#1 Skrevet Mai 21, 2007 Var ute og kjørte en tur noen dager siden, og oppdaget etter noen korte drag i lyskryss at temperaturen var høyere enn normalt. Kjørte rolig et stykke for å se om temperaturen sank, men det gjorde den ikke. På vei hjem, kokte bilen i en lang motbakke. Kjølevæsketanken var tom. Kjørte etterhvert rolig til nærmeste bensinstasjon for å fylle på vann. Da jeg skulle fylle på vann, var kjølevæskenivået normalt igjen..??? Putret hjemover, fremdeles med høy kjølevæsketemp. Byttet termostat i kveld, og luftet systemet. Da jeg kjørte en prøvetur, kokte bilen på nytt. Kan jeg har luftet systemet for lite? Toppakning? Eller kanskje vannpumpe? Vifta starter heller ikke når bilen blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 22, 2007 Var ute og kjørte en tur noen dager siden, og oppdaget etter noen korte drag i lyskryss at temperaturen var høyere enn normalt. Kjørte rolig et stykke for å se om temperaturen sank, men det gjorde den ikke. På vei hjem, kokte bilen i en lang motbakke. Kjølevæsketanken var tom. Kjørte etterhvert rolig til nærmeste bensinstasjon for å fylle på vann. Da jeg skulle fylle på vann, var kjølevæskenivået normalt igjen..??? Putret hjemover, fremdeles med høy kjølevæsketemp. Byttet termostat i kveld, og luftet systemet. Da jeg kjørte en prøvetur, kokte bilen på nytt. Kan jeg har luftet systemet for lite? Toppakning? Eller kanskje vannpumpe? Vifta starter heller ikke når bilen blir varm. er det varm luft i varmeapparatet? min vannpumpe tok kveld, og da kokte den ofte. termostaten var i orden. men fikk ikke varm luft på varmeapparatet når eg slo på varmen. kun kald luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 22, 2007 Ikke varmluft i varmeapperatet, begynt å blåse litt varmluft mens jeg luftet systemet, men blåste kaldt igjen når jeg kjørte. Har heller ikke registrert at kjølevæskenivået synker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 22, 2007 Ikke varmluft i varmeapperatet, begynt å blåse litt varmluft mens jeg luftet systemet, men blåste kaldt igjen når jeg kjørte. Har heller ikke registrert at kjølevæskenivået synker. ok. kan høres ut så det er vannpumpen. er den ødelagt, blir det jo ikke sirkulasjon i systemet og ikke varm luft heller. var sånn på min gamlebil og. da var det vannpumpa som var ødelagt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 22, 2007 Har lest litt på nordicaudi.com nå, og kommer fram til at det sannsynligvis er vannpumpen. Får sjekke den i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 22, 2007 Da er ny vannpumpe bestilt, og kommer i morgen. Tips til hvordan jeg går fram for å skifte denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 22, 2007 Da er ny vannpumpe bestilt, og kommer i morgen. Tips til hvordan jeg går fram for å skifte denne? du kan enten ta ut motor. eller så må du av med fronten. for å så demontere på motor til du kommer til vannpumpen. er litt arbeid. men sikkert en go del spart for å hive på verksted! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 22, 2007 Regner med at jeg tar av fronten. Er vel noen timers arbeid, men sparer penger som kan brukes til annet utstyr på bilen;) I tillegg lærer man jo også av å skru selv. Har Haynes liggende, får ta i bruk den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 23, 2007 Aller først! Kommer det vann i den tynne slangen på ekspansjonstanken da motoren går? Gjør det ikke det er pumpa defekt. AEB motor? Er jo pumpe uavhengig av regreim og drit der, så så innmari vanskelig er det egentlig ikke. Mener du må ta ut eller legge til side dynamobraketten, så dynamoen kan du iallefall plukke ut. Reima til vannpumpa går fra servopumpe til vannpumpe og her må en skru løs det ene hjulet da reima ikke har noen strammer. Et av reimhjula er derimot delt for å kunne shimses slik at reima havner lenger ut i v-sporet eller lenger inn avhengig av om den skal strammes eller slakkes. tror det er hjulet på vannpumpa som er slik. Legger du dynamobrakketen til side ( jobber rundt den ) slipper du å ta ut servopumpa. Boltene til dynamobraketten fester også vannpumpa og har forskjellige lengder. Legg merke til hvilken bolt som satt hvor. Da du flytter over termostathuset og termostaten til den nye pumpa husk å trekke litt vekselvis på boltene slik at du strammer huset noenlunde rett ned mot pumpa. Lett for å sprekke ellers. Det mest tricky er å få o-ringen mellom vannpumpa og motorblokka til å være på plass mens man entrer pumpe, brakett og bolter samtidig. Lønner seg nok å "lime" fast o-ringene med fett f.eks ellers ramler de lett ut da du prøver å få stablet ting på plass. Husk også å pusse rein motorblokka der o-ringen skal tette mot for rust/møkk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2007 Aller først! Kommer det vann i den tynne slangen på ekspansjonstanken da motoren går? Gjør det ikke det er pumpa defekt. AEB motor? Er jo pumpe uavhengig av regreim og drit der, så så innmari vanskelig er det egentlig ikke. Mener du må ta ut eller legge til side dynamobraketten, så dynamoen kan du iallefall plukke ut. Reima til vannpumpa går fra servopumpe til vannpumpe og her må en skru løs det ene hjulet da reima ikke har noen strammer. Et av reimhjula er derimot delt for å kunne shimses slik at reima havner lenger ut i v-sporet eller lenger inn avhengig av om den skal strammes eller slakkes. tror det er hjulet på vannpumpa som er slik. Legger du dynamobrakketen til side ( jobber rundt den ) slipper du å ta ut servopumpa. Boltene til dynamobraketten fester også vannpumpa og har forskjellige lengder. Legg merke til hvilken bolt som satt hvor. Da du flytter over termostathuset og termostaten til den nye pumpa husk å trekke litt vekselvis på boltene slik at du strammer huset noenlunde rett ned mot pumpa. Lett for å sprekke ellers. Det mest tricky er å få o-ringen mellom vannpumpa og motorblokka til å være på plass mens man entrer pumpe, brakett og bolter samtidig. Lønner seg nok å "lime" fast o-ringene med fett f.eks ellers ramler de lett ut da du prøver å få stablet ting på plass. Husk også å pusse rein motorblokka der o-ringen skal tette mot for rust/møkk. Takker for gode tips:) 99% sikker på at det er pumpa, kom svært lite vann i den tynne slangen til ekspansjonstanken da jeg oppdaget problemet, og nå kommer det ikke noe. Hørte i tillegg en summelyd i framkant av motoren da den gikk på tomgang i går. Kunne også bevege skovlene inne i pumpa, da jeg skiftet termostat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 25, 2007 Da er den gamle pumpa tatt ut. Den var ferdig med tjenesten ja:) Driver og monterer sammen igjen nå, litt knot, men det går:) Tenkte å rense IC i samme slengen, når jeg er av med frontfangeren. Hvordan får jeg ut IC'n? Rense med diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 25, 2007 Jeg renset ic-en min med bensin. Tett den i ene enden men hånda di. Hell på bensin. Så holder du over røret på andre enden og rist. Jeg byttet bensinen et par ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...