Anbefalte innlegg

det gjør den :)

 

Det gjor den ikke i min Syncro heller

Funka bra framover, men ikke antydning til overføring ved rygging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har og har hatt syncro og det fungerte bra det. også revers så lenge alt er i orden. når jeg kjører igang med rallyen så merker jeg den drar bak også i forhold til en fwd golf. jeg trur ikke syncro er så dårlig som enkelte skal ha det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjor den ikke i min Syncro heller

Funka bra framover, men ikke antydning til overføring ved rygging.

 

så sant alt mtp vakuum/elnett/brytere/releer er i orden, så er den en arm inni bakdiffen som skal slå over når du velger revers (derav flere pinner på ryggelysbryteren) :) da skal du ha 3hjulstrekk i revers også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte en syncro golf 3 en gang som låste alle 4 hjula når man dro i brekket, samt at revers støttet 4wd. Sikkert noe tull med den å

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er noe vaacumstyr som låser bakhjula til samme fart som framhjula i revers, det er mye som kan skje for at det kan slutte å virke og da har man ikke 4wd i revers.

Når det virker må man i 3 gir for å låse det opp igen så bakhjula kan gå fortere enn framhjul...

 

Jeg hadde ikke syncro i revers og måtte derfor noen ganger snu og kjøre inn på parkeringsplassen heller enn å rygge...

 

At det går varmt har jeg ingen erfaring med, så det kan sikkert hende om du ligger på sperra og spinner deg opp laaaange bakker. (Som det finnes noen av i norge)

Igen ved vanlig kjøring virker syncroen flott og er myye bedre enn fwd, men som alt annet har det både en opp, og nedside...

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine 4motion biler så kan vistnok nermest 100% av trekk føres til bakhjulene ved ekstreme forhold.

Har prøvd dette noen veldig få ganger og da virker bilen nesten som den har bakhjulstrekk:)

Kom opp en bakke som en subaru måtte gi opp rett før;) På subaruen så kan jo dekk og sjåfør ha mye å si da men morro var det lell: smil :

En annen ting : Når man snakker om ekte 4 x4 så er det nesten ingen biler som har det i dag. Ordentlig 4 x 4 har sperre på mellomaksel og sperre på for og bakaksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordentlig 4wd for meg er haldex samme om det står i Vw, Audi, Volvo, Land Rover etc. Quattro i Audi, X-drive i Bmw, Symetrisk AWD i Subaru...i tillegg til de tradisjonelle inn og utkoblbare som Toyota Hilux og gamle Subaru Justy systemer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordentlig 4wd for meg er haldex samme om det står i Vw, Audi, Volvo, Land Rover etc. Quattro i Audi, X-drive i Bmw, Symetrisk AWD i Subaru...i tillegg til de tradisjonelle inn og utkoblbare som Toyota Hilux og gamle Subaru Justy systemer. :)

 

Du har ikke ordentlig 4wd før alle hjulene drar rundt vettu;) Svogeren min har 2 landcrusere ( en 96 og en 08 mod) Ingen av disse har sperre på bakakselen engang. De kunne bestilles med dette når de var nye men det ble sjelden gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ordentlig" 4x4 har i utgangspunktet svært få biler.

 

Merchedes Gelendevagen kan låse alle hjul (ikke børstraktorer)

Lada Niva kan også låse alt.

 

Men disse bilene er umulig å kjøre på tørt underlag med 4x4 innkoblet, selv med sperrene utkoblet. Det er fordi det ikke finnes en midtdifferensial, og da blir det spenn i drivlinja når man svinger.

 

Ønsker gjerne ei tegning av Haldex som kan flytte 100 prosent krefter til bakhjulene?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ordentlig" 4x4 har i utgangspunktet svært få biler.

 

Merchedes Gelendevagen kan låse alle hjul (ikke børstraktorer)

Lada Niva kan også låse alt.

 

Men disse bilene er umulig å kjøre på tørt underlag med 4x4 innkoblet, selv med sperrene utkoblet. Det er fordi det ikke finnes en midtdifferensial, og da blir det spenn i drivlinja når man svinger.

 

Ønsker gjerne ei tegning av Haldex som kan flytte 100 prosent krefter til bakhjulene?!

 

Slik jeg har forstått dette, er giringen av bakhjulene høyere en de fremme. Haldexen 100% innloblet gir da bakhjulstrekk?

Haldexen er laget for å slure og den gjør nok det mye også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om haldexen kan flytte alle kreftene bak (av en eller annen grunn jeg ikke ser noen praktiske formål til) så vil jo det bli 100% bakhjulstrekk, da vil du kunne så å spinne på bakhjula uten at forhjula spinner?

Eller er det om begge forhjul står på is og spinner vil bakhjula som står på asfalt få bittelitt mer kraft enn med full midtsperre? om alt overføres bak vil jo forhjula som står på is stoppe helt opp?

Ser igrunn ingen fornuftig grunn til å overføre 100% bakover...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en artikkel om Haldex 4 som jeg har på mine biler. Der ble det skrevet at teoretisk så kan systemet trekke nesten 100% bak. Teoretisk;) har som sakt prøvd å kjøre opp en bratt bakke med " råtten " snø. Det var såvidt jeg kom opp men det gikk. Da føltes det som om bilen hadde mere trekk bak en foran:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om haldexen kan flytte alle kreftene bak (av en eller annen grunn jeg ikke ser noen praktiske formål til) så vil jo det bli 100% bakhjulstrekk, da vil du kunne så å spinne på bakhjula uten at forhjula spinner?

Eller er det om begge forhjul står på is og spinner vil bakhjula som står på asfalt få bittelitt mer kraft enn med full midtsperre? om alt overføres bak vil jo forhjula som står på is stoppe helt opp?

Ser igrunn ingen fornuftig grunn til å overføre 100% bakover...

 

Fremhjulene forblir alltid direkte koblet på drivverket så de stopper aldri. Dette blir veldig teoretisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I stede for å starte opp igjen denne gamle tråden har vi allerede en LAAANG informativ tråd om dette:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=198214&highlight=quattro+haldex

 

Beklager dette, men som du kanskje ser,så var jeg ute etter akkurat forskjellen på syncro og 4motion. Når jeg søker på google og det kommer opp en tråd som omhandler akkurat dette men ikke særlig presist, fortsetter jeg ikke å søke, for så å kanskje finne Quattro vs X-Drive(Sant nok, haldex). Det ville i mitt første øyekast blitt en "unødvendig" tråd å lete i.

 

Og hadde jeg startet en ny tråd med "Hva er forskjellen på Syncro og 4-Motion?", hadde det garantert blitt referert til denne tråden, og jeg ville ha fått refs for ikke å ha brukt søkefunksjonen på forumet før jeg lagde ny tråd :)

 

men men, tusen takk for alle svar folkens! hjalp veldig :D Satser nok på å få fatt i en 3BG med Haldex da, når/hvis det blir V6 på meg etterhvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men men, tusen takk for alle svar folkens! hjalp veldig :D Satser nok på å få fatt i en 3BG med Haldex da, når/hvis det blir V6 på meg etterhvert :)

 

3B og 3BG kom ikke med haldex.. De hadde torsen, uavhengig om de kalte det syncro eller 4motion.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncro og 4motion er det samme som quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syncro og 4motion er det samme som quattro

 

Helt riktig, det er navn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de er vi vel alle enige om.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3B og 3BG kom ikke med haldex.. De hadde torsen, uavhengig om de kalte det syncro eller 4motion.

 

ok, da blei jeg enda klokere.

 

Så de endret bare navet til 4motion med andre ord da?

 

Var sikker på at Syncro var torsen, og 4motion haldex jeg :P Men tok feil, hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, en VW Passat B5 hvor det står den har 4motion har samme drivelinje som en Audi A4 B5 Quattro (torsen)

 

Tidligere Passat (B2, B3, B4) hadde syncro/viskose, og på B2 kunne den låses.

 

De skiftet ikke bare navnet; Syncro er viskose og 4motion er haldex; ulike system.

 

Og Audi A3/S3 og TT har samme haldex system som f.eks Golf selv om det kalles Quattro pga det er Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat B5 kom også med merkenavnet Syncro :) selvom det da er torsen

 

Passat B2 har ikke viskose eller torsen. men samme system som de første quattro bilene

 

så nei, syncro er ikke bare viskose, og 4motion er ikke bare haldex som du sier Andrè

 

edit; bilde av B2 "syncro"

 

funktionsprinzip.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he! Ja, viste det var noe med den B2'en. ;)

 

Neida, det mente jeg ikke heller; poenget mitt var at generelt er syncro synonym med viskose (utenom unntakene som B2'en & B5'en f.eks, og i nevnte Audi modeller er unntaket at Quattro ikke er Quattro men haldex/4motion) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he! Ja, viste det var noe med den B2'en. ;)

 

Neida, det mente jeg ikke heller; poenget mitt var at generelt er syncro synonym med viskose (utenom unntakene som B2'en & B5'en f.eks, og i nevnte Audi modeller er unntaket at Quattro ikke er Quattro men haldex/4motion) :)

 

Hvis du heller er litt mere generell så kan du si at Syncro betyr firehjulstrekk, 4motion betyr 4hjulstrekk, og quattro betyr 4hjulstrekk. Det samme gjør forøvrig også X-Drive (BMW), 4matic (Mercedes), AWD (Volvo, Subaru etc) og så videre. Dere må slutte å henge dere opp i at et navn skal fortelle hva slags teknisk løsning det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du heller er litt mere generell så kan du si at Syncro betyr firehjulstrekk, 4motion betyr 4hjulstrekk, og quattro betyr 4hjulstrekk. Det samme gjør forøvrig også X-Drive (BMW), 4matic (Mercedes), AWD (Volvo, Subaru etc) og så videre. Dere må slutte å henge dere opp i at et navn skal fortelle hva slags teknisk løsning det er snakk om.

 

Så generell har jeg ikke tenkt å være med tanke på hva tittelen på denne tråden er.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.