#1 Skrevet Mai 29, 2007 Det er vel en rimelig kjent sak at håndbrekket (og calippere bak) på disse bilene har en tendens til å være litt mystisk... Jeg hadde nylig bilen på EU-kontroll, og der ble det påpekt at parkbremsen hadde for dårlig effekt, og det var også større enn 50% forskjell på parkbremsen. I helga plukket jeg av den ene calipperen og tenkte å renovere denne. Men så begynte jeg å tenke meg om; driftsbremsa bak fikk jeg ingen feil på. Dermed tenkte jeg at jeg kunne renovere håndbremsbiten av calipperen. Men denne så også ut til å være bra! Jeg plukket av calipperen på den andre siden, for den bruker å henge seg opp når jeg drar på brekket. Men også denne var tilsynelatende bra! Håndbremsvaieren på høyre side bak derimot, den var ikke bra. Det var den som gjorde at calipperen bak hengte seg opp, så vi tok og smurte den opp... Den så ut til å bli bedre, og nå henger den seg ikke lengre. Dermed tenkte jeg at nå er saken løst! Men jeg har fremdeles dårlig bremsevirkning på håndbrekket! Om de er ujevne eller ikke vet jeg ikke... Hva kan jeg nå gjøre for at dette skal bli bra? Jeg kan jo naturligvis skifte skiver, klosser og vaiere, men jeg vil ikke koste på mer enn nødvendig akkurat nå... Det var masse skiver og klosser igjen, men de var ikke spesielt blanke og fine. Det beste vil sikker være å skifte skiver og klosser... Men, noen har inne har sikkert noe tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2007 Hei, Det jeg (en hobbymekaniker) ville gjordt, er å ta begge caliperne og skru inn stemplene på begge sider for at selvjusteringsmekanismen i utgangspunktet blir lik. Må selvfølgelig pumpebremse noen ganger etterpå... Vet ikke om dette trikset funker; bare et forslag.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2007 At du får smurt opp wirene, er en kortsiktig fix. De har en innerstrømpe med et nylonovertrekk, og er denne slitt, vil den 'sette seg' litt ved belastning. Det som oftest skjer, er at det blir en liten brist i ytterkappen, som fører til rust i strømpa som gjør at den gror litt og blir trang. Jeg byttet begge, de koster vel rundt 3-400 litt avhengig.. Hvis caliperne går greit, kan du forsøke å pusse av skivene og klossene med eksentersliper, de tåler ganske grov behandling. Sørg for at alt er rent og pent ved montering, så _bør_ det funke så bra det kan, men jeg synes også det er forholdsvis stor forskjell på brekkvirkning når bilen står og når den beveger seg. Full virkning skal komme ved 3-4 knepp ved riktig justert brekk. (Jeg har vel 3 som max vanligvis) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...