#1 Skrevet Mai 22, 2007 Tittel sier det meste. Finnes dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 22, 2007 Tittel sier det meste. Finnes dette? Aner ikke, men tipset er vel at skal man bygge en Golf 2 nå, så hopper man langt over 90-talls look med store fangere og G60-bredere og heller går for max 9x16 med 215 dekk. Tviler på at det er TUV på 9x16 uten skjermbredere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 22, 2007 Aner ikke, men tipset er vel at skal man bygge en Golf 2 nå, så hopper man langt over 90-talls look med store fangere og G60-bredere og heller går for max 9x16 med 215 dekk. Tviler på at det er TUV på 9x16 uten skjermbredere. man bygger vel bilen slik man selv vil ha den? når det gjelder tüv på felger har jeg aldri trengt dette. Så lenge alt av veibane på dekket holder seg innenfor skjermbuen, og innpresset og diameteren er innenfor reglene, kan de fint skrive inn felgene dine i vognkortet uten noen papirer.. gjorde det på gamlebilen min hvertfall.. (kadett E med 9x16) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 22, 2007 man bygger vel bilen slik man selv vil ha den? når det gjelder tüv på felger har jeg aldri trengt dette. Så lenge alt av veibane på dekket holder seg innenfor skjermbuen, og innpresset og diameteren er innenfor reglene, kan de fint skrive inn felgene dine i vognkortet uten noen papirer.. gjorde det på gamlebilen min hvertfall.. (kadett E med 9x16) Selvsagt, men må jo være lov å komme med noen tips i tidligfase likevel... Forsåvidt enig, men da snakker vi ikke om 9x16 ET15 eller 10x16 på Golf 2, fordi dette bygger altfor langt ut til å bli oversett i teknisk kontroll hvis man ikke har G60-brederne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 22, 2007 Selvsagt, men må jo være lov å komme med noen tips i tidligfase likevel... Tror du burde ta en titt i prosjekttråden til trådstarter før du uttaler deg om "tidligfase" Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 22, 2007 Tror du burde ta en titt i prosjekttråden til trådstarter før du uttaler deg om "tidligfase" Jan Brede Ja ambisiøst prosjekt dette og ser ikke ut som det er for sent å velge stil/fangere/skjermer heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 22, 2007 Går nå ann å bredde golf 2 skjermer uten at det ser grusomt ut å at de takkler 10" felger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 22, 2007 man bygger vel bilen slik man selv vil ha den? når det gjelder tüv på felger har jeg aldri trengt dette. Så lenge alt av veibane på dekket holder seg innenfor skjermbuen, og innpresset og diameteren er innenfor reglene, kan de fint skrive inn felgene dine i vognkortet uten noen papirer.. gjorde det på gamlebilen min hvertfall.. (kadett E med 9x16) Jeg fikk mangellapp på dette i dag jeg. Jeg har TUV på 9 x 16 ET 15 med 215 - 40 - 16 og får etter hva biltilsynet sa ALDRI I VILLE HELVETTE godkjent selv med tuv papirer og at dekkbanen er innom skjermkant......... Dette er på Golf 3 TUV papirer kan forresten lastes ned med enkelhet fra http://www.borbet.de (dog kun på borbet felger ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 22, 2007 Selvsagt, men må jo være lov å komme med noen tips i tidligfase likevel... Forsåvidt enig, men da snakker vi ikke om 9x16 ET15 eller 10x16 på Golf 2, fordi dette bygger altfor langt ut til å bli oversett i teknisk kontroll hvis man ikke har G60-brederne. Denne hadde vell 9 og 10x16 om jeg ikke husker helt feil, ser da ikke så ille ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 22, 2007 9x16 ET 15 under G60 plast ligger perfekt forann, men litt inne i hjulhuset bak. På grunn av breddingen jeg holder på med nå, så tror jeg det vil se litt rart ut med 9x16, selv med VR6 bakstilling. Greit nok at 9x16 og kanskje noen spacere hadde vært en lett løsning, bilen er jo godkjent med det oppsettet allerede. MEN de felgene jeg skal ha finnes kun i 8x16 og 9,5x16. Og 8x16 er temmelig uaktuelt. 9x16 ET15 og G60 plast: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2007 Hadde 9x16 på min med VR6 understell, det satt litt lenger ut i hjulbuene enn de gjør på din der.. Så tror 9,5x16 blir akkuratt passe:p Har du forresten fortsatt tuv på 9x16 Brock B1? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2007 TüV til 9x16" ET15 ligger overalt på nettet. F.eks http://www.wheelmachine.de/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 23, 2007 Jeg har TUV på 9 x 16 ET 15 med 215 - 40 - 16 og får etter hva biltilsynet sa ALDRI I VILLE HELVETTE godkjent selv med tuv papirer og at dekkbanen er innom skjermkant......... Da sliter de, de er vel nødt til å følge regelverket de som alle andre Registrer deg på Steffan.de og last ned godkjenning på Steffan Evo 10-16 (skuffet over at Runar ikke kunne dette ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 23, 2007 Registrer deg på Steffan.de og last ned godkjenning på Steffan Evo 10-16 (skuffet over at Runar ikke kunne dette ) Takker så mye! Da har jeg papirer på 10x16 ET13, det må vel hjelpe litt at det finnes TüV på både 9 og 10x16" felger når man skal prøve seg på 9,5". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 23, 2007 Da sliter de, de er vel nødt til å følge regelverket de som alle andre Registrer deg på Steffan.de og last ned godkjenning på Steffan Evo 10-16 (skuffet over at Runar ikke kunne dette ) De følger faktisk regelverket... Jeg var inne nå etter jobben å snakka med dem om div. Viste dem TUV papir osv osv men desverre. Feks så er ikke 215 - 40 - 16 dekk tillat på mer enn 8,5 " bred felg...... ET 15 og 9" felg kan godkjennes i seg selv, men kun om HELE dekkets bredde er innom i en vinkel av 45 grader frammover og 30 eller 15 grader bakover. MAO : UMULIG på Golf 3 (om du ikke har ett trollete wide body kit) Selv om dekkbanen på mine dekk er langt innom skjermkant i øverkant så går dette da ikke å godkjenne. Tidligere godkjenninger kan nå også trekkes, altså ting som står innskrevet i vognkort kan strykes. TUV på ting som "strekker" seg utenfor norske regelverk godkjennes altså ikke. Statens Vegvesen har altså andre regelverk som går forran og rett å slett annulerer TUV`en din... Mitt eneste alternativ er MAX 7,5 " felg (med TUV på ET 25 -> 15 slik at jeg unngår 1 cm regelen på gewinden) for å få godkjent noe som helst. huff 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 23, 2007 hørt noe om dette jeg og, men dette er typisk NORGE igjen.. det tüv godtar er ikke atomatisk noe vi får godtatt, rimelig teit og enda ett tegn på at norge ikke er ett bilvennlig land 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 23, 2007 hørt noe om dette jeg og, men dette er typisk NORGE igjen.. det tüv godtar er ikke atomatisk noe vi får godtatt, rimelig teit og enda ett tegn på at norge ikke er ett bilvennlig land Norge er vel knappest nok ett venlig land så nær som du ikke er kriminell da..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 23, 2007 Feks så er ikke 215 - 40 - 16 dekk tillat på mer enn 8,5 " bred felg...... huff Det er derfor det i de godkjenningene jeg har sett står at feks 215/40-16 normalt ikke er godkjent på 9-16 men dekkprodusenten godkjenner dette, også står de aktuelle fabrikantene listet opp. F.eks Dunlop og Toyo står alltid, men har du "jalla" dekk fra shariff el står ikke. Da må du selv kontakte produsenten (helst i Tyskland) for å få tak i en såkalt reifenfreigabe. Skaffet selv det til mine Hankook Ventus 195/45-14 på 8-14. I mine RH Cup 8-14 papirer stod det at Dunlop SP2000 var godkjent Toyo godkjenner vel også 215/40-16 på 9,5-16 og 225/40-16 på 10-16 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 23, 2007 Det er derfor det i de godkjenningene jeg har sett står at feks 215/40-16 normalt ikke er godkjent på 9-16 men dekkprodusenten godkjenner dette, også står de aktuelle fabrikantene listet opp. F.eks Dunlop og Toyo står alltid, men har du "jalla" dekk fra shariff el står ikke. Da må du selv kontakte produsenten (helst i Tyskland) for å få tak i en såkalt reifenfreigabe. Skaffet selv det til mine Hankook Ventus 195/45-14 på 8-14. I mine RH Cup 8-14 papirer stod det at Dunlop SP2000 var godkjent Toyo godkjenner vel også 215/40-16 på 9,5-16 og 225/40-16 på 10-16 HAr toyo jeg.... Men det hjelper da som sagt ikke. Jeg fikk lese i "boka" demmers og der står det sort på hvitt : MAX felg bredde på 215-40-16 dekk = 8,5 Dette regelverket overkjører alle andre...... Tragsk, trist, men sant. De trafikkstasjonene som godkjenner dette gjør faktisk feil. Og som nevnt tidligere kan godkjenninger i vognkort strykes. HELT SJUKT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 23, 2007 Hadde planer om 225/40-16 på 9,5", mest fordi dekkforhandleren ikke ville legge på 215 dekk, mente det ikke var forsvarlig. Jeg vil uansett ikke ha for mye strekk på dekka. Isted ringte jeg og takka ja til jobb, så da er det bare å bli ferdig med skole og få opparbeidet litt felg-penger. .. Etter å ha hørt med tilsynet da, får ha troa! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 23, 2007 Hadde planer om 225/40-16 på 9,5", mest fordi dekkforhandleren ikke ville legge på 215 dekk, mente det ikke var forsvarlig. Jeg vil uansett ikke ha for mye strekk på dekka. Isted ringte jeg og takka ja til jobb, så da er det bare å bli ferdig med skole og få opparbeidet litt felg-penger. .. Etter å ha hørt med tilsynet da, får ha troa! 215/40-16 på 9,5" felg ser MYE bedre ut en 225/40-16 på samme felg!!!! skifta nettopp ut mine 225/40-16 til 215/40-16:) men så var det godkjenninga da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 23, 2007 215/40-16 på 9,5" felg ser MYE bedre ut en 225/40-16 på samme felg!!!! skifta nettopp ut mine 225/40-16 til 215/40-16:) men så var det godkjenninga da.. Kan jeg studere strekken til helga? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 23, 2007 HAr toyo jeg.... Men det hjelper da som sagt ikke. Jeg fikk lese i "boka" demmers og der står det sort på hvitt : MAX felg bredde på 215-40-16 dekk = 8,5 Dette regelverket overkjører alle andre...... Tragsk, trist, men sant. De trafikkstasjonene som godkjenner dette gjør faktisk feil. Og som nevnt tidligere kan godkjenninger i vognkort strykes. HELT SJUKT Kjenner til STRO boken jeg også, men saken er jo den at DEKKFABRIKANTEN sier at deres dekk passer til akkurat denne bilmodellen, med denne vekten, toppfarten osv. Ikke at det på generelt grunnlag passer. Da burde jo Trafikkstasjone ha nok dokumentasjon til å fra skrive seg ansvar ved godkjenningen. Hvilket tilsyn er det du har vært hos? Dra til et annet hvor de har mer vett (ikke Jessheim) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 23, 2007 Kjenner til STRO boken jeg også, men saken er jo den at DEKKFABRIKANTEN sier at deres dekk passer til akkurat denne bilmodellen, med denne vekten, toppfarten osv. Ikke at det på generelt grunnlag passer. Da burde jo Trafikkstasjone ha nok dokumentasjon til å fra skrive seg ansvar ved godkjenningen. Hvilket tilsyn er det du har vært hos? Dra til et annet hvor de har mer vett (ikke Jessheim) Joa, men så lenge STRO rett å slett "ruler gata" så er alt annet irrelevant anngivelig...... Dette er da i Kristiansund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 23, 2007 Hadde planer om 225/40-16 på 9,5", mest fordi dekkforhandleren ikke ville legge på 215 dekk, mente det ikke var forsvarlig. Jeg vil uansett ikke ha for mye strekk på dekka. Isted ringte jeg og takka ja til jobb, så da er det bare å bli ferdig med skole og få opparbeidet litt felg-penger. .. Etter å ha hørt med tilsynet da, får ha troa! Kjører med 215/40 dekk på 9,5" felg nå og kommer helt an på dekkmerke den strekken iaf.. Ikke mere strekk på de jeg har nå enn falken fk451 på 9" felg som jeg hadde før.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...