Får ikke turteller til å virke (aan motor i typ85)

Anbefalte innlegg

har nå prøvd ledningen fra pin 40 på ECU på både den gule/røde ,gule/røde/svarte og resten av ledningene på stikket inn til instrument. men det skjer ingenting. dette skal visstnok ha fungert før ifølge forrige eier. bensinmåleren rører heller ikke på seg..

 

noen ide??

 

leste i en annen tråd om dette, og en nevnte en egen leding inn på instrument. på min er det 2 stikker, ingen egen ledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det være att det mangler strøm inn f.eks? i å med att bensinmåler heller ikke vil virke? noen som har oversikt over de forskjellige uttakene på kontakta??

 

edit: prøvde nå med en turteller fra biltema som jeg har på 100'n, men heller ingen reaksjon i den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen innspill? har som sagt prøvd en turteller jeg bruker i den andre bilen min, men fikk heller ingen utslag på den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker ikke biltema-måleren, bør du sjekke at du har signal.. Lån deg et oscilloskop, evt. pell opp ECU'n og se at det er ikke er noen tørre loddinger på den pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. mye dilldall og plukke den opp og evt sjekke punkter inni ecu?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Næh.. Ikke så mye foreta seg inni der, men sjekk akkurat der pinnene går ned på kretskortet. Noe stort annet er det nok ikke du kan foreta deg uten skjema! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Næh.. Ikke så mye foreta seg inni der, men sjekk akkurat der pinnene går ned på kretskortet. Noe stort annet er det nok ikke du kan foreta deg uten skjema!

 

da har jeg og fattern titta litt inni der, men man får jo ikke gjort så veldig mye enn å se på de punktene der.. å det så greit ut, uten att jeg skal si det helt sikkert, ingen løse loddinger værtfall :P

 

MEN

 

la oss si det har blitt koblet feil, eller det har kommet strøm innpå den turtallsledningen evt kortslutta, for det har blitt prøvd å koble opp turteller der så jeg, ledningen var blitt brukt. er det mulig å få kortslutta? evt hvem finner ut det?

 

edit: prata med han jeg kjøpte bilen av, og han sa turtelleren hadde virka, men nåla hadde falt ned i det turtallet passerte 4000rpm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er instrument-panelet hentet fra S2/S4/S6 ?

 

Turtelleren skal ha positive pulser.

Instrumentet må være jordet, dvs kretsen til turteller. Det er mange pinner som har separat jord, avhengig av måle-instrument.

Mener at S2 instrumentet ble mer stabilt når 2 pinner ble jordet & 1 til +12vdc i tillegg til RPM signalet inn. Jord (T26/8 & T26/23) og RPM signal (T26/22) på den Gule 26pins kontakten, +12Vdc (T26a/16) på den blå 26 pins kontakten.

Det er nok helt andre koblinger på andre instrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er instrument-panelet hentet fra S2/S4/S6 ?

 

Turtelleren skal ha positive pulser.

Instrumentet må være jordet, dvs kretsen til turteller. Det er mange pinner som har separat jord, avhengig av måle-instrument.

Mener at S2 instrumentet ble mer stabilt når 2 pinner ble jordet & 1 til +12vdc i tillegg til RPM signalet inn. Jord (T26/8 & T26/23) og RPM signal (T26/22) på den Gule 26pins kontakten, +12Vdc (T26a/16) på den blå 26 pins kontakten.

Det er nok helt andre koblinger på andre instrument.

 

bilen er en 81 Coupe, altså orginalt type 85 instrument. men det kan være jord ja.. det sitter 2 kontakter på instrumentet nå, ingen utenom. er jord en av ledningene på en av disse kontaktene? eller er det en egen ledning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling...

Da er det bare å ta ut instrument-panelet og "probe" alle mulige varianter til du finner det du leter etter (hvis du ikke har koblings-skjema da...møller har helt sikkert :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling...

Da er det bare å ta ut instrument-panelet og "probe" alle mulige varianter til du finner det du leter etter (hvis du ikke har koblings-skjema da...møller har helt sikkert )

 

ja, vet hvilken ledning det er på instrumentet, og i å med att biltema turtelleren fra 100'n heller ikke vil fungere kan det se ut som om feilen ligger i ECU : gråter :

 

skal prøve en annen ledning først, kan jo være så heldig att det er brudd i ledningen fra ecu, men akkurat det spørs vel : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du vil få det til å fungere alikevel. Bilen din henter originalt signalet fra jordsiden på coilen,som får puls fra tenningsmodulen for hver gang den skal tenne på en sylinder. På S4 aan sender ecu en puls for hver motor-omdreining.(Som jeg også mener å huske er positiv som Cato skriver)

At tankmåleren heller ikke virker kan være at motstanden som sitter løst bak på instrumentet har gitt opp livet,hvis det har vært litt prøve-og-feile koblinger på instrumentet. Tror temp-måleren også slutter å virke når den går. Er en liten svart firkantet duppe-ditt med 3? ben på og er festet med en skrue.

 

Men det må da være mange typ 81/85 med aan eller aby motor i? Noen må da ha vært bort i dette før?

 

Tror du kan få dette til å funke med å koble den originale rød/svart/gule ledningen inn på signalet ut fra den ene tenningsmodulen. Men har ikke koblingskjema her.Kan se på et i morra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du vil få det til å fungere alikevel. Bilen din henter originalt signalet fra jordsiden på coilen,som får puls fra tenningsmodulen for hver gang den skal tenne på en sylinder. På S4 aan sender ecu en puls for hver motor-omdreining.(Som jeg også mener å huske er positiv som Cato skriver)

At tankmåleren heller ikke virker kan være at motstanden som sitter løst bak på instrumentet har gitt opp livet,hvis det har vært litt prøve-og-feile koblinger på instrumentet. Tror temp-måleren også slutter å virke når den går. Er en liten svart firkantet duppe-ditt med 3? ben på og er festet med en skrue.

 

Men det må da være mange typ 81/85 med aan eller aby motor i? Noen må da ha vært bort i dette før?

 

Tror du kan få dette til å funke med å koble den originale rød/svart/gule ledningen inn på signalet ut fra den ene tenningsmodulen. Men har ikke koblingskjema her.Kan se på et i morra...

 

hm ok, så hvis den "svarte duppedingsen" ryker så virker ikke tankmåler og temp måler? OG turteller?

 

men turtelleren HAR fungert da forrige eier hadde den, men den kutta på 4000rpm. det som er grunnen til att den ikke virker nå er att jeg har koble på ALT av ledninger på nytt, kjøpte bilen ribba innvendig, både motornett og alt av ledninger inni var tatt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen andre tips til hvor jeg kan koble meg innpå så jeg får turteller? gikk ikke å koble innpå mellom tenningsmodul --> coil

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump : rolleyes

 

ser ikke ut til att det er noe særlig mer respons her, noen som vet om hvor jeg kan dra for å få sjekka evt reparert så jeg får turteller?, noen som kan litt om disse styreenhetene? pin40 er tydeligvis ikke i live mer : gråter :

 

men ellers fungerer bilen som den skal, går ordentlig, så ikke noe tull slik sett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å vite hvilken kombinasjon du har av motor og turteller så har jeg en følelse at du må hente turtallsignet fra Coil (-) får å få den orginale turtelleren til å fungere (dvs den må ha en 100+v spenningspuls) Jeg hadde samme problemet når jeg monterte 4 single coiler i min GTI. Datasprutet hadde kun 12+ signal ut og dette var ikke nok til å trigge turtelleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men den har fungert ut fra pin40 --> turteller før ifølge forrige eier. og har sett flere her inne som har koblet seg direkte på pin40 og fått turteller.. som jeg nevnte så sa forrige eier att den gikk opp til 4000rpm, men datt så ned igjen..

 

Uten å vite hvilken kombinasjon du har av motor og turteller

 

står i topic.. 96mod AAN fra S6 og bilen en Coupe Type 85 1981 mod :)

 

å sende ECU til feilsøking og koste på i dyre dommer gidder jeg ikke, men hvis noen vet hva de skal se etter og evt reparere så er jeg interessert i å vite hvem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde å koble på vas'en på jobben, og den registrerer turtall. altså så skal det fungere. kan det være noe med instrumentet da? en ledning som skal ha strøm, eller et eller annet? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.