Anbefalte innlegg

Esp

Hei, har litt problemer med Esp'en min jeg. Slår seg av hele tiden. Ikke så nøye på sommeren men kjekt å ha den på vinteren noen ganger.

Bare kjører og plutselig begynner lampen å lyse....

I begynnelsen var det veldig sjelden men siden i sommer er det omtrent hele tiden.

Vært innom VAG verksted og lest av feilminne(som de tok 250,- for ), de lurte på om det var pga bilen min er chippet for det var visst ganske vanlig at sånt skjedde da.... Men siden de folka ikke vet om jeg har turbo eller ikke eller hvor mange hester det er i bilen så sa jeg at jeg ikke hadde...

Så da visste det ikke, gadd ikke spørre noe mer for de har ikke greie på noe som helst der uansett og service er et fremmedord.

Andre her som har vært borti det samme? (Esp problemer altså, det andre vet jeg flere som har opplevd.... )

Bilen er en S3 1,8t 2000 modell.

Jeg vet denne tråden er gammel, men den beskriver problemet mitt 100%

Under kjøring så slår ESP`en seg av (lyset kommer på)

Og det hjelper ikke og trykke på ESP knappen. Lyset blir der til jeg stopper motoren.

Har aldri hatt problem med dette før.

men det har skjedd de to siste dagene.

Byttet til black diamond skiver, og ferodo ds2500 klosser for noen uker siden, kan det ha med saken og gjøre??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet denne tråden er gammel, men den beskriver problemet mitt 100%

Under kjøring så slår ESP`en seg av (lyset kommer på)

Og det hjelper ikke og trykke på ESP knappen. Lyset blir der til jeg stopper motoren.

Har aldri hatt problem med dette før.

men det har skjedd de to siste dagene.

Byttet til black diamond skiver, og ferodo ds2500 klosser for noen uker siden, kan det ha med saken og gjøre??

Hadde dette problemet på A3`en (2001 1,8TSQ) jeg hadde. Byttet en ABS sensor/føler og problemet ble borte. Er visst et ganske så vanig problem. Skal la seg lese av med VAG-com.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en en sideveis sensor eller noe på bilen min, gadd aldri å bytte den for skrudde av uansett om den funka. :D

Men ble bytta når jeg ikke hadde bilen, kosta ca 1500,-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til de 4 hjulsensorene/ABS sensorene trenger ESP signaler fra rattvinkelsensor G-85 ( montert bak rattet ) og sensorer for side og langsgående forskyvning.

Ved feil på en av disse vil lampa lyse og systemet være utkoblet. Feilene bør finnes greit med diagnoseapparat. Vært borti flere ganger at det har vært feil på sensor for sideforskyvning ( eller noe sånt ). Spesielt har dette vært problem på Skoda Octavia 1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for raske og gode svar, er veldig glad for at dette forumet finnes!

så da bør jeg få lest av hvilken sensor som er gåen, og få bytte denne..

men hva kommer det av at den ikke altid lyser?

idag har jeg kjørt 100 km, og den har ikke lyst!

igår kjørte jeg 4 km og den begynte og lyse..

btw: hvor mye koster det og skaffe seg VAG-com program og kabel?

er dette noe hvem som helst kan instalere på sin laptop, og lese av bilens feilkoder med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæh.. Mener møller at chipping fjerner ESP. Hvor idioter er møller egentlig. hver gang de ikke skjønner noe så er det chippen sin feil.

Noen ting klarer å provosere meg skikkelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller elsker chippet bil :D var der en gang å uansett ka som feilte bilen så var det pga den var chippet...

Men har et problem med at når jeg leiker meg eller får sleng på bilen å skal bremse så blir pedalen bare stein hard. Bremsa fungerer ikke i det hele tatt.. noen som har noe peiling på ka som kan vær gale? skjer kun når bilen går sidelengs stort sett. s3 99mod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller elsker chippet bil :D var der en gang å uansett ka som feilte bilen så var det pga den var chippet...

Men har et problem med at når jeg leiker meg eller får sleng på bilen å skal bremse så blir pedalen bare stein hard. Bremsa fungerer ikke i det hele tatt.. noen som har noe peiling på ka som kan vær gale? skjer kun når bilen går sidelengs stort sett. s3 99mod

Skal jeg si deg hva det er ?`

Chip'en :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dumt spm ...men hvordan slår j av esp'en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 99-00 mod har du ingen å slå av, ikke på min værtfall men om du har et valg så står det nok en bryter over cd spilleren som står esp på. 01-03 trykk på knappen i dashen over cd spilleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen ESP-knapp kan du prøve å ta ut sikringen på ABS`en. Vet det funker på mange biler,MEN da har du ikke abs-bremser såklart ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

esp lyset på min begynte å lyse når jeg koblet vekk LMM for testing, indikerer vel da blandt annet at motoren går i nødmodus skulle jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg si deg hva det er ?`

Chip'en :P

Jeg tror faktisk det kan være noe der. Veit om en til i klubben som sliter med det samme og får feilsignal fra LMM som diagnosefeil. Han har skifta LMM flere ganger, men like jævlig lyser lampa innimellom. Spes etter litt hard belastning/høyt turbotrykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten ESP+Uten ABS(venstrebrems)+vinterføre= Gøy: smil :

Vel å merke når man vil ha det gøy da, ikke særlig kjekkt når man skulle hatt det på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på s6´n min,dro på merkeverksted og fikk diagnose:Abs føler kaputt(ikke på lager)ei uke venting.Skiftet føler akkurat samme,inn igjen feil på rele denne gangen,to uker venting og lampa lyste fortsatt,så inn igjen til ny feilsøking uka etter,denne gangen var det visstnok styreenheten(fikk en billig på NBS)forsvant problemet da?NEIDA!Ny runde to uker etter,da fortalte de at det i følge diagnosen at det var hydraulicpumpa(23000,-).Nå begynner som dere skjønner begeret å renne over,og jeg gir dem beskjed om å for i helvete å kaste diagnoseapparatet på sjøen og finne fram kjeledressen og voltmeter for å sjekke om det er strømmen det kanskje er noe med.Mekanikeren gikk noe motvillig i gang med å måle,og fant feilen på ett minutt.Fikk et Bosch-verksted på saken og det tok en time å fikse feilen.Dette kostet meg rundt 10000,-totalt,for ikke å snakke om tid og irritasjon.Vits i å klage,ikke sjangs,det var bare sånn fikk jeg høre.Lurer rett og slett på om alle merkeverksteder er like innkompetente på feilsøking som dette,kommer iallefall ikke til å sette inn bilen der mere.Man kan nesten tro de gjør det på faen altså,de skifter sikkert bryteren når det er ei gåen pære også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på s6´n min,dro på merkeverksted og fikk diagnose:Abs føler kaputt(ikke på lager)ei uke venting.Skiftet føler akkurat samme,inn igjen feil på rele denne gangen,to uker venting og lampa lyste fortsatt,så inn igjen til ny feilsøking uka etter,denne gangen var det visstnok styreenheten(fikk en billig på NBS)forsvant problemet da?NEIDA!Ny runde to uker etter,da fortalte de at det i følge diagnosen at det var hydraulicpumpa(23000,-).Nå begynner som dere skjønner begeret å renne over,og jeg gir dem beskjed om å for i helvete å kaste diagnoseapparatet på sjøen og finne fram kjeledressen og voltmeter for å sjekke om det er strømmen det kanskje er noe med.Mekanikeren gikk noe motvillig i gang med å måle,og fant feilen på ett minutt.Fikk et Bosch-verksted på saken og det tok en time å fikse feilen.Dette kostet meg rundt 10000,-totalt,for ikke å snakke om tid og irritasjon.Vits i å klage,ikke sjangs,det var bare sånn fikk jeg høre.Lurer rett og slett på om alle merkeverksteder er like innkompetente på feilsøking som dette,kommer iallefall ikke til å sette inn bilen der mere.Man kan nesten tro de gjør det på faen altså,de skifter sikkert bryteren når det er ei gåen pære også.

Ja dette har du helt rett i. Vi skifter alltid de dyreste tinga først. Sånn bare på dritt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder esp trøbbel på tt og s3 rundt 2000 mod er det ofte Lateral acceleration sensor som er gåen. Mener denne sitter under dashbordet på passasjersiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette har du helt rett i. Vi skifter alltid de dyreste tinga først. Sånn bare på dritt. :)
He He,kurrant måte å tjene penger på iallefall;) det jeg mener er at det må gå an å bruke eliminasjonsmetoden.Glemte å skrive at feilen var sporadisk iflg.diagnosen allerede første gang jeg var inne,dette tyder jo på dårlig kontakt og er du da utdannet mekaniker med lang fartstid skulle det jaggu ringe noen bjeller,eller hva: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempegammel tråd, men jeg skriver her i stedenfor å starte en ny..

Når jeg kjørte bilen i går, ut på motorveien i 5 gir, rolig og forsiktig på gassen... når jeg passerte 170 blank så begynnte ABS og ESP lampene å lyse.. Begge to helt samtidig.. Hva kan dette komme av? ESP sluttet å lyse når jeg startet motor på nytt.. Ikke ABS, Men ABS lyste ikke i dag da jeg startet bilen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempegammel tråd, men jeg skriver her i stedenfor å starte en ny..

Når jeg kjørte bilen i går, ut på motorveien i 5 gir, rolig og forsiktig på gassen... når jeg passerte 170 blank så begynnte ABS og ESP lampene å lyse.. Begge to helt samtidig.. Hva kan dette komme av? ESP sluttet å lyse når jeg startet motor på nytt.. Ikke ABS, Men ABS lyste ikke i dag da jeg startet bilen...

Er nok bare å bruke den.. :)

Hatt det samme problemet på min men gikk over etterhvert. Noe med elektronikken tror jeg, for slet litt med å starte samtidig. Fiklet litt med sikrings og ledningsholderen som sitter over batteriet og brukte litt elektronikkrens der så ble det bra. (Bilen hadde stått en stund i vinter da så regner med det var litt irr/kontaktvansker da.)

Hjelper deg kanskje ikke så mye men.

Vag Com burde sjekkes da, i tilfelle det kommer opp noe. Gjorde ikke det på min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje det fungerer med vag-com når det faktisk lyser i lampene?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.