Sp. ang Kat. på Golf I Cab.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som dere ser over.

Lurer på om noen vet eller har erfaring med dette?.

Saken gjelder: Har byttet til nytt Supersprint -anlegg hele veien.Med grenrør og.Katen er da fjernet, men sliter da med å få godkjent denne på EU-kontrollen, iogmed at det satt kat. på den da den kom til Norge skal/må det visstnok fortsatt sitte på.

Vet at biler fra 90-årgang og nyere krever Kat.

Men er det ikke CO-utslippene som gjelder.

Noen som vet om den kan bli godkjent uten kat. ,så lenge den holder kravene om co-utslipp?

 

Problemet nå er at det ikke er like lett å få en kat inn i anlegget, som det er nå.

 

:rolleyes: :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom bilen ble registrert i norge etter 1.1. 1990 er det krav til kat. Alle nyregistrerte biler fra 1988 måtte ha kat. I hvertfall slik jeg har forstått det....

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ikke alle verksteder slår seg vrange på om kat'en står på, bare den greier avgasskravene. MIn 80 TDi hadde ikke kat på under kontrollen, men den sotet ikke i det hele tatt, så d gikk uansett fint. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en '90 Scirocco, og har mer eller mindre samme anlegg som deg. Grenrør, rakrør (uten potter) og endepotte fra Supersprint. Når jeg ble stoppet i teknisk, MÅTTE jeg ha på igjen kat`n, uansett verdier. Jeg måtte bare kappe en bit av rakrøret og sette inn kat`n der. Sveiset 2stk 1 3/4"-rør på hver side av kat`n slik at jeg slapp de trekant-festene. Skrudde litt på CO`n på et verksted, fikk godkjent, og skrudde så av igjen kat`n! Jeg kom meg igjennom EU-kontroll fint på et annet verksted, men når biltilsynet først setter fingeren på at du må ha på igjen Kat`n, ja da MÅ du ha på igjen kat`n!

 

PS! Har du lambda-sonde, og hva gjorde du evt med denne? Jeg måtte sveise inn en mutter i rakrøret, da grenrøret ikke var laget for bilen min med lambda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

MIn 80 TDi hadde ikke kat på under kontrollen, men den sotet ikke i det hele tatt, så d gikk uansett fint. :)

 

Andre krav på diesel....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min cabrio (1979modell) importert i norge 1998.

denne satt det kat på (motoren var oxo byttet ved import). tok bort katten, men har er dette da ikke lov. i utgangspunktet er det jo ikke kat på en 1979 modell, og modellen motoren kom fra var det heller ikke kat (86) så kan de virkelig kreve at jeg har det montert? står ikke i vognkortet eller lignende, (bare at motorbytte er godkjent)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så er det ingen krav til at din 79-modell skal ha kat selv om den ble førstegangsregistrert i 1998. Her gjelder bilens årsmodell, ikke registreringsåret, mener jeg bestemt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.