#1 Skrevet Mai 29, 2007 Hei er helt ny her og håper bare noen med litt mer erfaring en meg med denne motoren kan gi sin mening om saken. Nå har det seg slik, at min audi a4 1.8T AEB (selfølgelig) lager en litt merkelig periodisk knegging i bakkant av motoren sån ca der kam kjedet ville sitte i følge meg da. Mulig årsak? Det er også to andre markante tikke lyder i motorrommet en fra et lite filter\ventil sak rett over luft filteret (denne høres ut til og leve i sin egen verden) Og en fra bensin regulatoren om jeg ikke tar feil denne også i synkronasjon med ovennevnte. Så den tredje tingen, når motoren er kald til normal bruks temp er det nul tikk fra motor(mekanisk) utenom de to ovenfor da. Men når jeg har presset motoren litt kjørt lit hardt, og lar den stå på tomgang i si 15-20min så kommer det en veldig klar og høylydt tikking, mekanisk sådan. Drar jeg motoren litt kansje kjører et par meter på 1. gir så er den svekket betydelig eller vekk igjen. ?? noen svar Mvh Marius Anund Rimstad 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 29, 2007 Hei er helt ny her og håper bare noen med litt mer erfaring en meg med denne motoren kan gi sin mening om saken. Nå har det seg slik, at min audi a4 1.8T AEB (selfølgelig) lager en litt merkelig periodisk knegging i bakkant av motoren sån ca der kam kjedet ville sitte i følge meg da. Mulig årsak? Det er også to andre markante tikke lyder i motorrommet en fra et lite filter\ventil sak rett over luft filteret (denne høres ut til og leve i sin egen verden) Og en fra bensin regulatoren om jeg ikke tar feil denne også i synkronasjon med ovennevnte. Så den tredje tingen, når motoren er kald til normal bruks temp er det nul tikk fra motor(mekanisk) utenom de to ovenfor da. Men når jeg har presset motoren litt kjørt lit hardt, og lar den stå på tomgang i si 15-20min så kommer det en veldig klar og høylydt tikking, mekanisk sådan. Drar jeg motoren litt kansje kjører et par meter på 1. gir så er den svekket betydelig eller vekk igjen. ?? noen svar Mvh Marius Anund Rimstad Først av alt. Velkommen! Ja, det er antakelig kamkjedet eller iallefall strammeren/hydraulikkelementet til denne som forårsaker lyd. Er også andre tråder her som omhandler temaet. Ventilen oppå luftfilteret N-80 er taktventilen som styrer aktiv kullfilter. Kullfilteret sitter i forbindelse med tankutlufting og ånding fra motor. Tikkelyd fra ventilen er normalt. Tikkelyd fra bensintrykksregulator er jeg derimot ikke kjent med. Søk evt. på aktiv kullfilter for å finne mer om dette. Siste lyd er antakelig fra motorens hydrauliske ventilløftere. Et oljeskift KAN hjelpe, antakelig er skifte av løfterne løsningen. Om lyden ikke er konstant hadde jeg ikke tenkt så mye på det enda om det ikke er for at det irriterer deg. Også her finnes flere tråder om du søker. Oppsummert: Skift olje og oljefilter, sjekk evt. om oljetrykket er ok. Kamkjede/strammer og ventilløfterne er avhengig av riktig trykk på olja. Iallefall mitt tips til å begynne med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 29, 2007 takker og bukker, det var et veldig godt skrevet første svar. Har alt dratt den konklusjonen at olje nok ville løse visse ting her ja. Da fårn nok bare prøve det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 29, 2007 Bare hyggelig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...