Anbefalte innlegg

Altså, en VW Passat B5 hvor det står den har 4motion har samme drivelinje som en Audi A4 B5 Quattro (torsen)

 

Tidligere Passat (B2, B3, B4) hadde syncro/viskose, og på B2 kunne den låses.

 

De skiftet ikke bare navnet; Syncro er viskose og 4motion er haldex; ulike system.

 

Og Audi A3/S3 og TT har samme haldex system som f.eks Golf selv om det kalles Quattro pga det er Audi.

 

ah, daså

 

Virker som du har peiling :P Din personlig mening da: Syncro vs 4Motion på B5. Hva vil du si er best? antar 4Motion da dette er nyest :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah, daså

 

Virker som du har peiling :P Din personlig mening da: Syncro vs 4Motion på B5. Hva vil du si er best? antar 4Motion da dette er nyest :)

 

Nei? : bh : Det er ikke riktig som de 4 innleggene etterpå så fint forklarer.

 

B5 har torsen diff. Uansett om det heter syncro, quattro eller 4motion.

 

Haldex kom ikke på B5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LoL

 

Neida Jørgen, jeg har ikke så veldig peiling på alle vag biler. Kastet meg bare på denne tråden pga jeg er av den oppfatning at folk skal vite litt om hva de ulike systemene er for noe. Det er mange som kjøper seg en ny Suzuki Swift med 4WD logo på bakluken og ikke går dypere i sin tankegang en at firehjulstrekk er firehjulstrekk og tror at Swiften deres skal være like god opp den igjensnødde hytteveien som en ny Golf 4motion eller Subaru Impreza...for det er den rett og slett ikke.

 

B5 enten det er Passat eller A4 er kjempebiler; og de har som det har blitt sagt noen ganger nå samme permanente 4wd system; torsen som gjør de til herlige vinter biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fungerer 4motion med antispinn slått av? er det 3 åpne differensialer då.

Grunnen til at jeg spør er at jeg sikler på en 2011 transporter 4M og jeg ser at disse kan fåes med sperre bak som også låser senterdiffen, dette virker jo skuddsikkert da minst tre hjul uansett vil ha fremdrift, men det er få av de, så jeg er usikker på om "vanlig" 4M da blir hjelpeløst i forhold.

 

På transporteren som jeg har no med fwd så er antispinnen mer til bryderi enn hjelp i grunn - den kveler motoren, så bakker jeg trenger litt fart på som jeg må ha andre gir og vet at motoren er mer enn sterk nok til å klare det, så kveler antispinnen så turtallet blir for lavt, da er det bare til å glemme å komme opp.

Slår jeg av antispinnen og prøver å spinne meg opp i høy fart så går det som regel bedre men ofte raser all kraften over på ett hjul og da går det ikke.

 

Frykter jeg nå kjøper 4motion og blir stående med valget om å spinne på ett foran og ett bak med antispinn av eller null motorkraft til å komme opp pga overivrig elektronikk som gjør alt for å forhindre hjulspinn.

 

ENLIGHTEN ME :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fungerer 4motion med antispinn slått av? er det 3 åpne differensialer då.

Grunnen til at jeg spør er at jeg sikler på en 2011 transporter 4M og jeg ser at disse kan fåes med sperre bak som også låser senterdiffen, dette virker jo skuddsikkert da minst tre hjul uansett vil ha fremdrift, men det er få av de, så jeg er usikker på om "vanlig" 4M da blir hjelpeløst i forhold.

 

På transporteren som jeg har no med fwd så er antispinnen mer til bryderi enn hjelp i grunn - den kveler motoren, så bakker jeg trenger litt fart på som jeg må ha andre gir og vet at motoren er mer enn sterk nok til å klare det, så kveler antispinnen så turtallet blir for lavt, da er det bare til å glemme å komme opp.

Slår jeg av antispinnen og prøver å spinne meg opp i høy fart så går det som regel bedre men ofte raser all kraften over på ett hjul og da går det ikke.

 

Frykter jeg nå kjøper 4motion og blir stående med valget om å spinne på ett foran og ett bak med antispinn av eller null motorkraft til å komme opp pga overivrig elektronikk som gjør alt for å forhindre hjulspinn.

 

ENLIGHTEN ME :)

 

Du får ikke skrudd den helt av så noe skrensebil er det dessverre ikke får ikke lagt den ut spess bredt heller eller lage rundinger på snøen: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke skrudd antispinn helt av?, men vil antispinnen kvele motoren hvis du skal opp en glatt bakke f.eks ?

For jeg tenker at den med sperre så kan man jo slå av antispinn og ha sperre på, så kan man kjøre opp bakken med garantert drift på 3 hjul med full motorkraft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antispinn får du slått av. ESP derimot kan ikke deaktiveres på enkelte modeller fra VAG :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke skrudd antispinn helt av?, men vil antispinnen kvele motoren hvis du skal opp en glatt bakke f.eks ?

For jeg tenker at den med sperre så kan man jo slå av antispinn og ha sperre på, så kan man kjøre opp bakken med garantert drift på 3 hjul med full motorkraft.

 

 

Misforsto litt jeg ESP som ikke går av hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med antispinn/ASR + antiskrens/ESP og hvordan det oppfører seg på ulike modeller er et stort tema i seg selv.

Hvis ikke jeg tar feil er det slik at VW-haldex-bilene fram til og med Golf 6 er sånn at du får skrudd av antispinn, mens antiskrens fortsatt er aktiv (eller ulike grader av dette). Tar man ut sikringen til ESP forsvinner også firehjulstrekken.

 

På den gode gamle A4en kan man slå av ESP, spinne i ring eller ligge bredt. EDL (elektronisk diffsperre) vil fortsatt være aktiv og hindre at ett hjul spinner mens det andre står nærmest i ro.

Usikker på om EDL fungere hvis man står i ro/har kjørt seg fast. Det ser i alle fall ikke ut til å hjelpe mot kraft kun foran eller bak hvis en av akslene har veldig lite friksjon. Da tapper jeg litt på bremsen (hvis bare forhjulene spinner) eller napper litt i brekket (hvis bakhjulene spinner) for å få kraft på begge akslene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A3 med 170hk commonrail Quattro. Holder jeg inne esp knappen i 3sek skrur esp seg av og da det er ingen elektronikk som ikke vil jeg skal leke litt inni bildet.. A6'en fra 2000 derimot med Torsen vil ikke systemet helt av. Da må sikringa til ABS'en ut.:/ eller lage en bryter i abs kretsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men hvis vi ser vekk fra sladding å leking litt og tenker praktisk, så lurer jeg på ang 4motion med 4gen. haldex:

hvis man skal opp en sleip bakke med lite friksjon, vil da antispinnsystemet kvele motoren på 2.gir f.eks men tillater hjulspinn i første, eller kveler den da motoren helt?

Hvis man slår av antispinn men seff beholder esp på, er det da umulig å komme opp? fungerer det omtrent som en fwd uten antispinn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår av antispinn så får du lov å spinne uten at bilen kveles, så du kommer opp bakken din.

Antisladd vil enda vere på så det er vanskelig å legge den bredt, men det går også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men med antispinn avslått vil bilen være som en forhjulstrekker nærmest?, haldex overfører 5% bak, og med åpne differ foran og bak så ender man vel opp med å spinne på ett foran og kansje ett bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 08modell T5 og med antispinn slått av, er det åpne differ foran og bak, som gjør at du kan spinne på ett hjul foran og ett bak.

Men når det først er sagt, så tar den seg frem i en halvmeter nysnø i oppoverbakke også på denne måten. :)

Jeg har tidligere kjørt mange biler med Quattro, og jeg ble overrasket over hvor godt T5'en dro seg frem i snøen faktisk.

 

Litt dårlig bilde, men her kjørte jeg opp. Trengte 3-4 forsøk da snøen pakket seg foran bilen.

snoslash_zps54502b66.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser/høres bra ut det, men då er det hjelpeløst med antispinn på? den vil ikke hjelpe selv i første gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med antispinn på 99% av tiden. Slår den kun av når jeg vet jeg må "grave" meg frem.

På vanlige glatte veier oppleves ikke antispinn som en hemsko, og nå har jeg ikke spesielt gode dekk heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper antisladd systemet til en viss grad hjelper til for å hindre at 2 hjul spinner og de andre står fast, de 2 dagene vi hadde snø her synes jeg hverfall jeg hadde alt for godt grep til å ha det skikkelig morro.

Jeg fikk ikke prøvd noe særlig i bakker, men med antispinn av på flata med 10-15cm snø så spant 4hjul og føyk bortover, merka at antisladd ikke likte at jeg gjorde dette med fullt rattutslag, da begynte den å jobbe med bremsene for å ta den inn igen. Hele tiden spant 4 hjul.

 

For å teste dette skikkelig, så kan noen som lever med snø stoppe med 2 hjul på snø og to på asfalt, og så esp av og se hvordan den spinner... Her er det 8° og regn så jeg får ikke sjekka med det første...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes

er herlig, og kanskje kan den være et eksempel her.

 

På kommentaren det er linket til mener Tanehau Films/Stalker Racing at EDL er aktiv.

om ikke det var en fordel, og fikk svar:

"Yes in some cases it helps, but example when you switch a gear first to second at full thorttle and rpm comes a huge proplem. it will kill the wheel spinning for sure. there are many other things why its not good option for drifting. You must try it, then you know. Pull out the abs fuse. Then are the edl off too. ..."

Selv har jeg ikke prøvd uten strøm til aggregatet. Kunne vært artig å prøve, men jeg har ikke følt behovet. Men så har jeg heller ikke på langt nær satset som dette.

 

 

Håper ikke det ble for off topic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men den bilen har jo torsen differensial, jeg tenker mer på at haldexen er basert på fungerende elektronikk, som, hvis da utkoblet kjører den kontinuerlig med 85% foran og 15% bak med åpne differ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener haldex blir ren FWD med fjerning av sikringa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon her som har erfaring med Transporter/Caravelle Syncro kontra 4-Motion? Kva for eit drivverk har T4 Syncro og kva har T5 4-Motion?

 

Har jo hørt at både T4 og T5 kommer seg svært bra fram på vinteren, men har de lignende drivverk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

T4 har viskosekobling mens T5 har haldex. Har desverre lite kjøreerfaring med dem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kalle det lignende, da de begge gir kraft til bakhjula først når framhjula spinner, 4Motion er bedre, nyere og raskere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en Passat med viskose syncro på samme sted i fjor, og den også tok seg tålelig bra frem.

Måtte spinne mer med den da, og grave i større grad før bakhjula kom for fullt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.