Vibrasjoner i bilen/Hyperaktiv ESP

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har for tiden litt problemer med vibrasjoner i Allroaden min..

For å forklare hele problemet må jeg tilbake til desember i fjor:

På tur hjem til trøndelagen på vinterferie havarerte ytre drivledd venstre forran under fart. Siden dette skjedde midt på veien måtte jeg "slure" meg inn på en avkjørsel etter jeg hadde funnet ut hva det var.Det vil si at drivleddet tok "tak" så lenge jeg kjørte på tomgang, men straks jeg ga på så hoppet det rundt.

Når jeg fikk tilbake bilen merket jeg med en gang kraftige vibrasjoner når jeg passerte 70km/t.

I tillegg slår ESPen inn i venstresvinger, som haller innover. Kosekvent når farten er over 50km/t.

Men siden vi skulle tilbake til Hammerfest, og vi hadde knapt med tid, samt at Møller i Trondheim hadde stengt og ikke åpnet igjen før over nyttår ble vi enige med Møller om at jeg skulle kjøre oppover for å så levere bilen på Alta Motor, som er det nærmeste Audiverkstedet mitt.

Som sagt så gjort, men de finner ingen ting som kan skape vibrasjoner, men det var en teoretisk sjans for at det kunne være det indre drivleddet som skapte problemene. Siden dette ikke var garantert, så tok jeg ikke den utgifta med å skfite dette.

Det rare er at vibrasjonene etter hvert ble svakere og svakere, og knapt merkbar etter et par måneder.

Men så måtte jeg skifte bremser på bilen. Ble klossene skiftet samtidig som drivleddet i Trondheim, mens skivene byttet jeg i februar. Så tok jeg bakbremsene i mars/april.

Alt gikk som smurt ei stund, men ESPen var fortsatt svært følsom i venstresvinger som hallet innover.

Tidlig i mai derimot så begynte det å vibrere igjen, og nå vibrerer det skikkelig. Vibrasjonene er typisk "kast i skivene" vibrasjon, men hvordan har det seg da at ESPen bare reagerer på venstresvinger som haller innover?

Det er helt tydelig at ESPen kun tar "tak" i venstre forhjul, og ikke bremser ned på "alle" slik den normalt gjør når den føler at bilen er ute av kontroll..

Jeg tror det ligger noe annet bak dette, og har ikke særlig mye lyst til å skifte skiver forran igjen før jeg vet helt sikkert hva det er.

Alta Motor har hatt kontakt med Møllers tekniske assistanse om dette, men enda har de ikke kommet til noe garantert svar. Jeg har ny verkstedtime 28.juni, og det hadde vært supert om noen hadde noen tips til hva dette er før den tid da vi skal hjem på ferie igjen i begynnelsen av juli, og da skal bilen få kjørt seg 6-7000km på 14 dager. Det blir plagsomt med vibrasjoner som ingen vet hvor kommer fra.

Alle svar mottas med takk :)

-M-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tips..?

Har prøvd å spesifisere enda litt mer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd noe lignende på bilen min. Jeg hadde også overfølsom ESP i venstresving, og på samme måte som hos deg kjente man helt tydelig at det bare var ett hjul som ble bremset. Hos meg var det høyre foran som bremset. Har ingen løsning på problemet da det ser ut til å ha gått over av seg selv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..kanskje det er det Møller satser på også her..??

Jeg avventer nå til de nye bremseskivene forran kommer, så skal jeg ta meg skikkelig tid til å rengjøre og ordne alt så får vi prøve igjen med nye skiver..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt flere "symptomer" om det skulle hjelpe :

Jeg var en lengre tur med bilen i går, da med hengeren på slep.

Det viser seg at med hengeren på så går ESPen helt amokk.

I samtlige venstresvinger hvor bilen får vekta fra hengeren på seg (altså i nedoverbakker mm.) så slår ESPen inn. Som tidligere kun på venstre forhjul, og den bremser ned på det hjulet omtrent til bilen står helt i ro om jeg lar den det.

Å kjøre med ESPen av derimot er ikke noe problem. Bilen har ikke antydning til krenging i svingene som ESPen slår inn i en gang..Lukter det svidd føler her eller??

Eller ligger det mer bak?

Har bestilt nye skiver nå, siden det garantert er kast i de som står på..

Jeg har også i lengre tid fortalt Audiforhandlerne jeg har vært innom at jeg har "klunke" eller "bankelyder" på venstreside forran i humper, men de sier at de ikke finner noen ting..Ikke så mye som ei dårlig foring..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.