#1 Skrevet Mai 21, 2007 Hei. To lyder som er iriterende på Passaten; 1: Når jeg starter opp etter at bilen har stått stille (over natten f.eks), så kommer det som jeg som er noen år kaller "vifterems lyd". Det vil si en hylende lyd fra en eller annen reim i motorommet. Denne forsvinner ved gasspådrag og er vekk. Har merket meg at denne lyden har en tendens til å dukke opp etter parkering, når klima-anlegget har vært aktivt med å kjøle ned bilen innvendig (på varme dager ol) og at denne lyden aldri dukker opp om vinteren.. Er det noe kondens/veske noen plass som renner ned på et belte?? 2: Når jeg starter å kjøre ut fra garasje eller parkeringsplass, så hører jeg at det renner veske et sted fremme inne i midten av "dashbordet"! Det kan best beskrives som en surklelyd.. Klima?? Noen som har hørt samme sak, opplevd maken? Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 22, 2007 Har akkurat samme sak hos meg på min A6. Jeg mistenker at lyden kommer fra klimareima. Reima er litt i slakkeste laget. Tenkte jeg skulle bytte denn i samme slengen. Men ting tar tid. Vært slik ett år. "Surkle lyd" er helt normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 22, 2007 enten det eller så er det lekasje fra registret (varmeapperat) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2007 Har akkurat de samme lydene som deg... Regner med det er reima til klimapumpa som hyler ( i verste fall er det lagrene på klimapumpa, men da skulle det vel ikke gått over ...) Og det surkler ved oppstart... Mulig det er en sammenheng med disse lydene?? Eller kan det være for lite gass på anlegget? Evt. luft i varmeregistret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 26, 2007 Takker for svar! Kjekt å vite at jeg ikke er "alene" om dette, da vet jeg at det ikke er "krise" ihvertfall.. Skal på Vinjes bilverksted idag her i Trondheim (Nardo). De sjekker klima/aircondtion i bilen din gratis idag mellom 10 og 14.. Kanskje de finner noe. Uansett så skal jeg ha Longlife service i Juni på vogna hos Møller, så da får vi se om DE finner noe hvis ikke Vinjes gjør det! Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 1, 2007 Fant VInje ut noe da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 19, 2007 Prøver igjen jeg Fant noen ut hva dette skyldes og om det skulle være slik ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 25, 2007 Hei! Vinje fant at anlegget funket greit men ikke optimalt (målt til 4.2 grader mens de mente det burde være 0.6, hva nå enn DET betyr...), så jeg skal ha service der på anlegget i august. Hadde bilen hos Møller på Longlife service, og de fant ikke noe "krøll" med klimaanlegg eller reimer... Nå viste det seg at det var en liten lekkasje på hevesylinder venstre lyktespyler, og jeg kaster ut en "vill" ide om at det renner veske fra denne ned på en eller annen reim? Er det mulig at det er det som er problemet? Truls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 11, 2007 Jeg har nå byttet klimareima og vips problemet med "hyling" borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 5, 2007 Jeg og byttet klimareima og "vips" var lyden borte.... Ang. Vinjes bilveksted, noen positive eller negative erfaringer med de?? Lurer på å bruke de på toppakningsbytte på Passat'n..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 5, 2007 Surkle lyden er av at kjølevæska begynner og bevege seg i kjølesystemet ved oppstart av kjølepumpa. Helt normalt i biler med airc/klima. 0,6 er fordampningstempen i kjølesystemet:P Du mangler altså kjølevæske på systemet hvis du lå på 4,2. Er kuldemekaniker så vet litt om det her:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 1, 2007 Har hatt en litt interessant opplevelse med denne "irriterende" lyden som er omtalt her... Jeg har en 1,9 TDI 115 HK PD motor, og har hatt surklelyd ved oppstart av bilen, MEN denne lyden har nå forsvunnet ifbm. bytte av gåen toppakning på motoren... Vet ikke om det kan være tilfeldigheter eller om det kan ha noe med at det var overtrykk i kjølesystemet som ga seg utslag i disse lydene ved oppstart (luft som ligger for....) Har ihvertfall ikke hørt noe til disse lydene etter byttet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 22, 2007 Surkle lyden er av at kjølevæska begynner og bevege seg i kjølesystemet ved oppstart av kjølepumpa. Helt normalt i biler med airc/klima. 0,6 er fordampningstempen i kjølesystemet:P Du mangler altså kjølevæske på systemet hvis du lå på 4,2. Er kuldemekaniker så vet litt om det her:) AHA! Det forklarte jo greit den infoen! TJ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...