#1 Skrevet Mai 24, 2007 brodern har nettopp kjøpt en 1987 Audi 100 quattro 2.2 motorkode KU. han som eide den sa att bilen kunne plutselig bares stoppe under kjøring, og da måtte den stå et par minutter, så startet den igjen. vi var å så på bilen igår, da hadde den stått siden i høst, men den ville ikke starte, dette hadde visst ikke vært noe problem før. så jeg tok av røret inn til bensinfilter og fikk brodern til å dra på starteren, og det kom ikke en dråpe bensin. så da tenker jeg automatisk bensinpumpe.. men kan det være noe elektrisk? en modul/relee?? er takknemmelig for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 24, 2007 På min bil var det rele til bensinpumpen som var gåent. Prøvde bare å legge krysskoble der hvor releet sto, og da kom det bensin:) Edit:Ta ut rele, og en ledning på stikk 87 og over på 30 (betegnelsen står på releet) Da skal pumpen starte når du slå på tenning/strarteren om pumpen er i orden. Edit2: OM det er samme på sugemotor og 10vt da såklart:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2007 okei. da kan jeg prøve relee, eller prøve å koble over.. noe annet det kan være, noe lettvint før han kjøper ny(brukt) pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 24, 2007 Sikkert skikkelig dumt forslag, men har du sjekket sikringen til bensinpumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 24, 2007 Sikkert skikkelig dumt forslag, men har du sjekket sikringen til bensinpumpa? nei, har ikke fått sett noe på bilen i det hele tatt, kom hjem med den istad, men jeg kan sjekke det så klart.. men i å med att den plutselig stopper under kjøring, tyder jo på att det er noe muffens.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2007 sjekk styreenheten for Insp/tenning!! denne fusket på min, bilen stoppet, bare plutselig.. ventet litt og prøvde å starte, så startet den. dette funket noen ganger helt til den sto i stein, og var ikke livstegn.. .. hehe den ligger under A stolpen, like ved siden av spaken for åpning av panser! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 25, 2007 Enkleste test er å høre etter om bensinpumpa går, den høres tydelig når man drar motoren på starteren. Få en til å høre etter i bagasjorommet mens du vrir om nøkkelen. Går ikke pumpa, ta opp dekslet i karroseriet rett over tanken og se om det kommer strøm til pumpa. Mener å ha sett at Biltema har disse pumpene (i papirkatalogen) men finner dem ikke på nett for øyeblikket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 25, 2007 takker for svar , skal prøve meg litt frem med tips fra dere, så skriver jeg inn her hvis jeg lurer på mer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 25, 2007 Sjekk også for brudd/dårlig kontakt på ledningsnett til bensinpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 25, 2007 Jeg kjenner KU-motorene godt. Veldig vanlig problem er at bensinpumpereleet slutter å funke. begynner ofte sånn som du beskriver. Hvis du tar ut releet og brokobler mellom de tykkeste polene slik det allerede er beskrevet her kommer pumpen til å gå med en gang. du trenger ikke tenninga på. Jeg kom meg hjem fra ferie en gang ved å lage til en ledning med bryter inn for start og stopp av pumpa. Hvis bilen har stått lenge, og pumpa ikke har vært skiftet på lenge er det sannsynlig at du må bytte den. De er ganske dyre. Får ikke denne pumpa på biltema såvidt jeg vet. NBS har den. Viktig at du bytter filter ofte(1gang i året ca). Pumpa ryker fort hvis du kjører med tett bensinsystem. Kjør heller aldri tom for bensin. Det tar knekken på bensinpumpa. Bensinpumperelee finner du hos vrakhandler. Mener det kosta rundt 1000kr på vag. så jeg fikk tak i brukt heller. Nå får du nok igang bilen skal du se.' Tenninga er også litt ømfintlig på disse. De originale plugghettene er dårlige og kan føre til mye feil med tenningen..som man ofte tror kommer av andre ting. Plagdes lenge med fusking og full stopp i fuktig vær. Viste seg å være ei plugghette som gjorde overslag i fordeler. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 26, 2007 Jeg kjenner KU-motorene godt. Veldig vanlig problem er at bensinpumpereleet slutter å funke. begynner ofte sånn som du beskriver. Hvis du tar ut releet og brokobler mellom de tykkeste polene slik det allerede er beskrevet her kommer pumpen til å gå med en gang. du trenger ikke tenninga på. Jeg kom meg hjem fra ferie en gang ved å lage til en ledning med bryter inn for start og stopp av pumpa.Hvis bilen har stått lenge, og pumpa ikke har vært skiftet på lenge er det sannsynlig at du må bytte den. De er ganske dyre. Får ikke denne pumpa på biltema såvidt jeg vet. NBS har den. Viktig at du bytter filter ofte(1gang i året ca). Pumpa ryker fort hvis du kjører med tett bensinsystem. Kjør heller aldri tom for bensin. Det tar knekken på bensinpumpa. Bensinpumperelee finner du hos vrakhandler. Mener det kosta rundt 1000kr på vag. så jeg fikk tak i brukt heller. Nå får du nok igang bilen skal du se.' Tenninga er også litt ømfintlig på disse. De originale plugghettene er dårlige og kan føre til mye feil med tenningen..som man ofte tror kommer av andre ting. Plagdes lenge med fusking og full stopp i fuktig vær. Viste seg å være ei plugghette som gjorde overslag i fordeler. Lykke til prøvde nytt bensinpumperelee idag, og vips så startet den ,den har stått siden i høst, og bensinpumpa høres rimelig godt. skikkelig suselyd.så spørs om pumpa bør skiftes da kansje? 1000kr for nytt slik relee hørtes veldig dyrt ut. har selv en AAN motor jeg kjøpte bensinpumperelee til, orginalt! kom på 250kr men når det gjelder disse sperrene på firhjulstrekken kan man vri på de mens bilen kjører? og hva er forskjellen mellom hakk 1 og 2? første låser mellom diff og nr 2 mellom og bak? men er det skikkelig firhjulstrekk uten å vri på sperrer? noen som kort kan forklare litt om dette? Mvh Tore 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 26, 2007 Du kan vri på sperrebryteren i fart. Sperrene er vakumstyrt, når du vrir om bryteren åpner du for vakum, og sperrene slår inn/ut så fort det "passer" for kassa. På den jeg hadde tok det maks 2 sekunder. Det er sikkert best for diffene om du ikke har maks pådrag og turtall når du gjør det. På hakk 1 kobles sperra på senterdiffen inn. Når du vrir videre til hakk 2, forblir sperra i senter innkoblet og serra bak kommer i tillegg. Du har permanent firehjulstrekk, like mye kraft fordeles til hvert hjul uten sperrer inkoblet, men skulle du stå fast så kan ett hjul spinne om du ikke slår på sperrene. Når du låser senterdiffen, så må minst ett bakhjul og ett framhjul gå rundt. Låser du bakdiffen i tillegg, så må minst 3 hjul gå rundt. Du spør om dette er skikkelig firehjulstrekk - Etter min mening er det dette som er nettopp skikkelig firehjulstrekk. Kunne evt. ønsket seg sperre forran også, men fallhøyden for feilbruk var nok for stor. Det er ingen elektronikk som liksom skal tenke for deg og bremse litt her og der, det er kun mekanikk som fordeler mototkraften så jevnt som mulig til hvert hjul. For sikkerhets skyld nevner jeg at det ikke er lurt å kjøre med sperrene inne på underlag med godt grep, men det viste du sikkert. Det var vel folks evne til å bruke sperrene i tide og ikke minst i utide som fikk Audi til å ta dem vekk. Jeg savner dem. Har hørt ei historie om en forhandler som fortalte en kunde at hakk 0 er forhjulstrekk, hakk 1 er bakhjulstrekk og hakk 2 er firehjulstrekk. Om det er sant, så er det ikke rart at sperrene ble brukt feil. Og ikke prøv å ta brekksving med sentersperra innkoblet, det gjorde jeg første dag med Type44 Quattro og vinterføre. Kortslutning oppi hue.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 26, 2007 Du kan vri på sperrebryteren i fart. Sperrene er vakumstyrt, når du vrir om bryteren åpner du for vakum, og sperrene slår inn/ut så fort det "passer" for kassa. På den jeg hadde tok det maks 2 sekunder. Det er sikkert best for diffene om du ikke har maks pådrag og turtall når du gjør det. På hakk 1 kobles sperra på senterdiffen inn. Når du vrir videre til hakk 2, forblir sperra i senter innkoblet og serra bak kommer i tillegg. Du har permanent firehjulstrekk, like mye kraft fordeles til hvert hjul uten sperrer inkoblet, men skulle du stå fast så kan ett hjul spinne om du ikke slår på sperrene. Når du låser senterdiffen, så må minst ett bakhjul og ett framhjul gå rundt. Låser du bakdiffen i tillegg, så må minst 3 hjul gå rundt. Du spør om dette er skikkelig firehjulstrekk - Etter min mening er det dette som er nettopp skikkelig firehjulstrekk. Kunne evt. ønsket seg sperre forran også, men fallhøyden for feilbruk var nok for stor. Det er ingen elektronikk som liksom skal tenke for deg og bremse litt her og der, det er kun mekanikk som fordeler mototkraften så jevnt som mulig til hvert hjul. For sikkerhets skyld nevner jeg at det ikke er lurt å kjøre med sperrene inne på underlag med godt grep, men det viste du sikkert. Det var vel folks evne til å bruke sperrene i tide og ikke minst i utide som fikk Audi til å ta dem vekk. Jeg savner dem. Har hørt ei historie om en forhandler som fortalte en kunde at hakk 0 er forhjulstrekk, hakk 1 er bakhjulstrekk og hakk 2 er firehjulstrekk. Om det er sant, så er det ikke rart at sperrene ble brukt feil. Og ikke prøv å ta brekksving med sentersperra innkoblet, det gjorde jeg første dag med Type44 Quattro og vinterføre. Kortslutning oppi hue.... mye nyttig informasjon her ja, tusen takk blir vel å glede seg til vinteren, så man får testa det ut skikkelig. blir sikkert stas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 14, 2007 Det er sikkert best for diffene om du ikke har maks pådrag og turtall når du gjør det. Støtter denne...av erfaring:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...