Tips til å ta ut quattro girkasse

Anbefalte innlegg

Hei hopp,

 

Tok over en skadeskutt fugl av en bil, mer info i prosjekt tråden. Har aldri før byttet kasse på 4x4 og her var det veldig mye mer greier enn på rwd som jeg har plukket på tidligere.

 

Siden det garantert er mange i klubben som har gjort dette opptil flere ganger tenkte jeg rett og slett at jeg skulle krype til korset og be om tips før jeg sliter meg halvt ihjel.

 

Jeg vet ikke hva som er enklest på disse bilene heller, løsne kasse fra motor og bare ta ut kassa eller løsne bakaksel og ta ut hele maskineriet fra fronten. Såfremt jeg kan komme til alle boltene burde det vel gå greit å løsne eksosen, løsne kasse foran, løsne kasse bak, ta ut drivakslene foran?, og ta ut kassa fra undersiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare er kassa du trenger ut med ville jeg ikke tatt ut motor med kasse i alle fall. Når jeg bytta clutch på 100qen min var det egentlig ganske rett-frem å ta ut bare kassa. Jeg gjorde sånn:

 

Oversiden:

Når girkassen taes av motoren må du støtte opp motoren slik at den ikke tilter forover. Jeg brukte en jekkestropp rundt fremre motorfestet (det mot støtfangeren) og festa det i en 2x4 som lå på tvers over bilen. Du må finne på noe smart så du ikke bulker og skraper fremskjermene.

Så løsner du alle boltene mellom girkasse og motor. Grei jobb, kommer greit til. Husk at startmotoren er festet i to av disse boltene og at den ene har mutter på baksida (så du ikke skrur og skrur og skrur :) ) Så må enten løsne slavesylinderen til clutchutløseren (én skru) eller skru av hydraulikkslangen inn til slavesylinderen. Sylinderen ligger på førersida opp mot toppen, og du ser den ved å følge hydraulikkslangen fra torpedoveggen og mot kassa. Jeg tok ut slavesylinderen, men jeg er usikker på hva som er enkelst, for det var en idiotjobb å få den sylinderen inn på kassa igjen. Løsne alle elektriske tilkoblinger (på min var det to) og så foregår resten av jobben fra undersiden.

 

Undersiden:

Fjern den delen av eksosen du synes er nødvendig. Jeg tok av kun katalysatoren/frontdemperen. Løsne mellomakselen fra girkassa (6 unbracobolter) og skru løs opphengslageret midt på akselen (to bolter). Heng opp akselen med tau/ståltråd eller hva som helst, og pass på at du ikke herper opphengslageret. DU trenger ikke å få den så mye ut av veien, bare nok til å dra kassa 5-10cm bakover. Løsne begge fremakslene (6 12-kantbolter på hver) og heng de opp. Løsne begge girkassefestene. Når dette er gjort er kassa i prinsippet løs, den henger på akselen inn mot veiva samt noen styrehylser mellom motor og girkasse. Det er lurt å støtte opp kassa før girkassefestene taes av slik at du ikke herper noen lager i kassa (pga at den henger på akselen).

 

Trekk kassa bakover og så ned når akselen går klar for svinghjulet. Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra forklaring!

Dukker sikkert opp noen flere utfordringer underveis (eksosen f.eks må nok løsnes fom downpipe og bakover, er ikke så mye annet enn 3" rør som henger sammen hele veien bakover :P).

 

På bakenden av kassa tror jeg dette blir greit, hele kassa er jo strengt tatt delt i to bak der ;).

 

Meget, meget bra forklart dette her.

 

Søkte gjennom forumet som best jeg kunne, men klarte ikke finne noe om dette. Sikkert gjemt i en eller annen tråd men.. Prøvde å lage en tittel på denne som kanskje kunne være søkbar i fremtiden. Blir vel å ta litt bilder av denne prosessen også, skal forsøke å huske å legge inn de her også for fremtidig bruk :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

personlig bruker jeg å ta ned hele mellomakslingen og eksosen så det er ute av veien...

kan legge til at det er viktig å få bikka motoren ned i bakkant som kay nevner her, da er det lettere å få ut og ned kassa.

 

husk også å merke av hvilke girkassebolter som hører til hvor (som regel er ingen av de like)

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. Kanskje kjøpe litt maling og kline på boltene eller noe sånt da, får finne på noe lurt. Virker som en klar fordel å få det hele sammen igjen ;).

 

Noen som har noe info om moment alle de forskjellige boltene og umbrakoene skal festes med ? Eller "hardt nok" prinsippet?

 

Får finne på noe lurt mtp. å bikke motoren litt oppover i forkant og holde den oppe, er det bra triks å løsne litt på motorfestene eller holder det så lenge man drar til litt med en jekkestropp ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok dra til litt med jekkestropp bare, så lenge du ikke skal tilte veldig mye vil nok motorfestene tåle det :) Men husk at fremre motorfeste stopper i støtfangeren da, så om du vil bikke motoren mye oppover foran så må du ta av støtfangeren først.

 

Og så er det en liten detalj som jeg ser jeg glemte av øverst: Du må løsne den ene skruen som holder velgestanga fra girspaken selvsagt :) Sett giret i fri og merk deg ca hvordan linken er plassert før du skrur den av, så har du noe å gå på når det skal sammen igjen (ta et bilde f.eks.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momenter:

Girkasse - motor: 55Nm

Girkassefester (både til kaross og boks): 40Nm

Bolt til giroverføring: veldig lite, 10-20Nm

Drivaksler - girkasseflens: 80Nm (dette er strekkbolter som egentlig skal byttes)

Mellomaksel - girkasseflens: har ikke hidden, men antar det er noe i nærheten av 60-80Nm

 

Ellers er det en god regel å bruke mer moment jo større bolten er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atter en gang kjempefin info her :).

 

Girkassa er 100% gåen så litt vanskelig å si med sikkerhet hvor den egentlig skal stå i fri, men et bilde vil nok hjelpe til å få ting på plass med ny kasse. Meget bra tips!

 

Kassa som står i nå er som sagt helt gåen (se bilder i prosjekt tråden :D), er redd for at det kan bli enklere å få kassa ut enn inn igjen. Men det vil jo vise seg.

 

Med det momentet nevnt over her burde det jo ikke være så alt for vanskelig å få løsnet boltene heller, er jo ikke skremmende høyt moment som er brukt virker det som.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøpte monsteret til Mikkel ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atter en gang kjempefin info her :).

 

Girkassa er 100% gåen så litt vanskelig å si med sikkerhet hvor den egentlig skal stå i fri, men et bilde vil nok hjelpe til å få ting på plass med ny kasse. Meget bra tips!

 

Kassa som står i nå er som sagt helt gåen (se bilder i prosjekt tråden :D), er redd for at det kan bli enklere å få kassa ut enn inn igjen. Men det vil jo vise seg.

 

Med det momentet nevnt over her burde det jo ikke være så alt for vanskelig å få løsnet boltene heller, er jo ikke skremmende høyt moment som er brukt virker det som.

 

Boltene sitter normalt ikke så godt, og jeg bruker stort sett godt nok metoden på slike bolter når jeg skrur sammen igjen. Men nå har jeg mekka mye og har litt moment i henda.

Kan være litt køddent å få tredd den på igjen. Jeg gjorde dette aleine for et par mnd siden og sveisa meg en gearkassebrakett til jekken.

DSCF0663 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøpte monsteret til Mikkel ja :)

 

Har du noe som helst mer info om bilen, eier, prosessen i bygget.. ja hva som helst hadde det vært utrolig morsomt å høre mer om det :D. Post gjerne noe i prosjekt tråden om du har tid/mulighet/vet noe som helst. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være litt køddent å få tredd den på igjen. Jeg gjorde dette aleine for et par mnd siden og sveisa meg en gearkassebrakett til jekken.

 

Regner med jeg skal få lurt en eller annen godtroende kompis til å "komme å se på bygget" når kassa skal inn igjen : smil :

 

Har du noen ca ide om hvor mye kassa veier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med jeg skal få lurt en eller annen godtroende kompis til å "komme å se på bygget" når kassa skal inn igjen : smil :

 

Har du noen ca ide om hvor mye kassa veier?

 

Absolutt lurt med hjelp... Tja.. hva kan den veie... 80kg kanskje? Satans tung å løfte under bilen aleine ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av boltene kan sitte noe Jæv*** lurt og ha et passe langt stålrør liggende . sparte meg for noen blodige knoker når jeg byttet kasse for litt siden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av boltene kan sitte noe Jæv*** lurt og ha et passe langt stålrør liggende . sparte meg for noen blodige knoker når jeg byttet kasse for litt siden..

 

Brekkjern/kubein ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm sliter med å få løst clutchsylinderen nå. Det meste annet skal være løst så vidt jeg kan se. Klarte heller ikke å rikke kassa stort der den stod, men ble smålei og får fortsette en annen dag.

 

Noen som har noen gode ideer her dog?

 

03.jpg

 

Der hvor stripsen er har vi vel en luftenippel på sylinderen. Skal vel gå ann å få denne løs på noe vis? Hele saken kan "skrus" men beveger seg ingenting når jeg prøver å få den ut. Ser ut som den lille runde, sølvfargede hylsen eller hva det er for noe kunne få alt til å løsne om den ikke var der, men den sitter helt fast.

 

Noen gode ideer? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kay:

hvor har du fått tak i de momenta`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm sliter med å få løst clutchsylinderen nå. Det meste annet skal være løst så vidt jeg kan se. Klarte heller ikke å rikke kassa stort der den stod, men ble smålei og får fortsette en annen dag.

 

Noen som har noen gode ideer her dog?

 

Der hvor stripsen er har vi vel en luftenippel på sylinderen. Skal vel gå ann å få denne løs på noe vis? Hele saken kan "skrus" men beveger seg ingenting når jeg prøver å få den ut. Ser ut som den lille runde, sølvfargede hylsen eller hva det er for noe kunne få alt til å løsne om den ikke var der, men den sitter helt fast.

 

Noen gode ideer? :D

 

Skrudde av kassa mi i går natt så jeg vet. Ny rekord på drøye 3 timer :)

 

Clutch syl sitter med en bolt, skru ut denne (15 mm pipe tror jeg) da er det bare å dra hele klumpen rett

bakover. Kommer lett til hvis du ligger under og strekker armen opp på syl. da kjenner du bolten på toppen skrudd inn fra siden lissom.

 

Sikker på at du har fått ut alle boltene på kassa? lett å overe noen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm klarer ikke skjønne hvor den bolten skal være for å få ut clutch sylinderen altså! Har finkjemt hele sylinderen med fingerene, hanskeløs og alt, for å prøve å finne noe men den gang ei :o.

 

Skal den være på motsatt side av der hvor stripsen er liksom ?

 

Og tror alle boltene skal være ute nå, får gå over igjen i morgen.

 

Til slutt, hvordan løser du girkassefestene ?

 

Løser du brakettene fra girkassa med de 3 boltene eller løsner du hovedbolten mellom bil festet ? Ser for meg at det er ekstra trangt å få løsnet dette her med festene hengende på kassa, men klarte ikke helt å komme til topp bolten på festene heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm klarer ikke skjønne hvor den bolten skal være for å få ut clutch sylinderen altså! Har finkjemt hele sylinderen med fingerene, hanskeløs og alt, for å prøve å finne noe men den gang ei :o.

 

Skal den være på motsatt side av der hvor stripsen er liksom ?

 

Og tror alle boltene skal være ute nå, får gå over igjen i morgen.

 

Til slutt, hvordan løser du girkassefestene ?

 

Løser du brakettene fra girkassa med de 3 boltene eller løsner du hovedbolten mellom bil festet ? Ser for meg at det er ekstra trangt å få løsnet dette her med festene hengende på kassa, men klarte ikke helt å komme til topp bolten på festene heller.

 

 

Har et bilde her: er den bolten midt på bilde under den svarte runde. Skal være grei å finne.

 

Jeg skrudde ut de 3 boltene. Ikke noe problem :)

DSCF0657 (Medium).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Lurer på om vi har litt forskjellige kasser, jeg har et lite gjennomgående hull rett over der hvor sylinderen går inn i kassa, avbildet litt over her. Merkelig!

 

Skal ta en titt på nytt rundt der, tusen takk for bildet. Jeg burde ha sett eller kjent den i den plasseringen, men kan jo ha gått glipp av det der. Litt lenger bak enn jeg forventet.

 

Blir vel å skru av alle tre boltene på kassa da ja, får ta en ny titt i morgen :D.

 

Tusen takk for innspill så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kay:

hvor har du fått tak i de momenta`?

 

De står i Haynes-boka mi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kikka litt i Haynes-boka, og litt i akte nå og det ser ut til at det er et skille på slavesylinderen før og etter facelift på typ44 (-88), slik at alle nyere inkl 200 20v har samme type sylinder som alle andre nye audier bruker. Den nye er skrudd fast som Thorvald viser med bildet av kassa si, men den gamle er ikke skrudd fast og det kan jo forklare problemene dine med å finne skruen. Jeg legger ved et par bilder, ett fra haynes og ditt bilde med avmerket en låsestift som du må slå ut. Det virker som om denne låsestiften er det eneste som holder slavesylinderen på plass. Som du ser fra haynesbildet så er det noe som heter "spennfjær" der til høyre, men siden jeg ikke ser noe som ligner på bildet ditt antar jeg at den er borte hos deg.

Får håpe denne infoen løser problemet med slavesylinderen din da :)

girbox_skisse.jpg

03_kopi.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhhh så genialt!

 

Viste ikke at dette stod i Haynes, mon tro om jeg ikke må innom div. rekvisitta sjapper i ettermiddag og se om noen har den inne. Har hatt tilsvarende for andre biler før og det er jo utrolig praktisk.

 

Har en uhm.. annen kilde på verkstedsmanualer også, da i elektronisk form, men den fungerer ikke 100% om dagen :(.

 

Anyway, tilbake til girkasse :D. Prøvde faktisk å slå ut den bolten der fra andre siden, den sitter GODT :o. Kommer ikke så bra til heller. Men var litt usikker siden den satt så sinnsvakt, men nå vet jeg jo at den skal ut.

 

Kanskje en ide å sette inn et par bolter mellom kasse motor igjen også før jeg dasker løs for harde livet på den der... hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes mangler jo dekning på endel områder, men den har nok kommet til nytte noen ganger likevel (i alle ser boka ut som den har vært med i krigen) :) MEN den dekker ikke quattro uansett, så den biten av bilen må man finne dokumentasjon på fra andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.