Anbefalte innlegg

Jeg får ikke start på bilen.. Først trodde jeg at det var bensinpumpen, siden den ikke virket (dette testet jeg direkte på batteriet) så jeg byttet den.. Jeg trodde da jeg skulle få start på bilen men neida..

Noen andre som vet hva det kan skyldes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket motor sikringer, eller tadd diagnose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekket alle sikringene og ingen av dem var gåen.. Tenkte jeg skulle ta en diagnose, men er ikke sikker på hvordan dette gjøres :confused:

Noen som har vag-com i bergensområde som kan hjelpe meg.. Må ha av den gamle typen siden det er en 91 mod: smil :

Men noe annet jeg bør sjekke/se etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du gnist? Går starteren rundt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starteren går rundt, men jeg har ikke gnist ut på coilene.. Vet ikke om det kan ha noe å gjøre med fordeleren eller at to av pluggledningene er grønnsmuldret:p (sikkert sistnevnte)

Men skal bytte pluggledningene og sjekke om det kommer gnist ut til coilene.. Om det ikke gjør det er det sikkert fordeleren.. Men tror mest sannsynlig ikke det er hjerner.. Kommer på en måte sånn klikkelyd når jeg vrir om tenningen.. Vet ikke helt hva det er..

Noen som har noen formening eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du ikke har gnist på pluggene kan det være turtallsgiveren på svinghjulet.

kan vel også være coilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsmodulen?Hadde samme problemet på min coupe en gang i tiden.

Byttet tenningsmodulen og da startet den med en gang.Fikk bensin men ikke gnist den gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har 3B motor...da må du dette i orden for å få gnist.

Hallgiver.

Turtalsgiver

Posisjonsgiver.

Hallgiver kan du måle om lev 5v når du vrir må motor manuelt.

Er et vindu i giveren som skal pasere hallgiveren...når vinduet er ved giver skal du ha 5v ut på mitterste pinnen om jeg husker rett.

Turtalsgiver og posisjonsgiver kan du sjekke slik som man gjør på ABS givere.

Kan og sjekke slutttrinn til coil...men den er ikke god å måle....enklest å prøve en annen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ikke ha noe med fordeleren å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ikke ha noe med fordeleren å gjøre?

Hallgiveren sitter jo i fordeleren så ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært hos Joakim og prøvd å scanne bilen med VagCom.

Eneste modulen vi kom inn på var 01 Engine, og eneste feilmeldingen vi fikk var:

"00513 - Engine Speed Sensor (G28)

03-00 - No Signal"

 

Det er en feilmelding som forsvinner når man starter bilen, for de som er så heldig å få start på den.

 

Da er det iallefall forsøkt tatt diagnose på bilen, uten at noen ble noe klokere av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vell turtallsensoren som står på svinghjulet om jeg ikke tar feil. Denne må funke for at bilen skal starte.

Er vell med på å gi et signal som trengs for å få gnist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sett om fordeleren går rundt.. er vel plasdrev på fordeleren orginalt som bruker å ryke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt med gamle VAG og jeg vet at man får en feilkode med noe slikt som "G62 Hallgeber, keine signal".

 

Dette betyr jo at hallgiveren er gåen men denne pleier å komme når motoren ikke går for å så slukke igjen når man starter. Merkelige greier. Tror at denne Engine speed sensoren er noe som slår ut fordi motoren ikke går og at problemet ligger ett annet sted.

 

Skaff ett feilsøkingsskjema.. Men mener rekkefølgen er omtrent slik :

 

Det første du sjekker er at det er gnist inn på fordelerlokket..

Mål at det er Tenningsspenning til Coilen (15), hvis coilen mangler tenningsspenning kan du prøve å koble direkte fra batteri + til 15 på coilen. Hvis det da gnister kan feilen ligge i bakstykket på tenningslåsen.

 

Neste steg blir å kontrollere forsyningsrelè/ign. relè og hallgiver. Det er 3 stikk på hallgiveren + - 0. Sjekk om hallgiveren får - ifra styreenheten, turn motoren og sjekk om den produserer ett + signal.

 

Hvis man er litt cowboy kan man også koble en prøvelampe (ikke diode) mellom 0 og gods, hvis det da gnistrer er hallgiveren i orden. Hvis man hører at dysene leverer bensin når man lager en puls men det ikke gnistrer sjekker vi at coilen får signal. Coilen skal ha - signal ifra styreenheten. Hvis den får signal men coilen ikke produserer gnist ligger feilen inne i coilen, sjekk også om det er motstand i primærspolen med ett multimeter. sjekk at det er motstand i svinghjulsgiveren. Sjekk om denne produserer vekselspenning når motoren går på starteren.

 

Hvis coilen ikke får signal men de andre tingene er i orden ligger feilen i ledningsnettet/styreenheten.

 

Dette er sånn ca hvordan feilsøkingskjemaet ser ut, dette er generelt, men du skal klare å finne feilen ved å sjekke tingene over.

 

Lykke Til Mvh Emil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt med gamle VAG og jeg vet at man får en feilkode med noe slikt som "G62 Hallgeber, keine signal".

 

Dette betyr jo at hallgiveren er gåen men denne pleier å komme når motoren ikke går for å så slukke igjen når man starter. Merkelige greier. Tror at denne Engine speed sensoren er noe som slår ut fordi motoren ikke går og at problemet ligger ett annet sted.

 

Skaff ett feilsøkingsskjema.. Men mener rekkefølgen er omtrent slik :

 

Det første du sjekker er at det er gnist inn på fordelerlokket..

Mål at det er Tenningsspenning til Coilen (15), hvis coilen mangler tenningsspenning kan du prøve å koble direkte fra batteri + til 15 på coilen. Hvis det da gnister kan feilen ligge i bakstykket på tenningslåsen.

 

Neste steg blir å kontrollere forsyningsrelè/ign. relè og hallgiver. Det er 3 stikk på hallgiveren + - 0. Sjekk om hallgiveren får - ifra styreenheten, turn motoren og sjekk om den produserer ett + signal.

 

Hvis man er litt cowboy kan man også koble en prøvelampe (ikke diode) mellom 0 og gods, hvis det da gnistrer er hallgiveren i orden. Hvis man hører at dysene leverer bensin når man lager en puls men det ikke gnistrer sjekker vi at coilen får signal. Coilen skal ha - signal ifra styreenheten. Hvis den får signal men coilen ikke produserer gnist ligger feilen inne i coilen, sjekk også om det er motstand i primærspolen med ett multimeter. sjekk at det er motstand i svinghjulsgiveren. Sjekk om denne produserer vekselspenning når motoren går på starteren.

 

Hvis coilen ikke får signal men de andre tingene er i orden ligger feilen i ledningsnettet/styreenheten.

 

Dette er sånn ca hvordan feilsøkingskjemaet ser ut, dette er generelt, men du skal klare å finne feilen ved å sjekke tingene over.

 

Lykke Til Mvh Emil

 

Engine speed sensor feilkoden får man kun om man diagnoserer med avskrudd motor. Får man denne feilen hvis evt motor går må man nytte den. Den sitter mot svinghjulet.

 

Napp av lokket på fordeleren og sjekk om denne går rundt. HVis ja, sjekk om du har gnist inn på fordeleren fra coilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. Engine speed sensoren var det det jeg mente i posten over Frank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coilen vil IKKE lage gnist om den ikke får alle signalene den trenger

Coilen har en tenningsforsterker sak koblet til coilen, denne forsterkeren får signalet fra ECU som gir beskjed om når den skal gi gnist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener tenningsmodulen/sluttstykke, hvis jeg ikke tar helt feil sitter denne inne i styreenheten på 3b, det gjør den på min (7A)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekket at det er gnist frem til fordeleren..

Hva må jeg så videre gjøre da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kobler fra den midterste tennkabelen ifra fordelerlokket, og legger den ca 1cm unna, kan du se at det gnistrer inn i lokket ? Hvis det gjør det men ikke videre ligger feilen i rotoren/fordelerlokket

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsmodulen ligger ikke i hjernen på 3b

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starteren går rundt, men jeg har ikke gnist ut på coilene.. Vet ikke om det kan ha noe å gjøre med fordeleren eller at to av pluggledningene er grønnsmuldret:p (sikkert sistnevnte)

Men skal bytte pluggledningene og sjekke om det kommer gnist ut til coilene.. Om det ikke gjør det er det sikkert fordeleren.. Men tror mest sannsynlig ikke det er hjerner.. Kommer på en måte sånn klikkelyd når jeg vrir om tenningen.. Vet ikke helt hva det er..

Noen som har noen formening eller ?

 

Den klikkelyden hadde jeg også! Og ettersom jeg ikke fant ut noe annet som kunne vært i ustand, tok jeg av starteren og testa den da. da gikk den rundt, men gikk ikke godt nok, ettersom jeg kunne stoppe den med fingeren. Er på ingen måte noen ekspert, men kanskje du kunne prøvd det samme?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt av fordeleren og sett at den er iorden? Kan være at du har ett plastdrev på den som har gått istykker, og at den dermed har hoppet over ett par tenner. Da vil den ikke starte.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt av fordeleren og sett at den er iorden? Kan være at du har ett plastdrev på den som har gått istykker, og at den dermed har hoppet over ett par tenner. Da vil den ikke starte.. :)

 

 

Om den ikke går rundt så kan du prøve med en hyssing å surre rundt drevet med fordeler lokk av å dra drevet at og frem for å treffe punktet for tenning på top på sylinder 1, du gjør dette samtidig som noen kinner på starter. Gjorde dette et halvt år med en banebil.

 

Den trenger bare start signal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.