Anbefalte innlegg

Har begynt å lekke olje fra tannstanga samt at det kommer en klakkelyd når jeg svinger fra ene til andre siden. Regner derfor med det er på tide for utskifting. Hvordan er denne å bytte? Får jeg byttet uten å ta ut motoren? Og er tannstanga lik på alle C4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump! :)

 

Ingen som kan svare på dette? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å bytte tannstanget på min gamle Audi 100Q C4 (2.3). Da ble jeg fortalt at det enkleste var å løfte ut motor litt. Noen sier man også kan ta av skjermene og dra det ut derfra. Det er uansett litt av en jobb..

 

Pris på Møller ble kroner 13000 eks tannstang, så er ikke dumt å få gjort det selv. 2.0 motoren tar sikkert ikke så stor plass som rekke 5'ern, så kanskje det kan gå ann uten å ta ut motor.

 

Tror tannstengerne skal være like på disse bilene unasett motortype.

 

Ser det er samme delenummer på de forskjellige motortypene, men med forskjellige bokstaver bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo danseplass rundt motoren hos meg i forhold til en med femmer, så burde vel være plass. Ser NBS har en "vanlig" servotannstang og en som heter servotronic. Hva er forskjellen på disse? kan jeg stappe servotronic i bilen min dersom jeg ikke har det fra før?`: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har skiftet tannstang på en audi100 type 44. Da tok jeg den ut i hjulbuen der styrestaget går ut. Det gikk fint. Var akkurat ute å sjekket på S4`n. er samme opplegget på den, så jeg mener det skal gå på samme måte. Burde jo være en smal sak på din c4 med 2.0 da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har oppskriften på dette i Bentley'en, og der går den 'greit' ut gjennom hjulbuen selv på en S4, uten at jeg helt ser hvordan de klarer å få løs slangene på en grei måte.. :P

Skal se om jeg kan få laget en pdf til deg på det, så du får riktige momenter etc..

Servotronic er egentlig bare en ekstra ventil som justerer servoeffekten, men den bør funke greit i bilen din uansett.

(Klakkingen kan du oftest fjerne ved å justere på preload-skruen, men siden du har lekkasje er det kanskje like greit å bytte..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt jeg også, kan noen forklare hva og hvor denne preloadskruen er og hvordan den justeres ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skruen er en 10 eller 13mm på utsiden av tannstanga, omtrent rett oppå der akselen kommer inn fra rattet. Enkel å komme til.

Den klemmer enkelt sagt styreskruen ned på tannstanga, slik at slarken blir minst mulig. For stram skrue fører til unødig slitasje.

 

Justering:

Motor av, en hjelper inne i bilen underletter.Stram til med klokka mens noen vrir rattet frem og tilbake, eller prøv deg frem med små justeringer og hør etter selv. Når det er akkurat stille, så stram til ennå ca 10 grader.

Prøvekjøring:

Hvis rattet ikke retter seg automatisk, så slakk opp litt igjen.

Enjøøøøy.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har oppskriften på dette i Bentley'en, og der går den 'greit' ut gjennom hjulbuen selv på en S4, uten at jeg helt ser hvordan de klarer å få løs slangene på en grei måte.. :P

Skal se om jeg kan få laget en pdf til deg på det, så du får riktige momenter etc..

Servotronic er egentlig bare en ekstra ventil som justerer servoeffekten, men den bør funke greit i bilen din uansett.

(Klakkingen kan du oftest fjerne ved å justere på preload-skruen, men siden du har lekkasje er det kanskje like greit å bytte..)

 

Hei, fikk du laget en sånn pdf? er int.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Nei, det ble det dårlig med.. Har ikke fått opp Bentley'en på XP-maskinen heller, men skal _prøve_ å huske denne posten når jeg må til med det for å bytte toppen på Nazze i nærmeste fremtid! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt måte er å ta ut tannstangen via venstre forskjerm.

Når man allikevel har tannstangen ute, bør man sjekke om man må sveise opp og montere inn forsterkningsplatene, da monteringpunktene er et svakt punkt på C3,C4 og 4C-karosseriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tror tannstengerne skal være like på disse bilene unasett motortype.

 

Ser det er samme delenummer på de forskjellige motortypene, men med forskjellige bokstaver bak.

 

Forskjellige bokstaver bak betyr at de ikke er like. Men trolig går de om hverandre.

 

Skal man ha inn servotronic så trenger man et lite ledningsnett og en ekstra styreenhet. Ikke rare greiene så fremt man har delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ett spørsmål. kan det være lekasje fra noen av rørene som går inn på tannstager? eller er det selve tannstaget som bruker og lekke? ser for meg og prøve de lette metodene først ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje fra tannstang, slanger og hydraulikkpumpe (servopumpe) :)

...velg og vrak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.