#1 Skrevet Mai 27, 2007 Trenger litt rask hjelp her...... Skal kjøpe noen felger på http://www.ebay.co.uk (banner litt i kirken nå, men jaja....går sikkert greit) Jeg skal kjøpe noen felger til kona sin bil som er en Peugeot 307, 2003 modell. Felgene skal egentlig 4 x 108 og ET på maks 25 De felgene som jeg har sett på ebay har sittet på en ford og har 4 x 108 og ET på 37. Snakket med noen på fredag på en dekkbutikk og de sa at jeg kan bruke ford felger og så ha på spacer. Stemmer dette? Er det noen som sitter inne med såpass informasjon, som kan hjelpe meg? Har virkelig lyst på de felgene, og spare masse penger!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 27, 2007 et37 + 10mm spacer = et27 = 2mm differanse. Går ikke det på bilen, kommer helvette til å fryse til is. EDIT; Hva snakker vi om forskjeld i bredde på felgen? Dette spiller jo inn. Eksempelet mitt over tar utgangspunkt i samme bredde på felg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 27, 2007 Hei, du skriver 10mm spacer = ET 27 Hva om jeg da tar 15mm spacer = ET 22 Da er jeg jo innenfor maks grense som er ET 25. Er det noe negativt med det å bruke spacer? Tenker da på dekk slitasje, oppheng osv? Felgene jeg vurderer å kjøpe er 7" x 17" med 205/40/17 Orginalt står det 195/65/15 på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 27, 2007 Du skal ikke få noe endret dekkslitasje med spacere, men i verste fall kan du få marginalt økt slitasje på hjullagre. Tror ikke det vil være det store problemet med 10 eller 15mm spacere, gjør seg nok mye mer gjeldende når man passerer 25mm++... Voldsomt til offset til å være en sånn kjip liten bil forresten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2007 Du skal ikke få noe endret dekkslitasje med spacere, men i verste fall kan du få marginalt økt slitasje på hjullagre. Tror ikke det vil være det store problemet med 10 eller 15mm spacere, gjør seg nok mye mer gjeldende når man passerer 25mm++... Voldsomt til offset til å være en sånn kjip liten bil forresten Bare for å pirke litt, det har ingenting å bety om spaceren er 20-30-40-50mm tykk, så lenge det reelle innpresset er bortimot det som er originalt på bilen. Har skrevet litt om det i en annen tråd. Tar det igjen her. Tar en sammenligning utifra min egen Golf GTi: I dag har jeg 8x17 et35 felger. Dette er en helt kurant felg på denne bilen, den er også stemplet i vognkort RH AH Turbo felg leveres i 8x17 et60 5x130. En får 25mm adapter 5x100 --> 5x130. Da vil jeg ende opp med et reelt innpress på et35 på denne felgen (et60 - 25(spacer) = 35mm) Det er jo det samme som jeg har i dag, og ville fungert utmerket. Har ikke noen spesiell slitasje på lager i dag, og ville heller ikke fått det med 8x17 et60 felg med 25mm adapter. Det er ikke tykk spacer/adapter som tar hjul-lager, det er feil innpress. Men en ting som kan spille inn, det er kvaliteten på spaceren/adapteren. Fordel med sentrering på spacer/adapter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2007 Hei, du skriver 10mm spacer = ET 27 Hva om jeg da tar 15mm spacer = ET 22 Da er jeg jo innenfor maks grense som er ET 25. Er det noe negativt med det å bruke spacer? Tenker da på dekk slitasje, oppheng osv? Felgene jeg vurderer å kjøpe er 7" x 17" med 205/40/17 Orginalt står det 195/65/15 på bilen. Da er sikkert original felg 6,5"? Kan ikke forstå annet enn at dette går fint på. Hvordan er det med plass innover/utover? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 27, 2007 Hjullagre og biltilsynet blir aldri "happy" for disse spacerne..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2007 Hjullagre og biltilsynet blir aldri "happy" for disse spacerne..... Hmmm...ikke "happy"? Blir det godkjent eller ikke? (hadde mercedes C180 før jeg kjøpte passaten, og der hadde jeg spacere og det ble godkjent da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 27, 2007 Da er sikkert original felg 6,5"? Kan ikke forstå annet enn at dette går fint på. Hvordan er det med plass innover/utover? Plass er det godt av innover bak dekket. Men ikke fra bremsekalipperen og til felgen. (har noen orginale felger og det er ca 1-1,5cm mellom de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2007 Hei, du skriver 10mm spacer = ET 27 Hva om jeg da tar 15mm spacer = ET 22 Da er jeg jo innenfor maks grense som er ET 25. Er det noe negativt med det å bruke spacer? Tenker da på dekk slitasje, oppheng osv? Felgene jeg vurderer å kjøpe er 7" x 17" med 205/40/17 Orginalt står det 195/65/15 på bilen. Det er neppe max ET25 som er tillatt, pluss og minus 15mm totalt kan du endre sporvidden fra det som står i vognkortet uten TUV. Så hvis det står 25, så kan du bruke felger med ET18 til 32 (sålenge dekket ikke stikker utenfor, subber etc etc.) Hvis det er 195/65 15 originalt, så kan du i hvertfall ikke sette på 205/40 17, da disse hjulene er himme og lav langt unna hverandre i størrelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 27, 2007 Hmmm...ikke "happy"? Blir det godkjent eller ikke? (hadde mercedes C180 før jeg kjøpte passaten, og der hadde jeg spacere og det ble godkjent da) Spacere blir ikke godkjent over 5 mm. så vidt meg bekjent (er det spacere orginalt er jo saken en annen, men det er det ikke på 307) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 27, 2007 Skjønner at du ønsker billige felger til konebilen, men det er flere ting her som gjør at dette ikke er noen god løsning. 1) Dekkdimensjonen er way off. 205/40R17 er mye mindre enn 195/65R15. 2) Peugeot har større senterhull enn Ford (65.1mm vs 63.4). Dvs at du kan risikere at felgene ikke passer på navet, selv med spacere. (Dette er selvsagt avhengig av hvilket senterhull det er på felgen.) 3) Har du vurdert kostnadene som påløper ved kjøp av nye bolter og spacere? Dette er langt fra gratis. 4) Hva blir frakt og mva på å sende disse felgene til Norge. Koster vel litt det og? Alt er mulig å få til, men det kan bli mye stress å få dette til å passe. Jeg syns heller du bør prøve å finne ett sett med felger som er riktig til bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 27, 2007 Spacere blir ikke godkjent over 5 mm. så vidt meg bekjent (er det spacere orginalt er jo saken en annen, men det er det ikke på 307) Spacere godkjennes kun dersom det foreligger dokumentasjon. Tykkelsen har ingenting å si. Dette fremkommer tydelig i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). Kjøretøyforskriften 6.1.g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 27, 2007 Skjønner at du ønsker billige felger til konebilen, men det er flere ting her som gjør at dette ikke er noen god løsning. 1) Dekkdimensjonen er way off. 205/40R17 er mye mindre enn 195/65R15. 2) Peugeot har større senterhull enn Ford (65.1mm vs 63.4). Dvs at du kan risikere at felgene ikke passer på navet, selv med spacere. (Dette er selvsagt avhengig av hvilket senterhull det er på felgen.) 3) Har du vurdert kostnadene som påløper ved kjøp av nye bolter og spacere? Dette er langt fra gratis. 4) Hva blir frakt og mva på å sende disse felgene til Norge. Koster vel litt det og? Alt er mulig å få til, men det kan bli mye stress å få dette til å passe. Jeg syns heller du bør prøve å finne ett sett med felger som er riktig til bilen. Jeg har nå prøvd å finne noen felger som kona liker og en ting jeg har funnet ut er at utvalget til Peugeot 307 er LATTERTLIG LITE!!! F.eks hos bilprodukter.no så har de kun 2 felger å velge mellom og hos felgimport.no er det også 2 stk å velge mellom. Sånn er det over hele fjøla, desverre!! Og kona liker ingen av disse felgene. Stakk innom Bertel O. Steen og spurte hva de skulle ha for noen orginale 17" felger, men slo det raskt fra meg da han antydet ca. 22000 kroner for felg og dekk. Tok ringerunden og det var 2 stk som sa at Ford og Peugeot bruker samme 4 x 108 og så sette på spacer. Ny ringerunde og fant endelig noen felgersom kona likte. Det er noen OZ felger som heter "Titan". Fikk pris på de og billigste var 16300 kroner + frakt. Sjekket derfor på ebay.co.uk og har sendt noen mailer fram og tilbake og hvis jeg kjøper de så vil det koste meg i underkant av 6000 kroner inkl. frakt, moms og toll. Synes det er grei pris for noen veldig fint brukte felger. Sparer også mye penger. Så til dine spørsmål: 1. vet ikke om dette er riktig. Høres mer riktig ut med 205/50/17 kanskje? 2. Her vet jeg ikke....så mye kan jeg ikke. Men felgene er såkalte multifit felger. 3. Sjekket pris på spacere og bolter og ca 1700 kroner trodde han jeg snakket med. 4. Som jeg skrev: ca. 6000 + 1700 kroner = 7700 kroner ferdig på bil. Og da er 8600 kroner spart. Men det aller beste hadde vært å fått fatt i noen felger som var laget for Peugeot 307, og som i tillegg er billige og atpåtil tøffe.....men det har vist seg å være umulig!!! Men jeg gir ikke opp av den grunn.....det umulige tar bare litt lenger tid! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 27, 2007 Jeg har nå prøvd å finne noen felger som kona liker og en ting jeg har funnet ut er at utvalget til Peugeot 307 er LATTERTLIG LITE!!! F.eks hos bilprodukter.no så har de kun 2 felger å velge mellom og hos felgimport.no er det også 2 stk å velge mellom. Sånn er det over hele fjøla, desverre!! Og kona liker ingen av disse felgene. Stakk innom Bertel O. Steen og spurte hva de skulle ha for noen orginale 17" felger, men slo det raskt fra meg da han antydet ca. 22000 kroner for felg og dekk. Tok ringerunden og det var 2 stk som sa at Ford og Peugeot bruker samme 4 x 108 og så sette på spacer. Ny ringerunde og fant endelig noen felgersom kona likte. Det er noen OZ felger som heter "Titan". Fikk pris på de og billigste var 16300 kroner + frakt. Sjekket derfor på ebay.co.uk og har sendt noen mailer fram og tilbake og hvis jeg kjøper de så vil det koste meg i underkant av 6000 kroner inkl. frakt, moms og toll. Synes det er grei pris for noen veldig fint brukte felger. Sparer også mye penger. Så til dine spørsmål: 1. vet ikke om dette er riktig. Høres mer riktig ut med 205/50/17 kanskje? 2. Her vet jeg ikke....så mye kan jeg ikke. Men felgene er såkalte multifit felger. 3. Sjekket pris på spacere og bolter og ca 1700 kroner trodde han jeg snakket med. 4. Som jeg skrev: ca. 6000 + 1700 kroner = 7700 kroner ferdig på bil. Og da er 8600 kroner spart. Men det aller beste hadde vært å fått fatt i noen felger som var laget for Peugeot 307, og som i tillegg er billige og atpåtil tøffe.....men det har vist seg å være umulig!!! Men jeg gir ikke opp av den grunn.....det umulige tar bare litt lenger tid! Jepp 205/50 215/45 eller 225/45 17 stemmer i hvertfall godt med størrelsen ift 195/65 15. Er jo ikke SÅ dårlig utvalg til 307, se f.eks her: http://www.martins.no/felger/vognliste/vognliste---p.aspx Egentlig synes jeg det er like greit å kline til med noen 18 toms hjul hvis man først skal kjøpe hjul til borti 10.000 kr, men jeg kjenner ikke til hva som går av bredder etc da, sammenligner kun med Golf 4/5 mht samme orig.dim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 27, 2007 Jepp 205/50 215/45 eller 225/45 17 stemmer i hvertfall godt med størrelsen ift 195/65 15.Er jo ikke SÅ dårlig utvalg til 307, se f.eks her: http://www.martins.no/felger/vognliste/vognliste---p.aspx Egentlig synes jeg det er like greit å kline til med noen 18 toms hjul hvis man først skal kjøpe hjul til borti 10.000 kr, men jeg kjenner ikke til hva som går av bredder etc da, sammenligner kun med Golf 4/5 mht samme orig.dim Er jo egentlig 18" med 225/40/18 jeg har lyst på, men sjekker du linken til martins så ser du at det er kun 2 stk felger å velge mellom der også. Kona likte de ikke, men Varese kunne gå under tvil. Ringte Martins og prisen er avskrekkende høy, desverre. Noen andre gode råd? Igjen.....det umulige tar bare litt lenger tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 28, 2007 Har du hørt med Christer på dekkskift.no da? (også medlem her) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 28, 2007 Kikka litt rundt på nett, og både Ronal (modellene LZ1, R38, R39, R42) Borbet (CB) og Rial (LeMans, Faro) har felger som passer din bil i 17".. i 18" er utvalget mindre, men Ronal R42 og Borbet TS skal også passe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 28, 2007 Har du hørt med Christer på dekkskift.no da? (også medlem her) Hei, Ja jeg snakket med ham en times tid, hyggelig kar gitt!' Han var litt oppgitt han også over det fantastiske utvalget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 28, 2007 Er jo egentlig 18" med 225/40/18 jeg har lyst på, men sjekker du linken til martins så ser du at det er kun 2 stk felger å velge mellom der også.Kona likte de ikke, men Varese kunne gå under tvil. Ringte Martins og prisen er avskrekkende høy, desverre. Noen andre gode råd? Kjøp deg en Golf, da er det både lett og finne billige og pene hjul som mange vet om funker på bilen eller ei Men, seriøst, har du sjekka div andre felgleverandører i Norge da? Felgimport, Nordisk Felgimport, Bilprodukter, Intercontact (?) etc etc etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 28, 2007 Hvilken motor snakker vi om i denne bilen? http://www.interdekk.no/categories/wheels.php?search=PE,307,002,17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 29, 2007 Dette er en Peugeot 307, 2003 modell. 1.6 liter Har foresten funnet felgene jeg ønsker å ha på bilen. (Kona likte de og sa at de kunne hun kjøre med) Det negative er jo prisen da!!! Har ikke funnet noen rimelige enda. Felgene er OZ Gemini. Har fått pris på 17100 hos bigwheels.no for 18" Det er jo bare litt mer en jeg vil betale. Så nå er det bare å lete tror jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 29, 2007 Men hva med de jeg linket til da? Ikke SÅ ulike OZ'ene da (eller jo, men prisen teller visst litt også?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 29, 2007 Men hva med de jeg linket til da? Ikke SÅ ulike OZ'ene da (eller jo, men prisen teller visst litt også?) Forskjellen er størrelsen og sikkert litt på kvaliteten. De du linket til er 17" mens de jeg har lyst på er 18" Og kona ville ha med 6 eiker. Men prismessig var det jo MYE penger å spare. (skal spørre kona en gang til tror jeg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...