Er det mulig å kalkulere riktig dekktrykk?

Anbefalte innlegg

Som så mange andre som har skiftet felger og dekk til noe fetere enn originalt, så lurer jeg mange ganger på hva som skal være riktig trykk i dekkene for best grep og ikke minst, lengst levetid.

 

Derfor lurer jeg på om det er mulig å kalkulere et korrekt dekktrykk? Hvis man vet akselvekten på bilen (kan enkelt måles på en vegstasjon hvor de har trailer-vekt), og måler seg frem til dekkets marktrykk, kan man da regne ut hva som blir riktig? Jeg regner med at det ikke finnes en gitt faktor, men likevel...

 

Noen som har tanker og meninger om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det ikke er så lett uten å kjenne til det enkelte dekkets interne oppbygging. Og hvis man skulle kjenne til denne (noe jeg ikke tror er så mange utenfor dekkprodusentenes 4vegger) så trenger man tilgang på et ikke-lineært beregningsprogram for å simulere gummien, stålet og kevelararmeringens oppførsel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det ikke er så lett uten å kjenne til det enkelte dekkets interne oppbygging. Og hvis man skulle kjenne til denne (noe jeg ikke tror er så mange utenfor dekkprodusentenes 4vegger) så trenger man tilgang på et ikke-lineært beregningsprogram for å simulere gummien, stålet og kevelararmeringens oppførsel.

 

 

Det hørtes da unektelig enkelt ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel svar godt nok, tipper jeg! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken dim kjører du med Per?

 

Jeg kjører med 195/50-15 og har til nå brukt 2,8bar, mulig jeg fyller litt mer, opp til 3,0bar: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bør dekktrykket i 225/40 R18 være? Har hørt 2.7. Bør det være høyere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med kritt trikset- Tegn en strek rett over dekkets kontaktflate. -kjør noen runder og se om det er jevn slitasje -dette bør være nok til at du får et nogenlunde korrekt trykk.

For de som er ute etter et eksakt tall, kan det variere like mye på forskjellige målere som på forslagene her tror jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes sikkert flere praktiske metoder som egner seg til å finne korrekt dekktrykk.

 

Innen motorsport bransjen så måles dekktemperaturen på forskjellige steder, ytterkantene og midten (men utfallet av målingene kan være påvirket av den enkelte hjulgeometrien)

For vanlig bil så vil vanligvis dekkslitasjen si noe om korrekt dekktrykk. Jevn slitasje er mest korrekt. Er dekket slitt på skuldrene så er trykket for lavt, er det kun slitt i midten av dekket er det for høyt trykk. Er det slitt kun på innside er det ofte feilslitasje pga hjulvinklene. I tillegg finnes det noen andre slitasje mønstre som kommer pga spissing og camber problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg finnes det noen andre slitasje mønstre som kommer pga spissing og camber problemer.

 

Feil spissing kjenner en fort ved å dra hånd-flaten over dekk-banen. Er det "mot-haker" ene retningen (innover/utover) er spissinga feil. Grei måte å sjekke på. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bør dekktrykket i 225/40 R18 være? Har hørt 2.7. Bør det være høyere?

 

Med en personbil på mellom ca 1200 og 1800kg bør dekktrykket være min. 2,5kg max 3kg. Det er svaret vi får når vi har forespurt en av de største leverandører og montører på dekk. Da er ikke 2,7 kg/bar så gæli: rock :

Jeg selv har kjørt på 225/40R18 på passat 3bg i 2sommre med 2 forskjellige dekk og 2,7 bar, uten å oppleve skjev slitasje. Men som nevnt tidligere i tråden, kan det variere på dekktype, vær, vind og kjørestil. Vi må allle gå ut ifra en grunnregel, så får vi heller korrigere etterhvert: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.