#1 Skrevet Mai 18, 2007 Jeg er et nytt medlem som lider valgets kvaler. Etter å ha lidd seg gjennom flere år i en Chrysler Voyager, har kona fortjent en litt bedre bil. jeg har selv en Passat 4motion tdi 2000, og kunne godt kjøpt det til kona også, men hun mener det er litt kjedelig med 2 like biler, og jeg kan vel være enig Hun har en forkjærlighet for Audi A6 og da helst den modellen som kom i 1998 og utover. Jeg mener at vi da bør komme opp på 2002 modell for etter hva jeg forstår er det mindre trøbbel med forstilling, bedre lys og da får vi med oss den nye pumpedyse motoren. Jeg skulle helst ha kjørt V6, men jeg skjønner at det kan være risikosport- eller? Jeg kjørte tidligere en Transporter 1999 tdi og har en forkjærlighet for den 5 sylindrede Tdi-motoren. Derfor fikk jeg overtalt kona til å prøve en 1995 A6 quattro i dag, sånn bare for å ha gjort det. Bilen hadde gått drøyt 300 000, men var hel og pen og med dokumenterbart vedlikehold. Vel så var ikke bunndraget så tidlig som jeg er vant med fra passat, og bremsene var vel ikke helt etter dagens standard, men det virket som det var veldig mye bil igjen, og den var tight og fin langs veien. Problemet nå er at vi begge er såpass usikre på om vi vil legge på 120 000,- for å få en 2002 modell. Vi har strengt tatt råd til det uten at det går ut over så mye annet, men jeg er usikker på om det er vedrt det. En annen ting jeg vet påvirker meg, er den lune flotte lyden på R5 motoren. Om det ikke blir A6, vurderer jeg Volvo V70 D5. Noen som har noen tanker om denne? Jeg må ta en avgjørelse raskt og er takknemlig for alle innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 18, 2007 V6 TDI-motorene skal være bra fra år 2002 og fremover, så der tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye. Det var enorm slitasje på kammene som var problem på motorene før 2002, men det året fikk de nye kammer så problemet ble borte Kunne ikke vært mer enig med deg, det er noe helt eget ved 5er-lyden Kjører selv 15 år gammelt C4-karosseri som nærmer seg 300.000km, og det er fortsatt en DEILIG bil å kjøre MEN: nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal kjøpe, men hadde jeg hatt økonomien til å velge fritt, så klinger 2002 A6 Avant 2,5TDI quattro ganske godt i mine ører 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 18, 2007 Takk for innspill. Jeg kjøpte bilen nettopp for 72500,- Jeg var forberedt på å bruke 200 000 på bil, men synes dette var altfor mye bil for pengene til at jeg klarte å forsvare og mer enn doble prisen på en nyere bil Jeg gleder meg til å høre lyden av R5 tdi i gårdsplassen igjen, og til å sende kona på jobben på dårlig brøyta veier om vinteren. Så er spørsmålet om jeg bør ta en tur til Trygve Karlsen å hente ut litt mer HK og Nm, eller om jeg må styre meg fordi motoren har gått såpass langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 18, 2007 Kan jo være greit å se over motoren før du chipper den, hovedsaklig sjekke at den ikke bruker noe olje og at turboen er i bra stand. Hvis alt er OK så er det ingen ting i veien for å chippe en bil som har gått 300.000. Trimming betyr ikke nødvendigvis mer slitasje heller, det kommer jo helt an på kjøremønster og -stil. Forrige A6'en min, en 2,5TDI, har gått med chip nesten siden den var ny, og 10 år og 238000 km senere var motoren fortsatt i eksepsjonelt bra stand etter hva jeg fikk høre på verkstedene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...