dårlig oljetrykk av kun dårlig kamlager?

Anbefalte innlegg

Vet at det er ganske mange poster om oljetrykk og slikt, men har søkt uten å finne noe om akkurat mitt spm...

 

Kan dårlige kam-lagre ALENE gjøre at oljetrykket blir veldig dårlig?

 

har fått oljtrykkmåler i biln, å den måler under ca. 1.7 bar på 2000 o/min. som da er alt for lite...

på tomgang detter trykket veldig lavt... under 1 bar.

 

den kan gå opp på trykket til ca. 5 bar ved høyt turtall eller i nedoverbakke under nedbremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min ligger på ca 0.8bar på tomgang, og rundt 4 bar på 2250rpm.. dette er da en Golf II

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du måler trykket vil jeg tro.

 

Oljetrykksgiveren sitter vanligvis i toppen og da forestiller jeg meg at du med slitte kamlager vil få noe lavere trykk i toppen enn det du har lenger ned i motoren...men sikker er jeg altså ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du måler trykket vil jeg tro.

 

Oljetrykksgiveren sitter vanligvis i toppen og da forestiller jeg meg at du med slitte kamlager vil få noe lavere trykk i toppen enn det du har lenger ned i motoren...men sikker er jeg altså ikke.

 

har to givere i blokka... har tatt i bruk den øverste av de to... er ingen føler i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk er trykk uansett hvor du måler, så ja. Er lagerklaringene for store synker oljetrykket. Er minimalt som skal til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk er trykk uansett hvor du måler, så ja. Er lagerklaringene for store synker oljetrykket. Er minimalt som skal til.

 

hvordan får man overhalt "lagrene" da? : klø : er jo ingen lager på disse toppene! : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Tja, aldri tenkt over. Er kanskje ikke noen lagerskåler der nei. Da er den vel defekt da! Eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke så vanskelig å få tak i en 10v topp da. Men er disse trykkverdiene så unormale da?

Kommer jo litt ann på olje og lagrene i blokka og da.. hvordan vet du at det skulle komme fra toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke så vanskelig å få tak i en 10v topp da. Men er disse trykkverdiene så unormale da?

Kommer jo litt ann på olje og lagrene i blokka og da.. hvordan vet du at det skulle komme fra toppen?

 

har nettopp montert sammen motoren igjen etter å ha overhalt turbo, byttet reg. reim og vannpumpe, byttet toppakning + andre pakninger... syns det er så surt å måtte bytte topp igjen! : bh : er ikke 100% sikker på at det er toppen, men det er den eneste delen som har vært av som har me oljekanalene å gjøre... for utenom turboen da.

 

hadde ikke eget oljetrykk instrument inne i bilen før jeg byttet alt, bare lampe, men lampa lyste ikke før, bare etter... lyser når den er varm på tomgang eller over 3000 o/min. det var noe som begynte etter "overhalingen"! : mad : toppen har blitt flyttet litt hit og dit, + at den har blitt turnet rundt mens den var av. lurer på om noe kan ha gått galt innimellom alt dette! : klø :

 

bruker 10/40 delsyntetisk nå, men hadde helsyntetisk på først... ingen forskjell etter oljeskift.

 

Har sjekke opp oljepumpa, å den så bra ut... så jeg har to alternativ som jeg tror det er.

1. toppen har blitt skadet etter demontering å "lagrene" lekker.

2. pakningen mellom oljepumpe og røret til bunnpanna er dårlig og slipper inn luft. (litt rart, med tanke på at bunndelen ikke ble rørt under overhalingen!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt toppakningen opp ned? Slik at den blokker for oljekanaler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyser lampa på tomgang og over 3000rpm? eller mente du at du må ha over 3000 for at den ikke skal lyse?

Satt toppakningen opp ned? Slik at den blokker for oljekanaler?

 

hvis du blokkerer, struper e.l. så vil du nødvendigvis få mer trykk. Derimot hvis olja slippes direkte til retur, som f.eks et slitt lager eller den ventilen på pumpa så vil trykket synke..

 

mer motstand = mer trykk

mindre motstand = mindre trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kommer det ikke oljetilløp til toppen i det hele tatt og det evt. sitter føler i topplokket blir jo det også feil...

 

EDIT: Ser nå at han ikke har føler i topplokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyser lampa på tomgang og over 3000rpm? eller mente du at du må ha over 3000 for at den ikke skal lyse?

 

lampa lyser på tomgang og over 3000rpm... merket at lampa kunne også komme på etter en stund vist jeg hold ett litt høyere turtall enn tomgang(1200 f.eks.)

 

er det en føler som tar over for en annen på over 3000rpm? tror egentlig den kan fuske... : klø :

 

 

sjekkliste(som jeg husker akkurat nå):

- har prøvd å bytte ut fjær og stempel i oljepumpa fra en annen pumpe. (ingen endring)

- har hatt oppe oljepumpen å sett på den og sil. hadde også på "pakkning på tube" i tillegg til pakning. (pumpe ser bra ut, pakningstoff fra toyota som de bruker til pakning til alt som har med olje å gjøre, ingen endring)

- har kjørt gjennom "motorflush" fra Omega. (ingen endring)

- har prøvd forskjellige oljer. (helsyntetisk og delsyntetisk, ingen endring)

- har tatt av og satt på kam igjenn. (skålene så litt ripet ut, men kan ikke så mye om dette. trykket virket bittelitt bedre først, men gikk fort tilbake til samme som før)

 

det var det jeg kom på så sent på natta... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg vært ute å testet litt... prøvde å stå i en nedoverbakke på tomgang, da var oljetrykket normalt! : dum :

 

kan dette tyde på at det er lekasje mellom røret til sila å oljepumpa? eller kan det være noe annet? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. skal det ikke utrolig mye til før "lagrene" på kamakselen er såpass slitt at det gir redusert olje trykk?? Grunnen til at du har laker på veivakselen er jo fordi det er VELDIG mye mer slitasje på den da den faktisk blir belasta, noe en kamaksel gjør i veldig liten grad ville jeg tro. Uansett så burde vel kamakselen selv bli slitt før selve lagera hvis ikke?

Det her spørrende fordi jeg ikke vet, jeg bare resonerer :)

 

Mye har denne bilen gått egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. skal det ikke utrolig mye til før "lagrene" på kamakselen er såpass slitt at det gir redusert olje trykk?? Grunnen til at du har laker på veivakselen er jo fordi det er VELDIG mye mer slitasje på den da den faktisk blir belasta, noe en kamaksel gjør i veldig liten grad ville jeg tro. Uansett så burde vel kamakselen selv bli slitt før selve lagera hvis ikke?

Det her spørrende fordi jeg ikke vet, jeg bare resonerer :)

 

Mye har denne bilen gått egentlig?

 

har gått 230k står det på teller i allefall... vet ikke noe om historikken på denne.

 

tror ikke det er kam-lagrene alikavell, såm du kanskje ser i min forige post...

trykket er helt normalt når jeg står i en bratt nedoverbakke eller når jeg bremser... tror det er lekasje mellom sil og pumpe, men skulle gjerne hørt om noen har vært borti dette før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muilg det, men ville ikke du da mistet mye av olja på bilen? er jo bare vaske rundt området og så se om det blir olje der. Hvis du ikke allerde ahr funnet ut da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muilg det, men ville ikke du da mistet mye av olja på bilen? er jo bare vaske rundt området og så se om det blir olje der. Hvis du ikke allerde ahr funnet ut da

 

nei... detta blir jo inne i bunnpanna. pumpa klarer ikke å ta opp nokk olje fra bunnpanna når det er en lekasje mellom sil og pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ja, stemmer, tenkte ikke over/visste ikke helt det jeg : dum :

Men da er det jo bare pelle de i fra hverandre da hvis du tror det løser problemet.. sikkert endel jobb :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ja, stemmer, tenkte ikke over/visste ikke helt det jeg : dum :

Men da er det jo bare pelle de i fra hverandre da hvis du tror det løser problemet.. sikkert endel jobb :P

 

 

er litt jobb... noen å 20-talls bolter i bunnpanna trur jeg, å det nederste feste mellom girkasse og motor. skulle egentlig være grei skuring da, må bare få tak i ny pakning. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, får håpe det er det da, si i fra om det hadde no effekt uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, får håpe det er det da, si i fra om det hadde no effekt uansett :)

 

skal gjøre det! ;) forhåpentligvis får jeg gjort det i løpet av helga... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel ytterst få motorer som har kam lager så det kan uansett utelukkes ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, får håpe det er det da, si i fra om det hadde no effekt uansett :)

 

Da har jeg fikset oljetrykket! ;)

feilen var pakning mellom oljepumpe og røret til sila... halve pakningen var borte! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, grattis! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.