Anbefalte innlegg

I dag då eg kom ned frå ein fjellovergang og gav på røyk bilen blått, det var ikkje mykje men det var noko. Det er jo teikn på olje i eksosen, men kva kan det komme av?

Ventiltettninger? Stempelringer? Toppakning?

Er dette noko som er eit lite problem med desse motorene eller, har jo ikkje høyrt noko om det: klø :

Nokre som har opplevt dette sjølv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var turboen gåen. Har AEB jeg og. Hadde mest blårøyk ved motorbrems og på tomgang. Mange mente det var ventiltettingene siden blårøyken kom ved vakum. Men det viste seg altså at det ene og alene skyldtes turboen. Jeg syns bilen gikk helt fint og dro bra, men etter å ha satt på en annen originalturbo uten slakk, gikk bilen mye bedre, og blårøyken var borte. Så ta av innsugsslangen til turbo og kjenn etter. er det slark der, ville jeg begynt i den enden istedenfor å demontere toppen o.l. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har vert inne på tanken at det kan vere den. Turboen blei skifta på 131.000km og bilen har no gått 215.000km. Så det er jo noko snodig at den er kaputt igjen. Bilen lader også bra, fullt trykk er 1,3 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var turboen gåen. Har AEB jeg og. Hadde mest blårøyk ved motorbrems og på tomgang. Mange mente det var ventiltettingene siden blårøyken kom ved vakum. Men det viste seg altså at det ene og alene skyldtes turboen. Jeg syns bilen gikk helt fint og dro bra, men etter å ha satt på en annen originalturbo uten slakk, gikk bilen mye bedre, og blårøyken var borte. Så ta av innsugsslangen til turbo og kjenn etter. er det slark der, ville jeg begynt i den enden istedenfor å demontere toppen o.l. ;)

Eg skal prøve på det, kor mykje slakk kan det vere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilltetningene eller stemepelringene tipper jeg. Om det kommer fra turboen så skulle turboen ha fjusket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjenner ein liten slakk når eg tar heilt ute på akslingen. Skal det vere slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjenner ein liten slakk når eg tar heilt ute på akslingen. Skal det vere slik?

 

Kjenner du slakk inn/ut eller opp/ned? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det opp/ned slakken er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt Opp/ned er normalt, inn ut er skummelt..:) Kan være ventiltettinger eller stempelringer som nevnt tidligere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilltetningene eller stemepelringene tipper jeg. Om det kommer fra turboen så skulle turboen ha fjusket.

 

Jeg har hatt blårøyk fra gåen turbo uten at bilen gikk dårligere, så trenger ikke nødvendigvis fuske selv om det slipper gjennom noen dråper olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg og sa, jeg følte ikke at bilen gikk dårligere. Det skjer så gradvis at man ikke merker det. Men med en gang du bytter til ny turbo så merker man forskjell. Kjører du 1,3 bar ladetrykk på K03'en vil jeg ikke si det er rart at den kan være gåen etter nesten 100 000 km. Hvertfall ikke hvis den har kjørt med 1,3 bar alle de 100 000km(Eller har bilen blitt chippet nylig?) Jeg kjente ikke bevegelse inn og ut på min før etter jeg demonterte den. Var mye lettere å kjenne bevegelsen når jeg tok tak både i turbinhjul og kompressorhjul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig, så er det jo et definisjonsspørsmål når du sier du kjenner "litt" bevegelse. Disse turboene er meget små, så det er minimalt med bevegelse på disse ny(Selv om det alltid er litt i og med at akslingen spinner i olje ved drift, og fravær av oljetrykk når motoren er av gjør at det er bevegelse). Har nettopp kjøpt en ny K04, og på den var det så og si umulig å få til noe sideveis bevegelse. På den nye Garrett T3/T04 hybrid turboen jeg har til prosjektbilen min derimot, er det god merkbar bevegelse pga de større dimensjonene. Så det du kjenner som "litt" slakk i turboen din, kan godt være litt for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min blei chippa på ca. 205.000km med K03 turbo. Eg har køyrt bilen veldig greit både før og etter chippen, men eg veit jo ikkje korleis den er køyrt før meg. Kjøpte bilen då den hadde gått 177.000km. Personleg trur eg det er ventiltettningene men eg blir jo veldig i tvil når det er fleire som sier at dei har blitt kvitt blå røyken ved å skifte turboen. Visst det er turboen har eg jo god grunn til å sette inn større:)

Som du skriver Pål Espen så er det jo eit definisjonsspårsmål med den slakken eg kjenner. Eg har jo ikkje vert så mykje bort i turbo heller, så den slakken eg meiner ikkje er så mykje kan jo vere mykje på K03'en. Og det kan jo vere meir slakk enn det eg kjenner når den står i også.

Korleis er det å skifte ventiltettningene? Skal til å skifte register og kjedestrammer snart så det passer jo greit å ta tettningene også då.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men har fått det for meg at å bytte ventiltetninger ikke er noe man skal gjøre om man må spørre hvordan det er å gjøre det :D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikkje akuratt slik eg meinte. Eg har skifta ventiltettninger før men det var på ein Peugeot 103 (om eg husker eg rett) og der var der ikkje så mange ventiler og kammer. Eg lurte på om det var mykje arbeid å få ut tettningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er rimelig små og vanskelig å komme til. Og så er det jo 20 stykk av dem, og de koster endel hos Møller. Ville prøvd å skifte turbo først hvertfall, og vente med bytte av kamkjedestrammer og regreim til du har sett om turboen var problemet.(Slik at du ellers kan ta ventiltettingene samtidig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.