#1 Skrevet Mai 20, 2007 Passaten sovnet liksom berre inn på veg hjem fra sørlandet. Alt virket ok da jeg startet hjemturen,men etter ca 10 mil var det akkurat som om det ikke var mer futt igen i bilen lenger. Bilen sviver helt fint, det finst berre ikke drag i den lenger. Er det turboen som har tatt kvelden?? mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2007 Kan jo virke som turboen har tatt kvelden. Kjem det mykje meir røyk enn før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 20, 2007 99.9 % sikkert LMM eller hull/lekkasje på en slang mellom turbo og innsug. Turboen hører du lenge før den tar kveld at hyller og det kommer som regel veldig mye røyk etter bilen av forbrent olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 20, 2007 eller så er luftmassemålern din død. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2007 Startet bilen igjen og tok en køyretur, virket nå helt ok dei første 4 km før den sovnet igjen. Stoppet den en liten stund før jeg startet og tok ut på ny, virket da helt ok igjen. Kjørte ca 20 km og bilen virket som den skulle hele den siste turen. Det kommer ikke noe røk fra den heller, verken når den virker eller sover. Hva er dette mon tro???? mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 20, 2007 helt sikkert en slange som har røket i forb. med turboen. En svoger av meg hadde akkurat samme problem med passelaten sin forrige uke! Klarte ikke å holde farten i bakker eller noen ting, bare døde ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 20, 2007 Har samme problemet på A4'en, er LMM'en som er gåen der ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 20, 2007 Luftmengde måler, N75 ventil, tilsotet VNT i turbo er vel stort sett de normalt årsakene til dette. Få tatt en diagnose, det vil nok kaste lys over saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 20, 2007 Eller catalysator som har gitt seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 21, 2007 Eller catalysator som har gitt seg VELDIG tvilsomt iogmed at motoren (høres ut til) å gå i nødprogram, og først da slutter å dra. Hadde det vært katalysator burde den ha gått ræva hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 21, 2007 95% sikkert turboen som har kokset slik at turbotrykket ikke reguleres som det skal lenger. Kutter den hvis du belaster den hardt og funker fint om du kjører pent? Kan også være N-75 ventilen for regulering av turbotrykk men....Støtter Tarjei`s "diagnose" her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 21, 2007 Bent Owe: helt enig, det er problemet i 98% av tilfellene. Men siden folk på denne gruppe har hengt meg før for å påstå det så lot jeg være denne gangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 21, 2007 Min var slik en stund,N75 som kødda,rensa kontaktene med Elektrorens så funke den bra igjen,evt bytt hvis det ikke hjelper og rense kontaktene.. Men ta en diagnose så får du se om du finner noe der først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2007 Verkstedet fant ingen feilmeldinger(ikke merkeverksted), men dei var sikre på at det var luftmengdemåleren som var gåen. Har byttet den men bilen sovner inn av og til for det?? Hva menes med at turboen har kokset?? Skal snakke med dem som har chippet bilen i morgen for å høre hva dei finner ut. Synes kanskje at bilen må ha ca 500 omdreininger mere nå enn før, før det begynner å bli noe drag i den?? (Før ca 2000 o/min, nå ca 2500 o/min) Høres dette dyrt ut?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2007 lekasje ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 29, 2007 At turboen er kokset igjen vil si: Reguleringmekanismen inne i turboen ( det som gjør at eksosen passerer turbinen uten å trekke den med seg/trekker den med seg ) sitter helt eller delvis fast. Det er et spjeld eller annen funksjon som skal lukke opp som en bypass og lede eksos forbi eller regulere plassen/huset rundt eksosturbinen. Dette for igjen å regulere turbotrykket til å passe motorens belastning. Denne mekanismen kokser altå fast mulig pga. EGR systemet, kjørestil, oljekvalitet, nedkjølingstid etter bruk osv..noe som resulterer i at turbotrykket over eller underskrides. Dette oppfattes av motorstyreenheten som takter reguleringsventil N-75. Klarer den da ikke nå ønsket turbotrykk regulerer motorstyreenheten til nødmodus og bilen går dårligere inntil tenningen har vært skrudd av og på igjen. Bilen går da normalt inntil problemet oppstår på nytt. Gjerne ved stor belastning over lengre tid f.eks lang motbakke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 29, 2007 At turboen er kokset igjen vil si: Reguleringmekanismen inne i turboen ( det som gjør at eksosen passerer turbinen uten å trekke den med seg/trekker den med seg ) sitter helt eller delvis fast. Det er et spjeld eller annen funksjon som skal lukke opp som en bypass og lede eksos forbi eller regulere plassen/huset rundt eksosturbinen. Dette for igjen å regulere turbotrykket til å passe motorens belastning. Denne mekanismen kokser altå fast mulig pga. EGR systemet, kjørestil, oljekvalitet, nedkjølingstid etter bruk osv..noe som resulterer i at turbotrykket over eller underskrides. Dette oppfattes av motorstyreenheten som takter reguleringsventil N-75. Klarer den da ikke nå ønsket turbotrykk regulerer motorstyreenheten til nødmodus og bilen går dårligere inntil tenningen har vært skrudd av og på igjen. Bilen går da normalt inntil problemet oppstår på nytt. Gjerne ved stor belastning over lengre tid f.eks lang motbakke. Vil det sei at turboen må i så fall skiftes, og hva koster i så fall ny turbo?? mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 29, 2007 Noen hevder at de kan vaske den. Dvs. demontere den, plukke den i fra hverandre og legge den i f.eks dieselbad i noen dager for å løse opp sot. Har selv ingen erfaringer med dette, men mulig det funker. Andre skifter den ut med en ny. Et verksted vil nok som oftest skifte turboen da de skal kunne gi en garanti på at arbeidet de har utført skal holde så så lenge. Priser er jeg usikker på, men det vil sikkert avhenge veldig av hvilket verksted du velger å bruke og eller om du eller de skaffer delene. Da turboskift ganske sikkert er det dyreste alternativet mht. reparasjon av ditt problem ville jeg fått sjekket opp alle andre ting som KAN forårsake problemet du sliter med FØR jeg hadde skiftet turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 29, 2007 Takker så mye for alle svar. Mulige årsaker kan altså vere: - Hull/lekasje i slange mellom turbo og innsug - N75 ventil - Turbo (kokset) Stemmer dette?? (LMM er utsjekket, er blitt byttet) Skal levere bilen til verkstedet som chippet den i morgon, så jeg er spendt på hva dommen blir. Kan det ha skjedd noe med programvaren, slik at det berre er å programere den på nytt?? (Sikkert helt usansynligt, skriver før en tenker:rolleye: ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 29, 2007 I tillegg: lekasjer i vakumslanger på motoren og muligens feil på chip/programvare. Sistnevnte lite sansynlig om ikke problemet oppsto rett etter chipping. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 3, 2007 Verkstedet som chippet bilen fant ut av det; defekt "magnetventil for ladetrykk", rekner med at det er det som kalles N75-ventil. Dei hadde også byttet en vacumslange, vet ikke mer hvilken. Samme det, bilen funker hvertfall helt som den skal nå :) Mvh Edvin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...