Lufte bremser alene, lage bremselufter?

Anbefalte innlegg

Er det mulig å lage en bremselufter selv? Tenkte noe i retning av en 1,5l brusflaske el.l. Prinsippet er vel ca å blåse trykkluft over tuten på flaska, for å få vacum i flaska.

 

Men HOW? Noen gode forslag?

 

Trenger ikke komme med noen "bare kjøpe på biltema" for biltema har jeg IKKE i nærheten. :(

 

Har en sandblåser liggende i garasjen også, hva skjer om jeg borrer inn en nippen til slange i beholderen? Er vel bare vacum i beholderen som drar med seg sand opp?

 

Et annet alternativ er jo å bruke trykkluft til å sette trykk på bremsevæskebeholderen og presse bremsevæske ut.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for det siste. Eller få noen til å pumpe på pedalen for deg, men regner med at det ikke er alternativ siden du har laget denne tråden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for det siste. Eller få noen til å pumpe på pedalen for deg, men regner med at det ikke er alternativ siden du har laget denne tråden:)

 

Liker ikke å mase på andre, så du har rett i at det er derfor jeg lagde denne tråden. : vinke :

 

Tror nok kansje det er enklest å få tak i et ekstra lokk til beholderen og borre inn en nippel ja..... Får forske litt på det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok kansje det er enklest å få tak i et ekstra lokk til beholderen og borre inn en nippel ja..... Får forske litt på det. :)

 

Det fungerer utmerket, og i andre enden skrur du den på hjulet så har du nok luft også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker ikke å mase på andre, så du har rett i at det er derfor jeg lagde denne tråden. : vinke :

 

Tror nok kansje det er enklest å få tak i et ekstra lokk til beholderen og borre inn en nippel ja..... Får forske litt på det. :)

 

Mekonomen selger dette verktøyet for 2-300kr, så slipper du å forske noe i det hele tatt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer utmerket, og i andre enden skrur du den på hjulet så har du nok luft også.

 

Jepp! Er vel slik de funker de bremselufterne man får kjøpt i forskjellige rekvisita sjapper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen selger dette verktøyet for 2-300kr, så slipper du å forske noe i det hele tatt ;)

 

Har ikke mekonomen i nærheten heller. ;) (alt har sin pris, inkludert å bo grevla billigt ute på landet..... :P )

 

Dessuten så roter dem jævlig på mekonomen i stavanger, men dem ordner opp etterpå også da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer utmerket, og i andre enden skrur du den på hjulet så har du nok luft også.

 

Har kompressor, bruker den. Er jo reduksjonsventil på den, så jeg "dumper" trykket og åpner forsiktig så det er litt trykk på br.systemet.

 

Var nettopp ute å sjekket hva jeg hadde av "dingser", type rør-deler. Til min store overraskelse så hadde jeg faktisk nok deler til å lage det som trengtes.

 

Fant et lokk fra mk2. Pellte ut den varslingen i toppen, satt da igjen med et lokk som passet rett på, og et passe hull i toppen på dette. Rotet frem en slange-nippel som passet perfekt til hullet i lokket og til slangen fra kompressor. Slengte på noen o-ringer og festet nippelen med en skjøte-hylse på undersiden. Og vips, der hadde jeg "verktøy" for å sette trykk på. : smil : : smil : : smil :

 

Så et spm, hvor stort trykk kan/bør jeg sette på systemet? Er det for lite, ja, resultatet sier vel seg selv. Er det for høyt, kan jeg jo risikere å blåse av hele bremsevæske-beholderen..... : klø :

 

Erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt 1,5-2 bar. Ikke noe høyere, da risikerer du en fin dusj av bremsevæske utover motorrommet og en ikke kjørbar bil en stund (inntil du får kjøpt ny bremsevæsketank)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt 1,5-2 bar. Ikke noe høyere, da risikerer du en fin dusj av bremsevæske utover motorrommet og en ikke kjørbar bil en stund (inntil du får kjøpt ny bremsevæsketank)

 

Okay, såpass trykk ja. Nå såg jeg ikke ordentlig etter, men tror ikke jeg hadde mer enn 0,5 - 1 bar. Ble liksom ikke noe "fart" når jeg åpnet lufte-niplene.

 

Prøver litt til i morgen.

 

O.T. Ble LITT bedre bremser nå ja. Er bortimot full overhaling fremme og bak. Nye skiver, klosser, slanger fremme, lager bak, abs kranser og overhalte calippere. Brembo Max skiver fremme. Har ikke fått prøvd skikkelig enda, bare litt forsiktig. Men det kjennes ut som det biter greit nå! :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.mekonomen.no og artikel nr: 42-71340

 

Hva er vitsen med og finne opp hjulet på nytt, er det noe poeng i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.mekonomen.no og artikel nr: 42-71340

 

Hva er vitsen med og finne opp hjulet på nytt, er det noe poeng i det?

 

 

Hvis du hadde lest innlegget mitt litt lenger oppe........ : bh : : bh : : bh : : bh :

 

Og hvis det ikke lar seg gjøre, så tar vi det en gang til. OK?

 

Greit, mekonomen har dette, biltema har dette, sikkert bilextra også, i tillegg til MANGEN andre. Det er ikke DET som er problemet. OK? Problemet er at OM jeg skulle kjøpe dette utstyret, så kommer dette til å koste meg ganske så mye kr. Bensin ca 200,-, reiseutgifter ca 300,-, reiser jeg til byen, blir det garantert brukt mer penger også (brus, mat ++) Og jeg vil komme til å bruke rundt 1-1,5 time BARE for å komme meg til byen. Så er det hjemreise, like lang til. Da snakker vi bortimot 3 timer reising ++ for en bremse-lufter...... Da er det MYE enklere å ordne noe selv.

 

Så dette utstyret kommer FORT til å koste over 1000,- lappen. Ser ikke grunnen til å syte fordi jeg stiller et enkelt spørsmål. : klø :

 

Klart jeg kan bestille dette i oppkrav, betale en god 100-lapp i frakt (jippi, fikk sponse posten enda mer!!!!), vente bortimot en uke på pakken.......... Er jeg interesert i å ha bilen stående i garasjen for dette...... nei.

 

Nå fikk jeg fikset saken, i dag, OG det kostet meg 0,-.......

 

Og igjen, Det er ikke ALLE som bor midt i byen. Det finnes faktisk dem som bor UTENFOR byene også, og for mangen av dem (som meg f.eks) så er det ikke "bare" til å "stikke innom" mekonomen å kjøpe det en trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du hadde lest innlegget mitt litt lenger oppe........ : bh : : bh : : bh : : bh :

 

Og hvis det ikke lar seg gjøre, så tar vi det en gang til. OK?

 

Greit, mekonomen har dette, biltema har dette, sikkert bilextra også, i tillegg til MANGEN andre. Det er ikke DET som er problemet. OK? Problemet er at OM jeg skulle kjøpe dette utstyret, så kommer dette til å koste meg ganske så mye kr. Bensin ca 200,-, reiseutgifter ca 300,-, reiser jeg til byen, blir det garantert brukt mer penger også (brus, mat ++) Og jeg vil komme til å bruke rundt 1-1,5 time BARE for å komme meg til byen. Så er det hjemreise, like lang til. Da snakker vi bortimot 3 timer reising ++ for en bremse-lufter...... Da er det MYE enklere å ordne noe selv.

 

Så dette utstyret kommer FORT til å koste over 1000,- lappen. Ser ikke grunnen til å syte fordi jeg stiller et enkelt spørsmål. : klø :

 

Klart jeg kan bestille dette i oppkrav, betale en god 100-lapp i frakt (jippi, fikk sponse posten enda mer!!!!), vente bortimot en uke på pakken.......... Er jeg interesert i å ha bilen stående i garasjen for dette...... nei.

 

Nå fikk jeg fikset saken, i dag, OG det kostet meg 0,-.......

 

Og igjen, Det er ikke ALLE som bor midt i byen. Det finnes faktisk dem som bor UTENFOR byene også, og for mangen av dem (som meg f.eks) så er det ikke "bare" til å "stikke innom" mekonomen å kjøpe det en trenger.

 

så så, ser det positivet i det jeg, du gidder å prøve å lage deg verktøy selv, får det til å funke og er fornøyd. og sparer unødvendige utgifter..

 

det er slik vi får utviklet skallene våres selv om vi henter inspirasjon andre steder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, såpass trykk ja. Nå såg jeg ikke ordentlig etter, men tror ikke jeg hadde mer enn 0,5 - 1 bar. Ble liksom ikke noe "fart" når jeg åpnet lufte-niplene.

 

Prøver litt til i morgen.

 

O.T. Ble LITT bedre bremser nå ja. Er bortimot full overhaling fremme og bak. Nye skiver, klosser, slanger fremme, lager bak, abs kranser og overhalte calippere. Brembo Max skiver fremme. Har ikke fått prøvd skikkelig enda, bare litt forsiktig. Men det kjennes ut som det biter greit nå! :evil:

 

Om det er dårlig "fart" bak, så hjelper det å belaste avlastningsventilen bak. Veldig mange lufter med bakhjulene hengende i lufta, og da kommer det så og si ingen bremsevæske vidre ut fra avlastningsventil til bakbremsene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er dårlig "fart" bak, så hjelper det å belaste avlastningsventilen bak. Veldig mange lufter med bakhjulene hengende i lufta, og da kommer det så og si ingen bremsevæske vidre ut fra avlastningsventil til bakbremsene. :)

 

Er klar over dette, så bilen stod på "alle 4". ;)

 

Tar nok en runde til med lufting i uka. Greit å få ut litt gammel br.væske også. På tide å bytte.

 

Takker for tips! : vinke :

 

EDIT; Var ikke noe særlig fart fremme heller. Må nok øke trykket litt til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å kunne lage sine egne verktøy av og til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.