#1 Skrevet Mai 20, 2007 Noen som vet hvor jeg kan få tak i det her til lands? Da mener jeg fra turbo til blokka, trenger også restriktor for å få ned oljetrykket inn på turboen. dette er da en t3/t4 turbo det er snakk om. er vell 10mm 1,25gjengestigning i turboen. ? Noen som kan hjelpe. den olje tilførselen jeg har nå er noe hjemmemekket å forer turboen med 5bars oljetrykk noe som ikke er helt sunt har jeg hørt, skulle fått fikset en slik slange fort:) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2007 Noen som vet hvor jeg kan få tak i det her til lands? Da mener jeg fra turbo til blokka, trenger også restriktor for å få ned oljetrykket inn på turboen. dette er da en t3/t4 turbo det er snakk om. er vell 10mm 1,25gjengestigning i turboen. ? Noen som kan hjelpe. den olje tilførselen jeg har nå er noe hjemmemekket å forer turboen med 5bars oljetrykk noe som ikke er helt sunt har jeg hørt, skulle fått fikset en slik slange fort:) Mvh Tess kan da alltids lage... om ikke så går det ann å bruke mye anna rart og, bremseslanger f.eks skal visst gå ann å bruke og har jeg hørt (bremseslanger går veldig ofte i M10x1) Ang. gjenger inn i turboen så har jeg ikke vært borte i annet enn 3/8 " NPT på Garrett turboer, men M10x1 er så nærme at det går fint ann å bruke, jeg har iallefall alltid brukt det med hell. KRB har slanger på lager vet jeg, ikke alltid det har vært så ille priser heller... Oljerestriktor kan du lage til i inngående nippel på turbo ved f.eks å la noen tigge den igjen, for så å bore ett 2mm hull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 21, 2007 Holder på med dette selv om dagen på en hybrid T3/T4 til en aan-motor. Har bestilt slange og -4 AN koblinger på Tess. Angående oljerestriktor så er det jo knall hvis man kan tigge igjen nippelen som skrus i turboen og borre hull selv slik Ole sier her. Har laget en flensplate jeg tenkte å bruke på turboen..gjenge opp denne. Tenkte også å kappe av flensen på originalslangen (til uttaket på oljefilterbraketten) og gjenge denne til å passe AN koblingene. Snakket med Krb om dette med oljerestriktor nå nettopp:"2 mm hull kan passe hvis man hadde kulelagret turbo. MEN det var vanskelig å si hvis man ikke visste hva turboen man har skulle ha/tålte av trykk. Den originale slangen er jo rimelig grov, og det er sjelden man går ned i dim på oljetilførsel-slangen. De Netics turboene han solgte behøvde som regel ikke noe reduksjon av trykket i det hele tatt"..sitat slutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 21, 2007 Tess kan da alltids lage... om ikke så går det ann å bruke mye anna rart og, bremseslanger f.eks skal visst gå ann å bruke og har jeg hørt (bremseslanger går veldig ofte i M10x1) Ang. gjenger inn i turboen så har jeg ikke vært borte i annet enn 3/8 " NPT på Garrett turboer, men M10x1 er så nærme at det går fint ann å bruke, jeg har iallefall alltid brukt det med hell. KRB har slanger på lager vet jeg, ikke alltid det har vært så ille priser heller... Oljerestriktor kan du lage til i inngående nippel på turbo ved f.eks å la noen tigge den igjen, for så å bore ett 2mm hull. yessyess, det er tess som har laget slangene mine, og det funker bra det, men får nokk litt for mye oljetrykk. Så det går bra å fyllle nippelen med sveis å borre et 2mm hull? hvor mye trykk vil det si da? eller er det ikke rå å finne ut det? Regner med Ole O har ett svar på det? , Er vell uansett bedre med litt for mye trykk en litt for lite:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 21, 2007 yessyess, det er tess som har laget slangene mine, og det funker bra det, men får nokk litt for mye oljetrykk. Så det går bra å fyllle nippelen med sveis å borre et 2mm hull?hvor mye trykk vil det si da? eller er det ikke rå å finne ut det? Regner med Ole O har ett svar på det? , Er vell uansett bedre med litt for mye trykk en litt for lite:) Hvis du forteller meg tverrsnittet, trykket og m/s olja beveger seg inne i slangen kan jeg fortelle deg hva som kommer forbi ett hull på 2mm ja (oljå er forhåpentligvis mitt neste yrke, så jeg driver å studerer akkurat slike utregninger om dagen ) 2mm er det som er en generell tommelfingerregel, da skal man havne innafor hva kulelagret turbo ønsker av tilførsel. Ser man på de restriktorene som selges, så er det ca 1,5-2mm hull i de. Turboer med glidelager derimot er som regel konstruert for å tåle langt høyere oljetrykk, så her er ikke restriktor noe stort must om man ikke har ett usedvanlig høyt oljetrykk, 10 bar eller mer. Dog skal det sies at VAG motorer har ett ganske så høyt oljetrykk orginalt, så med høyere viskositet og shimsa pumpe kan det fort begynne å bli litt trykk. Gamle KKK turboer kan man jo omtrent helle en 5 liter med olje gjennom på 10 sekunder, der er det god klaring og lite intern motstand. Er man en stødig sveiser så er det ingen problem å fylle igjen nippel og lage ett hull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 21, 2007 Hvis du forteller meg tverrsnittet, trykket og m/s olja beveger seg inne i slangen kan jeg fortelle deg hva som kommer forbi ett hull på 2mm ja (oljå er forhåpentligvis mitt neste yrke, så jeg driver å studerer akkurat slike utregninger om dagen ) 2mm er det som er en generell tommelfingerregel, da skal man havne innafor hva kulelagret turbo ønsker av tilførsel. Ser man på de restriktorene som selges, så er det ca 1,5-2mm hull i de. Turboer med glidelager derimot er som regel konstruert for å tåle langt høyere oljetrykk, så her er ikke restriktor noe stort must om man ikke har ett usedvanlig høyt oljetrykk, 10 bar eller mer. Dog skal det sies at VAG motorer har ett ganske så høyt oljetrykk orginalt, så med høyere viskositet og shimsa pumpe kan det fort begynne å bli litt trykk. Gamle KKK turboer kan man jo omtrent helle en 5 liter med olje gjennom på 10 sekunder, der er det god klaring og lite intern motstand. Er man en stødig sveiser så er det ingen problem å fylle igjen nippel og lage ett hull. fikk sveisa igjen nippelen isted og borra den opp igjen med en 3mm bor, tenkte det var passe. Turboen min er glidelagret. men noen sier at det skal være en restirktor på min, men kan vell ikke gå så veldig gale. Får ivertfall olje Det jeg har gjort er å benyttet en slange fra tess, husket ikke innvendige mål, men kan tenke meg at utgangen på koblinga til nippelen er rundt 5mm. Laget meg en flens som står ¨på turboen å gjenget denne, samme operasjon på blokka, blir vell gulle godt:) Men sant som du sier, er vell ikke en turbo i hele verden som tåler så mye juling som en god gammel KKK snurre:) Litt synd teknologien i dem er såppass gammel at dem blir litt mindre kjørevennelige om man benytter f.eks KKK 26/27 forhold til en T3/T4 av garrett eller netics. BTW: Lykke til med det neste yrket ditt Ole 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 14, 2008 Ser Ole skriver at de fleste glidelagra turboer burde klare oppimot 10 bars trykk,og restriktor ikke er noe must.. Jeg skal kjøre på en Garrett T3/T4E .A/R 58/60 trim.. For å vær sikker spør jeg likevel om dette trengs? Har ikke shimsa pumpe,men kjører på pumpe fra 16V ABF.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...