#1 Skrevet Juni 2, 2007 har en `99 audi a3 1,8T (AGU motor) har ikke problem med oljetrykk eller noe, men kunne tenke meg og få renset bunnpanna og oljesil ved neste oljeskift! så da lurer jeg på hva som må til? er dette en omfattende jobb, eller klarer jeg dette selv, uten spesialverktøy, og med bra veiledning her fra? tar gjerne imot en "a-b-c" her, om noen vil lære meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2007 kjøp deg en flaske med engine flush,eller er vel egentlig en boks da så tømmer du den på motoren når den har drifts temperatur(varm) der som du fyller på olje. La motoren gå i 10-15 minutter på tomgang med stoffet på motoren.Rus den litt inni mellom og tap av oljen mens den er varm da får du ut det meste av drit og greier i motoren. Eg bruker det ved hvert oljeskift. funker som f.....stoffet tar det som er av koks og drit i motoren.Vet ikke nøyaktig hvor dem selger det men eg pleier å kjøpe det på det lokale verkstedet her hjemme da. Regner med de selger det rundt om,heter ivertfall engine flush og er på en blikk boks,msom er grønn skrift på,men er sikkert flere typer også....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 2, 2007 har hørt det kan være litt skummelt med engine flush...... ødelegger pakninger. noen andre som har erfaring med dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2007 ok, takk for godt råd! men jeg kunne tenkt meg og gjøre slik som vist å bildene under: hva må gjøres da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 2, 2007 Det som må gjøres er at du må enten heve motoren, eller senke "tverrbjelken" (Husker ikke navnet) på understellet slik at du kommer til og får løsnet bunnpannen og tatt den ned. Oljesilen er lett tilgjengelig, og er sikkert festet med en bolt eller to. En smal sak å gjøre, problemet er å komme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 2, 2007 Det som må gjøres er at du må enten heve motoren, eller senke "tverrbjelken" (Husker ikke navnet) på understellet slik at du kommer til og får løsnet bunnpannen og tatt den ned. Oljesilen er lett tilgjengelig, og er sikkert festet med en bolt eller to. En smal sak å gjøre, problemet er å komme til. det ligger en pakning mellom her sant? noe annet man bør/må bytte når man har bunnpanna nede? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 2, 2007 Bør bytte bunnpannepakningen. Og også pakningen til oljesilen, for er en liten pakning på den og. Ellers ikke noe du trenger å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 2, 2007 Er det like vanskelig og få av bunnpannen på FWD som på Quattro da,mener jeg leste at det er enklere på FWD? Men kan egentlig ikke skjønne hvorfor det skal være enklere på FWD i så fall,begge har jo drift på forhjulene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 2, 2007 Såvidt jeg veit slipper du å heve motor og senke travers på denne fordi motoren er tverrstilt. Er kun to bolter oppi clutchuset som kan være vanskelig å komme til på. Ellers er vel dette en ganske grei jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 2, 2007 Såvidt jeg veit slipper du å heve motor og senke travers på denne fordi motoren er tverrstilt. Er kun to bolter oppi clutchuset som kan være vanskelig å komme til på. Ellers er vel dette en ganske grei jobb. høres bra ut.. er altså noen fordeler med tverrstilt motor da skal det bestilles pakninger hos møller, også renser jeg bunnpanna ved neste oljeskift! men når dette skal monteres igjen, skal boltene/skruene skrus til med et bestemt moment? eller er det bare og skru til det ikke går mer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 3, 2007 høres bra ut..er altså noen fordeler med tverrstilt motor da skal det bestilles pakninger hos møller, også renser jeg bunnpanna ved neste oljeskift! men når dette skal monteres igjen, skal boltene/skruene skrus til med et bestemt moment? eller er det bare og skru til det ikke går mer? De skal draes til med 15NM i følge Autohidden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 3, 2007 De skal draes til med 15NM i følge Autohidden. ok.. takk for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 3, 2007 Stemmer det som sies her ang. tverrstilte motorer i A3. Trenger ikke ta ned travers, er ikke pakkning, men skal brukes pakningsement, Følgte meg når jeg byttet bunnpanne på broderns bil, hvit silikonaktig konsistens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...