Anbefalte innlegg

Hva er egentilig forskjellen mellom disse 2?tenker da på foreksempel 98mod passat og 2001 mod?

Gammel syncro som sitter på golf 2 og 3 da? er det det samme som quattro.

Takker for svar.

Mvh tommy sporås:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare navnet som endret seg. På passat 3B/3BG (1997 - 2005) så er det langsstilt motor med torsen diff akkurat som i Audi A4/A6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med gammel type quattro da? la oss si ca 86 og 94 og 2005?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er langsstilt motor er det hvertfall torsen-diff. Hvordan det gamle syncro-opplegget på biler mer tverrstilt motor fungerte, vet jeg ikke, men det var hvertfalll dårligere enn torsen:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Torsen permanent firehjuls drift? Mekanisk fordeling.

 

Haldex er elektronisk fordelt med 100% drift på fremaksel under normale omstendigheter? Og slår inn driv på bakaksel ved behov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Torsen permanent firehjuls drift? Mekanisk fordeling.

 

Haldex er elektronisk fordelt med 100% drift på fremaksel under normale omstendigheter? Og slår inn driv på bakaksel ved behov?

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner... På nyere biler med haldex trekker den alltid med minst 10% på bakhjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, gammel tråd, men kanskje folk har blitt klokere på 5 år, haha

 

Har hørt at syncro kjører konstant 4wd, det er da feil, som personen over meg sier?

Leste en tråd om viskose"koblingetterllerannet", som ga litt mening. Er dette for Syncro modeller?

 

Har fått for meg på ett vis at Syncro er mekanisk, og 4motion er elektronisk 4wd, kan dette stemme?

Hva sier dere er best?

 

Vurderer å skaffe meg en V6 passat når min bil nå stopper, så er litt usikker på hva jeg burde gå for av dem :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat er vel den eneste modellen som både har viskose(syncro) på tidligere modeller, Torsen på 3B med rettstillt motor og Haldex på de siste modellene og da tverrstillt motor.

Må nok åpne panseret (eller sjekke årsmodellen) for å få riktig firehjulstrekk ;)

 

Edit: Den kom med Torsen på de alller, aller første også....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncro på golf 3 og transporter t4, er terstilt motor, med vinkeldrev og viskosekopling bak ved bakakselen hvis ikke jeg tar feil?

Haldex er også terstilt, vinkeldrev men med elektronisk inngrep av bakakselen?

 

Rett meg hvis jeg tar feil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncro på golf 3 og transporter t4, er terstilt motor, med vinkeldrev og viskosekopling bak ved bakakselen hvis ikke jeg tar feil?

Haldex er også terstilt, vinkeldrev men med elektronisk inngrep av bakakselen?

 

Rett meg hvis jeg tar feil:)

 

Riktig.

 

Syncro, 4motion og quattro er alle merkenavn og har ingen sammenheng med de tekniske løsningene.

Passat kom med torsen frem til 3C

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncro er viskose system ja; samme systemet som står på mange nye små japsebiler i dag (Suzuki Swift, Fiat Panda etc). Hadde selv en slik småbil, og vil ikke si at dette er fullverdig 4wd, selv om produsentene bak disse bilene reklamerer med 4WD. Det er vel så vidt jeg husker ingen fysisk kontakt, men noen clutcher som ligger i noe silikonvæske og overfører kraft når det blir varmt fra friksjon og væsken stivner. Ble meget skuffet over dette systemet; måtte rygge opp bakker som en vanlig forhjulsdrevet bil. :(

 

På min Golf 4 har jeg 4motion som er første generasjons haldex kobling. Dette er et meget bra system, og det har vel bare blitt forbedret siden den gang med raskere reaksjonstid og mer elektronikk inn i bildet.

 

Her er en bra tekst på de forskjellige systemene;

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article442367.ece

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: Den kom med Torsen på de alller, aller første også....

 

Nei, nei, nei! Den første generasjonen Passat Syncro delte drivverket med Audi, og brukte dermed en "vanlig" åpen differensial med manuell 100% sperre, akkurat som Audier frem til 1988.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker folkens! ble MYE smartere nå :)

 

Hva anbefaler dere da?

 

Viskose - Torsen - Haldex?

 

Ser for meg Haldex er noe av det bedre :P men det kommer vel ann på hva man "liker"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd viskose og torsen på forsjellige passater, for meg vil jeg egentlig fåretrekke viskosen da de oppfører seg mer som en framhjulstrekker med understyring osv (får den lett ut i breisladd også altså, men ikke med et uhell), torsen glipper fram og bakhjul samtidig og får lettere overstyring med en gang...

For lek og morro på snø/isdekte parkeringsplasser er torsen bedre, men for vanlig kjøring på glatte veier foretrekker jeg viskosen, lettere å få tilbake kontrollen etter at jeg har mistet den.

For å kjøre opp en glatt bakke er det ikke store forsjellen, måtte dra opp noen naboer som ikke kom opp den isdekte veien utfor hos meg, og det var da ingen problem med viskose og nesten utslitte piggfrie dekk... mulig torsen er bittelitt bedre men tror nok du kommer opp med viskosen også.

Haldex er vel likt viskose, bare med mindre "bakhjulslagg"?

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kjøre opp en glatt bakke er det ikke store forsjellen, måtte dra opp noen naboer som ikke kom opp den isdekte veien utfor hos meg, og det var da ingen problem med viskose og nesten utslitte piggfrie dekk...

 

Haldex er vel likt viskose, bare med mindre "bakhjulslagg"?

 

Er det i Sola området uten bakker og snø du har prøvd dette? Blir noe annet på svingete hytteveier med x cm våt snø og 10% + stigning.

 

Haldex er på ingen måte lik viskose nei. Viskose er et utrangert og ikke fullverdig 4wd system, og kan ikke sammenlignes med Quattro eller 4motion (haldex) på fremkommelighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vi får vel uansett være enige om at alle typer 4wd er bedre enn å bare trekke på to!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viskose er et utrangert og ikke fullverdig 4wd system

 

Er det godt nok for Porsche (i både 964 og 959) så er det godt nok for Ola Nordmann i en Golf også. Ikke et fullverdig 4wd system, du lizzom... Overfører det krefter til den sekundære drivakselen? Ja, det gjør det. Dermed er det et fullverdig 4wd-system, og ferdig med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sammenlign med porsche... da den i utgangspunktet har trekk i riktig ende (bak) og ved hjelp av viskose overfører noen prosent fremover. Mens feks golf er feildesignet og prøver å rette på dette ved å gi noen prosent trekkkraft bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det i Sola området uten bakker og snø du har prøvd dette? Blir noe annet på svingete hytteveier med x cm våt snø og 10% + stigning.

 

Haldex er på ingen måte lik viskose nei. Viskose er et utrangert og ikke fullverdig 4wd system, og kan ikke sammenlignes med Quattro eller 4motion (haldex) på fremkommelighet.

 

er nå en bratt bakke rett utfor her, "der sola aldri skinner" i kombinasjon med ingen brøyting får man der blank is, der flere av mine naboer med fram/bakhjulstrekk sto fast i vinter, jeg hadde da ingen problem med å trekke de opp.

ellers bor mine foreldre på ålgård og har hytte på stavtjørn, aldri noe problem.

 

Haldex er på ingen måte lik viskose? kan du utdype? for jeg leser i denne tråden at haldex i likhet med viskosen har tverrstilt motor, vinkeldrev og er spesiell mekanisme som gir krefter til bakakselen når du trenger det? da er det vel ganske likt, iogmed at eneste forsjellen metoden kreftene blir koblet til bakakselen? At Haldex ikke er bedre har jeg aldri sakt, det vet jeg det er, sett slowmo video av hjulspinn med haldex og det spinner ikke mye på framhjula før bakhjula setter inn, men det spinner forran før det spinner bak, samme svakhet som viskosen...

 

Det som nok gjør noen systemer mye bedre er å få full sperr på diffene, men er vel stort sett kon torsen man får det på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mye bedre tråder på dette ja, men har såpass erfaring med disse ulike systemene ettersom jeg bor på "toppen av 1 fjell" at det blir for dumt når jeg leser at folk likestille syncro med senere systemer.

 

Det er ikke et fullverdig 4wd system fordi det er ingen fysisk kontakt mellom framaksling og bakaksling. Jeg har spunnet nok rundt på ubrøytede kommunale & private bratte veier de siste 14 årene til å vite at dette systemet fungerer ikke til bratte krevende vestlandsveier på vinterstid.

 

Haldex system har en oljepumpe som setter i gang bakakslingen med opptil 50/50 fordeling, og det er fysisk kontakt til bakhjulene....ikke noe silikonvæsketull som "skal overføre kraften". De siste generasjonene kan overføre all kraft bak, eller til 1 hjul etc. Selv 1 generasjon reagerer MYE raskere enn viskose, og får hjelp av abs sensorene/esp systemet med info om hva hjulene gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, jeg har visserligen ingen av de problemene du beskriver med min G2 syncro

 

der hvor jeg bor er det nesten rett opp mtp bakker etc. og jeg har ingen problemer med og komme opp selvom kommunen slasker på brøytinga :=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at det holder en bakke eller 2. Men når det blir noen kilometer med krevende stigning gir det seg. Har lest noen steder at systemet blir overopphetet og må kjøles ned igjen for å virke, så det an vel være det som skjer. Har prøvd med Golf GT syncro og; siste laaange bakken måtte jeg rygge med hodet ut vinduet kunne jeg ikke se at det skjedde noe med bakhjulene). :(

 

Har du fart og det er forholdsvis moderate bakker kan nok syncro fungere helt fint. Svakheten til disse viskose systemene slik jeg har opplevd det er når det er bratt og mye snø og du må kjøre seint, kanskje i verste fall på første gir da kommer du rett og slett ikke opp. De ikke aller minste Japanske bilene som fortsatt bruker viskose som f.eks Toyota Urban Cruiser og Suzuki SX4 har løst dette ved at du kan låse systemet i 50/50 4wd under en viss hastighet (40km/t f.eks) for akkurat å kunne komme opp en bratt bakke i slike situasjoner. Og det er jo en grunn til at de har lagt til denne muligheten, for på de bilene med viskose jeg har prøvd begrenser det seg fort til mitt bruk vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viskose virker ikke i revers og Haldex gen.4 kan ha trekk på alle 4 hjul før hjula settes i bevegelse (bla Offroad modus på Tiguan T&F) Alt er tatt opp og vist med flere videoer som eksempler i tråden som det er linkt til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viskose virker ikke i revers og Haldex gen.4 kan ha trekk på alle 4 hjul før hjula settes i bevegelse (bla Offroad modus på Tiguan T&F) Alt er tatt opp og vist med flere videoer som eksempler i tråden som det er linkt til.

 

det gjør den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.