#1 Skrevet Mai 20, 2007 Driver og surrer med en BFB motor (1.8T i en 2004 A4) som har fått en lyd som ikke høres helt bra ut. På tomgang kommer det av og til en skrangle/kaklelyd. Det høres nesten ut som en spiker som skrangler i en hermetikkboks. Lyden er ikke konstant, og varer bare i noen sekunder. Ulyden kommer med et mellomrom på noen minutter. Vanlige årsaker til skrangling på disse er strammere for reg. reim, strammer for kjede mellom kammene, etc, men lyden høres ut til å komme fra området rundt dynamoen. Trodde først at det var gasspjeldet som beveget seg (tomgangsreguering), men lyden var der også etter at jeg koblet vekk kontakten til gasspjeldet. Kan jo være et gåent lager i dynamo/servopumpe eller klimakompressor. Har koblet opp VAG-Com'en, men det er ingen feilkoder. Noen ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 21, 2007 Lurer på om det skal være "frihjul" på dynamoen på denne, altså ala et sykkelnav hvor drevet snurrer fritt en vei og sperrer den andre veien. Om den har det og dette låser begge veier kan det være at profilreima "hopper" på dette hjulet innimellom og lager lyd. Tilbakeslagsventil/sperreventil i oljefilterholderen som har løsnet? Longlifemotor? Mht. koksing i oljesilen så den har lavt oljetrykk? Bare noen ideer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 21, 2007 Sperreventil på oljefilterholder er en mulighet. Bilen tilhører opphavet, og den er fortsatt innen garantitiden. Den ble kjørt til Møller idag, og de mistenker at det er vannpumpa, så den står hos dem nå. Knappe 50K er i underkant kort for en vannpumpe, men det bør jo dekkes greit av garantien. Jeg hadde selv også mistanke om pumpa, siden lyden kan minne litt om klinkekuler i en metallboks, men lyden er ikke konstant I utgangspunktet Longlife, men jeg har nå satt den på 10K/1år intervaller med M1 0w-40. Gikk ca 30K på første skift, så ca. 20K på andre. Brukes aldri til småkjøring, minimum 25min motorvei, så jeg tror ikke koksing skal ha vært noe problem på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 22, 2007 Da er bilen fikset. Det viste seg å være strammehjulet for reg reima.. Knappe 50K på motoren. Garantisak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...