#1 Skrevet Mai 27, 2007 Min stakkars Audi har fått problemer med den ene "bakfoten" sin, kalipperen nekter liksom å slippe bremsen helt. Den subber liksom intil skiva, det er liksom selve kalippern og ikke klossen som ligger inntil. Man kan se det ifra utsiden at den ligger nedtil. Hva burde jeg gjøre? Er det vanskelig å fikse eller burde jeg bytte kalippern? Evnt. Noen som veit hvor jeg får taki rimelig kalipper til en 91mod Audi 100 2,3 E (sedan og ikke quattro) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 27, 2007 Min stakkars Audi har fått problemer med den ene "bakfoten" sin, kalipperen nekter liksom å slippe bremsen helt. Den subber liksom intil skiva, det er liksom selve kalippern og ikke klossen som ligger inntil. Man kan se det ifra utsiden at den ligger nedtil. Hva burde jeg gjøre? Er det vanskelig å fikse eller burde jeg bytte kalippern? Evnt. Noen som veit hvor jeg får taki rimelig kalipper til en 91mod Audi 100 2,3 E (sedan og ikke quattro) Overhale kalipter'n. Det er ca 150kr i deler og litt knoting! Eller kjøpe ny som da er 1500kr +... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 27, 2007 åssn ligger nedpå mener du?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 27, 2007 åssn ligger nedpå mener du?? De røde punkte demonstrer hva som er i kontakt. Det er liksom selve kalippern som ligger inntil skiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2007 ....og alt er rett montert......? Eller har det blitt sånn av seg selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2007 ....og alt er rett montert......? Eller har det blitt sånn av seg selv? Det var etter et bremse bytte jeg ble oppmerksom på at det var kalippern som lå inntil, da den hadde gått på "jærnet" en stund og måtte bytte skiver og klosser. Etter det så forventet jeg at det ikke skulle være noe ulyd bak der. Men lyden ble mer markant etterhvert, så jeg bestemte meg for å ta en titt. Det skulle vise seg at de stedene jeg har markert med rødt lå inntil. Jeg mener bestemt at jeg har montert det riktig på plass igjen, da dette var den siste jeg byttet. Dvs. jeg har byttet bremser på tre andre hjul føre dette. Så hvorfor jeg skulle ha gjort noe galt veit jeg ikke. Men alt ser riktig ut, bortsett fra at den ligger inntil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 27, 2007 Feil skive? Synest det er merkelig at calipperen legger seg innpå skiva HVIS det er rett skive og rett montering. Dette skal jo overhodet ikke skje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2007 Det er riktig skiva da den ble kjøpt i et sett fra Brembo med 2 identiske skiver i en eske. Den andre skiven sitter på andre siden av bilen og ingen problemer. Men jeg begynner kanskje å innse at jeg har gjort noe feil under monteringen, men ser ikke helt hva jeg kan gjøre galt som får det ressultatet. Men skal titte litt i boka da jeg ikke har mulighet til å løfte opp bilen og skru av disse delene idag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 27, 2007 Utifra tegningen du har lagt ved, så kommer det jo frem at det er calipper "braketten" (festet til calipperen) som legger seg innpå skiva. Denne delen har jo ingen bevegelige deler (er bare en "fast" del). Denne delen festes jo på baksiden av navet. Det samme med skiva, den festes i navet. Da vil det jo si at disse 2 delene skal overhodet ikke kunne komme i kontakt med hverandre. Eller? Jeg ser det da sånn at det er enten denne braketten eller skiva som er feil montert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2007 Simringen bak på skiva er OK? Og det er bare 1 av dem? Tenker bare på om den gamle simringen muligens har stått igjen på navet, og så har du lagt på en ny og montert sammen? Da vil en vel space ut skiva noen mm..... Kan dette være en mulighet? Byttet hjul-lager i samme operasjon? Dette er eventuelt OK? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 27, 2007 Er enig med deg i det, men jeg ser ikke hva jeg eventuelt kan ha gjort feil, hvis jeg hadde montert "braketten" på yttersiden av calippern ville det "teoretisk sett" blitt bedre plass imellom skive og calipper "braketten"(enig pkt. 1?). Hvis jeg hadde montert skiva feil ville jeg vel merket flere symptomer enn at den subber mot stål i "brakketen" på yttersiden av skiven? Da det da burde være et større mellomrom mellom navet og "rommet" inni skiva der boltene går igjennom skiva og inn i navet.(enig pkt.2) Det jeg også syns er merkelig er at dette blir værre og værre, hvis det hadde vært en "statisk" feil ville det blitt mindre og mindre lyd og motstand da man hadde sliti bort gods ifra "braketten" og/eller skiva.(enig pkt.3?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2007 Simringen bak på skiva er OK? Og det er bare 1 av dem? Tenker bare på om den gamle simringen muligens har stått igjen på navet, og så har du lagt på en ny og montert sammen? Da vil en vel space ut skiva noen mm..... Kan dette være en mulighet? Byttet hjul-lager i samme operasjon? Dette er eventuelt OK? Jeg byttet ikke lager, husker ikke hvordan det ser ut bak skiva. Det jeg gjorde var : 1. Skru av Felg. 2. Skru av Calipper og Skive. 3. Bytte Bremseklosser og Skive. 4. Skru på plass alt sammen i en prosess med skiva innimellom bremseklossene i calipperen. Feste Calippern slik den satt i utgangspunktet, deretter vrei jeg skiva slik at gjennomføringshullene bli på samme posisjon som de bak(i navet). 5. Luftet bremsene. 6. Satte på Felg. 7. Prøve tur, hvor jeg såvidt kunne høre litt subbing. 8. Subbingen har etter litt bruk av bilen, til et slikt nivå hvor man hører og "kjenner" det i bilen at det bremser "stål" mot "stål" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 27, 2007 Ang. Spacer, har jeg ikke sett noen spacer og heller ikke lagt på noen spacer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 27, 2007 Tror nok jeg hadde plukket alt fra hverandre igjen, kontrollert deler, og sammenlignet litt med andre siden. Den calipper-braketten skal jo tåle en hel del, har liksom vondt for å tro at denne er bøyd el.l. Hvor på braketten er det skiva tar borti? Klarer du å vise med en pil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 27, 2007 Ang. Spacer, har jeg ikke sett noen spacer og heller ikke lagt på noen spacer. Det jeg mente, var at om det er 2 simringer på baksiden av skiva, vil jo skiva bli "spacet" (flyttet utover) noen mm. = nærmere braketten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 27, 2007 P.S. Nå skal det sies at jeg har null erfaring med audi. Går bare utifra at det er i noenlunde likt som på min Golf 3 FWD. Prøver bare å hjelpe litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 27, 2007 Det er muligens ikke hjul-lager inni bremseskiven? Jeg har jo det på min golf. Og en simring mellom navet og lageret..... Derfor jeg snakket om denne simringen. Men hvis du ikke har lager inni skiva, må du bare se bort fra det jeg har skrevet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 27, 2007 Tror nok jeg hadde plukket alt fra hverandre igjen, kontrollert deler, og sammenlignet litt med andre siden. Den calipper-braketten skal jo tåle en hel del, har liksom vondt for å tro at denne er bøyd el.l. Hvor på braketten er det skiva tar borti? Klarer du å vise med en pil? Her=) Den med grønn markering er den siden hvor det ikke er noe problem, rød makrering er den problematiske siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 27, 2007 Og det er på yttersiden på skiven det tar borti? DVS at braketten er for langt inn mot "senterlinjen" på bilen, eller skiven er for langt ut? Virker veldig som det ligger noe mellom nav og skive da. Hvis alt er riktig montert da..... Den braketten er vel veldig vanskelig å montere feil da..... Men er det lager inni skiva? Ikke lett å komme med forslag når en ikke kjenner til hvordan ting henger sammen...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 28, 2007 Her er et komplett bilde av opphenget ifra ETKA. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...