Lakkere rusten motor, hva blir bra?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ut motoren nå for og bytte clutch...

Motoren er rusten og alu delene er irret...

Tenkte og syrevaske hele motoren og slipe / sandblåse blokka...

Hva ville dere gjort?

Og hva slags lakk vill sitte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får jo lakk som er laga for motorblokker/motor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere tips?

Er det fornuftig og sandblåse blokka, eller vil det bli sand over allt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere tips?

Er det fornuftig og sandblåse blokka, eller vil det bli sand over allt?

Bruk en kraftig høytrykkspyler på blokken,mesteparten av lakken flasser rett av...

Så bruker du bengalakk og maler blokken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det største problemet er vel at det er meget mye rust på blokka...

Jeg bør vel ha vek det på et vis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det er med rusten, men når jeg syrevasket min blokk til 80`ien så den flett ny ut etterpå.. Alt forsvant, men husker ikke hvordan det var med rust. Sprayet blokka etterpå med svart motorlakk, det er gått noen år og det sitter enda..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hammerite sitter også godt, og kan males rett på rust. Men står at om det er tykt med rust, er det en fordel å få vekk mesteparten først, dvs skrape det vekk el.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det er med rusten, men når jeg syrevasket min blokk til 80`ien så den flett ny ut etterpå.. Alt forsvant, men husker ikke hvordan det var med rust. Sprayet blokka etterpå med svart motorlakk, det er gått noen år og det sitter enda..

Hvordan går det med pakkninger og lignende når man syrevasker en motor?

Burde jeg ta av turbo, grenrør og dynamo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du må ta av alt som henger på.. Motoren blir lagt oppi et syrebad en del timer. Vet ikke ang. pakninger, men siden jeg hadde alt demontert byttet jeg alt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte og vaske den på den lokale trailervasken og de sprøyter på et middel og spyler det av igjenn...

De kalte det syrevask, men jeg vet ikke om det blir på samme måte som det du fikk ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du skal sandblåse blokken må du dekke godt til i alle mulige tenkelige åpninger...sanden går overalt. Går det ikke bare å skrape av rust flakkene og bruke stål børste etterpå? Jeg gjorde det med en motor engang og lakket den med motor lakk fra KENT produktene.Funket det,holdt seg bra i flere år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ikke ann å bare skru en planke eller en kryssfinèrplate på toppen av blokka og legge noen form for "pakningsguffe imellom og da er det jo tett der. I bunnen kan du jo gjøre det samme med en kryssfinèrplate og tette veivåpningen mellom plata og blokke med en annen kryssfinèrplate som du tilpasser skruhullene. Bruker du tettningsmasse mellom platene og blokka blir det tett nok til at du skal kunne blåse blokka di:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sitter jo toppen og bunnpanna på, så det blir litt leit og sette på noen plater ;)

Lurer på og ta en kjapp løsning og vaske motoren, leke med stålbørsten og bruke svart hammer right...

Det burde vel fungere frem til jeg skal gå over motoren nøyere :)

(og jeg sparer noen kroner i pakninger :D)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sitter jo toppen og bunnpanna på, så det blir litt leit og sette på noen plater ;)

Lurer på og ta en kjapp løsning og vaske motoren, leke med stålbørsten og bruke svart hammer right...

Det burde vel fungere frem til jeg skal gå over motoren nøyere :)

(og jeg sparer noen kroner i pakninger :D)

Ja, hvis du gjør det på den måten så: smil :

Da har du jo "plater" og det blir jo enda enklere da. Er jo bare og sette en skikkelig kraftig teip over alle innganger og hull så skal det bare være å blåse i vei;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å vaske med litt servoolje. Girkassa mi ser ut som ny :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er på aluminiumen du tenker på da eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.