Klima "vil ikke" stå i AUTO-modus

Anbefalte innlegg

Klimaanlegget mitt funker tilsynelatende OK, men når jeg trykker på AUTO-knappen, skrur den bare vifta på full fart, og begynner å blåse iskaldt, og AUTO-skriften i displayet slukker igjen med en gang jeg slipper knappen. Hva kan være feil? Har ikke vag-com lenger så får ikke sjekket feilkoder sånn helt uten videre.

Reguleringsmotoren til spjeldet som velger mellom varm og kald luft var defekt da jeg kjøpte bilen. Jeg har nå byttet denne, og den ser ut til å fungere som den skal. Kan det være så trivielt som at det ligger igjen en feilkode etter den defekte motoren, som gjør at ting ikke virker som det skal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du trenger en grunninnstilling av klimaenheten din, Ole Gunnar.

Har du ikke Vag-Com er det sikkert noen du kan låne av. Ellers har jeg, men Lørenskog...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På foreldrene mine sin bil skjedde dette på sist sommerferie. Var en plastbit som hadde kilt seg i ene radiatorvifta foran i grillen, noe som medførte at ac gikk over i econ, og 100 meter før det høyeste punktet i alpene kom varsellampa om varm motor opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:) Likte det første alternativet best, så får prøve å få tak i noen i distriktet her med Vag-Com. Ellers så hadde kanskje ikke Møller tatt så mye for å gjøre dette heller..?

Er ganske sikker på at begge radiatorviftene mine virker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke tro det koster all verden på Møller heller, men det var dette med både ventetid og timespris da. Det er relativt enkelt å gjøre selv så det er opp til deg å vurdere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for linkene Bjørn Eirik! :) Har ikke funnet noen liste over DTC's på klima før, men visste om kanalene.

Lå jo en hel rekke feilkoder inne:

05.1 Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G17), front, static open

08.1 Temperature Regulator Flap Motor Position Sensor (G92), static open

08.6 Temperature Regulator Flap Motor Position Sensor (G92), malfunction

08.7 Temperature Regulator Flap, sporadic block

29.4 Belt slip detection "hard," sporadic

Alle de på 08.* regner jeg med at ligger igjen fra gammelt av, da jeg nettopp har byttet denne "Temperature Regulator Flap Motor".

29.4 er vel neppe noe farlig. På 05.1 skal den visstnok bare ta temp-måling fra G89 når G17 ikke virker, så det trenger jeg vel ikke å gjøre noe med.

Underbygger alt dette påstanden til Kim her ovenfor om at jeg kun trenger å foreta en grunninnstilling med Vag-Com? Er det isåfall noen som kan hjelpe meg med det, siden jeg ikke har råd til å kjøpe meg kabel på en måneds tid ennå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du har nok funnet feilen..

Har selv en 29.2 og 29.4 innimellom som forårsaker at klimaen ikke blir stående på. Oftest i kaldt vær. (over +3-5, dah..) Jeg går ut fra at det kommer av dårlig strammer, da det ble noe bedre etter at jeg byttet den. Er sjeldent noe problem på sommeren, men kan jo være litt mere permanent for din del.

Starter kompressoren i det hele tatt? (starte bilen og få noen til å trykke på snøsymbolet mens du ser på)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starter kompressoren i det hele tatt? (starte bilen og få noen til å trykke på snøsymbolet mens du ser på)

Kompressoren starter fint (den er forresten så å si ny), og alt fungerer som det skal, da bortsett fra auto-funksjonen:)

Forresten noen som kjenner prosedyren i Vag-Com for å gjøre en grunninnstilling av klimaenheten? Bare i tilfelle jeg skulle være så heldig å få lånt meg en kabel...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Sjekk sikringer.

2. Inn på 08 AC/Heating

3. Les av feilminnet og slett feilkoder.

4. Velg så 04 Basic settings

5. Kanal 01, og bekreft

6. De aktuelle spjeldene beveger seg og lagrer posisjonene.

7. Displayet viser verdiene 0 0 0 0 ved endt grunninnstilling.

8. Les av feillager, og vips, ferdig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah.. Ja, da skal jeg være litt mindre bastant! Kanskje jeg bør kjøre denne prosedyren selv en gang? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man slette feilminnet direkte på klimaenheten? Prøvde prosedyren for grunninstilling, men fikk det ikke helt til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått testet litt selv også. Prosedyren over her funker fint den, men det er to (tre) feilkoder jeg ikke blir kvitt. Den første er jo uvesentlig. Men de to andre plager meg, da jeg mener dette potensiometeret sitter i den reguleringsmotoren som jeg nettopp har byttet.

VAG-COM Version: Release 607.3-UD

Control Module Part Number: 4A0 820 043 K

Component and/or Version: Klima-Vollautomat D05

Software Coding: 00043

Work Shop Code: WSC 23250

3 Faults Found:

00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)

30-00 - Open or Short to Plus

00600 - Potentiometer On Positioning Motor for Temperature Flap (G92)

30-00 - Open or Short to Plus

00600 - Potentiometer On Positioning Motor for Temperature Flap (G92)

09-00 - Adaptation Limit Surpassed

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.