverline X) har en justeringsmekanisme med en festeskrue i midten. Regner med at denne skal stå ned?

 

Tips mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

yupp, skru ut bolten som holder dempern nede bak og bolten som holder øverste stabstaget. så får du en til å stå oppå bremsene dine bak. da kan du ta dem ut uten problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei din natteravn!

 

I motsetning til deg så har jeg ikke 4Motion :(

 

Det gikk som fot i hose å bytte fjærer og dempere bak.

 

Nå har også min Passat kommet ned på et mer anstendig nivå.

Ble litt lurt av tosjonsvirkningen i bakramma da jeg justerte den første sida bak. Etter 3 forsøk, så slapp jeg den helt ned. Når jeg så fikk montert den andre sida og kjørt bilen ut av garasjen så hvor lav den faktisk ble - LAV. :)

Skal kjøre med den i noen dager og se og kjenne hvordan det føles.

Må uansett bytte bremseklosser bak snart og da tror jeg at jeg løter den ørlite granne bak.

Dels med tanke på ferietur og mulig kjøring med campingvogn, men også med tanke på "stuket" og forholdet fora/bak.

 

Nå er det bare å bestille time til forstillingsjustering og 4-hjulskontrol : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei din natteravn!

 

I motsetning til deg så har jeg ikke 4Motion :(

 

Det gikk som fot i hose å bytte fjærer og dempere bak.

 

Nå har også min Passat kommet ned på et mer anstendig nivå.

Ble litt lurt av tosjonsvirkningen i bakramma da jeg justerte den første sida bak. Etter 3 forsøk, så slapp jeg den helt ned. Når jeg så fikk montert den andre sida og kjørt bilen ut av garasjen så hvor lav den faktisk ble - LAV. :)

Skal kjøre med den i noen dager og se og kjenne hvordan det føles.

Må uansett bytte bremseklosser bak snart og da tror jeg at jeg løter den ørlite granne bak.

Dels med tanke på ferietur og mulig kjøring med campingvogn, men også med tanke på "stuket" og forholdet fora/bak.

 

Nå er det bare å bestille time til forstillingsjustering og 4-hjulskontrol : rock :

 

 

 

hehe, må jo holde seg våken om natta. nei, var sjåfør i går så derfor ble det litt seint. Sorry fikk ikke med meg at du ikke hadde 4motion. da er det jo endel enklere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen av dere som senker som er redd for bunnpanna? Min 2000 passat 4motion er original, men beskyttelsesplata var bare filler og det var slitt hull i bunnpanna. Jeg vurderer å støpe en ny plate i glassfiber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen av dere som senker som er redd for bunnpanna? Min 2000 passat 4motion er original, men beskyttelsesplata var bare filler og det var slitt hull i bunnpanna. Jeg vurderer å støpe en ny plate i glassfiber.

 

nope jeg har ikke gått nedi mer en en gang etter at jeg senket min. hos meg så er det laveste punktet under bilen festene til nedre bærearmene og det er deler som fint kan bygget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

også lurer jeg samtidig på hvor dieselfilteret på disse bilene sitter da jeg skal bytte dette også?

 

 

Dieselfilteret sitter under dieselkjøleren, som sitter rett bak oljefilteret.

Kjøleren må løses fra filteret med en 13mm (?!?) unbraco.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I påvente av forstillingsjustering og 4-hjulskontroll trenger jeg å justere spissinga litt.

 

Er det noen som har noen tips?

Er det rett- og/eller linksgjenger på henholdsvis høyre og venstre side?

 

Noen som har hidden på spissinga til gjør-det-selv-justering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

yupp, skru ut bolten som holder dempern nede bak og bolten som holder øverste stabstaget. så får du en til å stå oppå bremsene dine bak. da kan du ta dem ut uten problem.

 

 

Har et par spm:

 

Hvordan i h....... får jeg løs fjørbeinet bak?? hehehe

 

Løsnet de to 13mm og den 18mm som holder selve beinet. Men jeg får ikke trykket ned broa såppas at jeg får løs beinet. Hvilken av stagene skal jeg løse for å få det ned nok?

 

Sender med bilder:

 

26092001ot2.jpg

 

26092007uc7.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

visst du vil kan du slå på tråden til meg så kan jeg forklare det over telefon. nummeret ligger i signaturen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

arve.. hvorfor skal du bytte??

 

jeg skal ikke bytte. er du gal. jeg skal bare hjelpe Espen med å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ringe imorgen eller fredag da jeg skal prøve på nytt igjen. Nr'et er ihvertfall lagret.

 

Var neeeesten slik at jeg fikk den ut, men virker helt håplløst alene, da muligens noen må stå på bremsa som forklart tidligere i tråden. Men uansett rart at jeg ikke får senket broa lengre enn det... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skal ikke bytte. er du gal. jeg skal bare hjelpe Espen med å bytte.

 

smågal :P Okay, men da er jeg med :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ringe imorgen eller fredag da jeg skal prøve på nytt igjen. Nr'et er ihvertfall lagret.

 

Var neeeesten slik at jeg fikk den ut, men virker helt håplløst alene, da muligens noen må stå på bremsa som forklart tidligere i tråden. Men uansett rart at jeg ikke får senket broa lengre enn det... :(

 

 

det er faktisk helt riktig som du sier. en må stå på bremsen så du får den akkurat såpass ned at fjærbeinet kommer ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat, da hadde jeg sikkert gjort alt rett. Som du ser på bilde 2 så har du ett stag som er delt rundt fjørbeinet. Får enn broa lengre ned om denne løses?

 

Er det drivakselen som holder igjen eller er det andre stag som kan løses ? Må da kunne gjøres alene dette..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.