Anbefalte innlegg

Jeg har netopp fått en erfaring jeg tenkte jeg skulle dele; Jeg kjører en 2000 Passat 115hk tdi 4motion som nå begynner å bli ganske innkjørt. Dvs: den har gått 415000km. I det siste har jeg fått en tikkelyd i motoren og tenkte at det er sikkert en ventilløfter eller annet som begynner å bli slitt. Det er jo ikke usannsynlig med den kjørelengden. Den har også begynt å bruke litt olje i det siste, så jeg forberedte meg også mentalt på å vurdere motorbytte hvis det var noe vesentlig reparasjoner på gang.

Jeg nevnte det for gutta på den lokale Møller, og de anbefalte at jeg prøvde "motor flush" ifm. med oljeskift til å begynne med. De mente det kunne være avleiring av sot og koks som lagde øket friksjon.

Det kostet 520kr for 2 flasker. Det er ikke mer enn en halv verkstedtime, så jeg valgte å prøve det

Etter 10-15 minutter med motor flush på motoren var lyden helt borte, og jeg velger å tro at det var som gutta sa.

I og meg at oljeforbruket kom av sprukken bunnpanne, så har jeg p.t. ingen indikasjoner på at motoren legger på røret ennå. Lurer på hvor langt den går?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SKal ikke ødlegge gleda di for mye, MEN jeg hadde samme erfaring som deg med lignende middel, var kjempefornøyd... eneste problem er at lyden kom relativt kjapt tilbake, etter ett par tusen km :( Har vell forsåvidt samme erfaring med det å bytte olje, tikkinga forsvinner ofte like i etterkant men kommer tilbake relativt kjapt desverre. Men kan jo håpe det er annerledes for deg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill, Tord. Tikkinga forsvant med gammel olje, men med "motorflush" i olja. Olja er ikke byttet ennå. Jeg håper at det er det som gjorde susen, men vi kan selvfølgelig ikke se bort fra at det er noe som er slitt, og da hjelper det lite med allverdens lurium.

Kom du fram til hva som lagde tikkinga di, og gjorde du noe med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen skal byttes rett etter du har kjørt flush på motoren, skal ikkje kjøre med dette i oljen. Har i alle fall stått advarsel om dette på boksen begge ganger jeg har gjort dette. Kanskje det er noe annet stoff du har brukt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen skal byttes rett etter du har kjørt flush på motoren, skal ikkje kjøre med dette i oljen. Har i alle fall stått advarsel om dette på boksen begge ganger jeg har gjort dette. Kanskje det er noe annet stoff du har brukt?

De jeg har brukt står det at den skal bare gå på tomgang ca 15 min, deretter skal oljen byttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg har brukt står det at den skal bare gå på tomgang ca 15 min, deretter skal oljen byttes.

Ja, nettopp dette det har stått på mine også. De sa på verkstedet jeg kjøpte stoffet at man ikke skulle kjøre med den etterpå, men skifte olje og filter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Engine flush er kun til å tilsette varm olje for å kjøres på tomgang i 10-15 min også tappes av etter på mens oljen er varm. Du må aldri kjøre med engine flush i oljen tilvanlig.....dette står på boksen og kan medføre motorhavari. Oljen blir ganske så tynn med det stoffet i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg fyller blyttilsetning på tanken på Golfen forsvinner det jeg har av tikking: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bare bare en kort tur i rolig tempo før service. Bedre at jeg gjør det enn at verkstedet skal gjøre det for 1000kr/timen. Har ikke hentet den ennå.

Hva er erfaringen til dere andre. Har det hjulpet på noe, eller har det bare vært forebyggende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror engine flush er et bra middel når du skifter olje,får ut en del drit sammen med oljen og hjelper på tikking,men hvor lenge tikkene forsvinner er vel en annen sak,kommer som regel tilbake etter noen 1000km.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.