Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkuart skifta alle ventiløftere, reg- reim, kjede å kjedestrammer, bilen tikker som et uvær nu, tikker litt på tomgang, men hvis jeg får opp turtallet, høres det ut som heile motoren er på tur å rase. kan dette være oljepumpa, som ikke leverer nok trykk?? får ikke opp noen indikasjon på at det er lavt oljetrykk. eller er oljesilen tett? Reg-reimet er dobbelskjekket og denne står rett. kan det være at en ventil er bøyd, men vil ikke motoren rase heilt da??

 

Håper noen har noen forslag på ka dette kan være.

 

Mvh Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel når du bytter ventiler/løftere så hender det at bilen tikker en god stund. Så min mening er å kjøre noen mil og forhåpentligvis så forsvinner lyden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme problem som deg.

 

Byttet nettopp alle løfterene og overhalte hele motoren stort sett.

 

Jeg har mer enn nok oljetrykk men høres ut som motoren skal til å rase sammen. Tikker uansett om motoren er varm eller kald.

 

Tror rett og slett jeg må ta av toppdekselet igjen og titte litt oppi der. Enten er kammen slitt eller så er en av løfterene heeelt feil montert... Når jeg hører på toppen så kommer tikkinga fra innsugs siden.

 

Har også søkt meg gal her på forumet men ikke funnet noen med samme problem som meg... Så det var på tide! :P Skal si fra vist jeg finner ut noe.

 

Jeg har forresten kjørt over 200 mil etter overhaling og byttet olje 2 ganger. Kjører med Castrol 5w40.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt at det tikker som et H........rett etter oppstart med nye løftere, men det burde forsvinne etter at motoren har gått seg varm en gang og ojetrykket har stabilisert seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt at det tikker som et H........rett etter oppstart med nye løftere, men det burde forsvinne etter at motoren har gått seg varm en gang og ojetrykket har stabilisert seg.

 

Sånn var det ikke hos meg... Først tikket den veldig som du sier så ble den fin. Men etter en kjøretur på ca 7 mil kom tikkinga tilbake. Og den tikker noe enormt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakka med møller her, å skal prøve å flushe motoren, å ha på castrol 5w30 olje, og et større filter. får håpe det hjelper, det tikker grusomt ja. hvis du finner ut nå så si ifra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan ikke ha bommet med ei tann på kjeia på strammern mellom kammane da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt av toppdekslet å en mekaniker fra møller har sett på denne å det er rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal nedover nu å flushe motoren å se om det hjelper, håper dette hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal av med toppdekselet jeg også og sjekke om alt stemmer... Det er vertfall helt grusomt å kjøre rundt med tikkinga...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde ikkje sånn kraftig tikking før æ skifta, kjedestrammer, kjede å løftera.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd å flushe motoren, skifte olje å filter, men til ingen nytte, Lyden blir sinnsykt! kraftig på 2500 omdreininger, da høres det virkelig ille ut, to ting æ trur det kan være: oljepumpa som ikke leverer nok trykk, eller en ventil som har blitt bøyd, skal ta kompresjonstest å trykk test imorra, så får æ se ka det e for nokka. håpa inderlig det er ikkje e noen bøyde ventila.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du vil ende opp med samme resultat som meg. Jeg har 1,5 bar på tomgang (varm motor) og ca 3 bar @ 2000 rpm i 5. gir.... Dette skulle være normalt trykk vil jeg si...

 

Jeg prøvde også med flush for en stund siden men det hjalp ikke meg noe heller. Får vel bare begynne å skru fra hverandre igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har æ skjekka kompresjon på bilen, å denne var bra :) så da er det bare oljepumpa det kan være, så denne blir bytta de nærmeste dagan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått målt oljetrykket da? Litt ille å betale dyre dommer om det skulle vise seg å være noe annet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk oljetrykket ditt før du begynner å betale dyrt for oljepumpe + arbeid. Som sagt tikker bilen min også noe enormt men jeg har mer enn godt oljetrykk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva flusher dere motoren med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

QMI leverer noen populære produkter på motorflush. Ikke alle anbefaler slik motorflush likevell da det kan dra med seg avleiring og dritt og tette igjen oljekanaler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikkje tenke på nokka anna det kan være enn oljepumpa, skjekke reg-reima, kjeda, løfteran, kompresjon, alt tyda på at det e pumpa, er ikkje så dyrt for ei oljepumpe 2200,- for pumpa, så er det litt skruing, men det er jo bare god sort:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikkje tenke på nokka anna det kan være enn oljepumpa, skjekke reg-reima, kjeda, løfteran, kompresjon, alt tyda på at det e pumpa, er ikkje så dyrt for ei oljepumpe 2200,- for pumpa, så er det litt skruing, men det er jo bare god sort:)

 

Jeg ville jo uansett tatt en trykktest før jeg bytta.... Som sagt har jeg også sjekka reg-reim, kjedet og kompresjon. Jeg skal av med toppdekselet snart og sjekke løfterene og kammen... Vist du har dårlig oljetrykk ville oljelampa i bilen kommet på... Den kommer på når du har under 0,6 bar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skjekka løfterne å kamman, å de ser bra ut, da kan det vel ikkje være nokka anna. får pumpa imorra, skifter denne å ser om det blir bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff. jeg har en audi 100 2,8l den var det litt ventil tikking i. så vi fant ut vi skule skifte dem og reg rema. gjorde det og nå tikker bilen mer en noen gang. kan dæ være et stort dålig party med ventiløftere ute på markede......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått bytta pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har AEB motor så er det mildt sagt "litt" arbeid å bytte den pumpa.. (Been there, done that!) Og en oljetrykksmåler koster 200 kroner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa er bytta nå, men det hjalp vist ikke.

 

Endelige diagnosen var at kamdrevet var montert feil vei og det ble da hoppa over ett hakk på reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.