Noen som har skisse over oppbyggingen av servopumpe på MC motor

Anbefalte innlegg

Skal overhale og bytte pakninger osv på servopumpen på min audi 100 med 10vt mc motor. Men før jeg begynner, tenkte jeg det hadde vært litt greit å ha et bilde som viser oppbygingen. blir litt enklere både å demontere og ikke minst montere sammen igjen vil jeg tro. Noen som har et slikt bilde?

Grunnen til overhalingen er at det er en lekasje på pumpen. vil det holde å bytte bare de ytre pakningene, eller skal jeg ta alle når jeg først er igang. Kjøpte pakningsett til pumpen på møller, og det var med veldig mange pakninger og lignede, så vil tro dette dekker hele pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakningssettet dekker (i tillegg til pakninger til kryssene og tetningsring til inngående aksel) 6 små o-ringer mellom fremre og bakre del av pumpehuset, samt en stor o-ring i senter mellom disse to husene. Det er egentlig ikke noe hokus-pokus, på bakenden av pumpa er det to lange skruer som holder pumpa sammen, skru ut disse og dra løs bakre del fra resten av pumpa (bakre del er den uten noen av "kryssene" som vanligvis lekker). Det ramler ikke ut masse dilldall når du splitter husene, mener det var en slags metallring som kunne ramle av en aksling der, men den passer bare på én måte uansett.

 

For å bytte tetningsringen til inngående aksel må du få presset av den trekanta holderen til reimhjulet for å ta ut/inn ringen. Det går ikke an å få løs trekanten med vanlig avdrager, jeg synes å huske at det gikk noe bisarrt mye tonn på hydraulisk presse før den small løs.

 

Pakningene bak kryssene bytter du ved å skru ut kryssene/lokkene der. Pass på når de løsner for de er fjærbelasta, det er lett å spre lokk og fjærer rundt om hvis du ikke holder igjen litt :)

 

Skisse har jeg ikke, men du får forhåpentligvis et lite inntrykk her uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Tusen takk for informativt svar:) Høres ikke så vanskelig ut dette. Vet det lekker ved et av de kryssene i allefall. Men tenkte å ta alt når jeg først har demontert pumpen osv.

Presse har jeg hjemme, satser på at den holder;)

 

Men siden det har vært lekasje, sp har det jo blitt litt forskjellige merker med servoolje som har blitt brukt. Har nå fått tak i orginal olje fra møller, som jeg tenkte å bruke. Men er det noe enkel måte jeg kan få tømt systemet på før jeg har på ny olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Tusen takk for informativt svar:) Høres ikke så vanskelig ut dette. Vet det lekker ved et av de kryssene i allefall. Men tenkte å ta alt når jeg først har demontert pumpen osv.

Presse har jeg hjemme, satser på at den holder;)

 

Men siden det har vært lekasje, sp har det jo blitt litt forskjellige merker med servoolje som har blitt brukt. Har nå fått tak i orginal olje fra møller, som jeg tenkte å bruke. Men er det noe enkel måte jeg kan få tømt systemet på før jeg har på ny olje?

 

Det går en slange ned fra undersiden av servooljetanken til "bomba", og hvis du napper ut denne fra bomba så renner det meste av olje ut. Hvis du vil koste på litt skikkelig tømming av olje kan du kjøre gjennom en runde med orginalolje etterpå, og så tømme den av og erstatte med ny enda en gang. Da skal vel absolutt alt av det gamle være skylt ut. Husk å fylle olje i pumpen før du kjører den igang, den tåler ikke tørrkjøring så det må være noe inni den før du snurrer den igang. Bare tøm i rett i tilkoblingshullene før du setter på slangene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, takk for hjelpen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte så smått med pumpen her en dag. Og det gikk jo fint. Men etter å ha montert sammen igjen og skulle skru den på bilen, fant jeg ut at jeg tror jeg har presset den trekanten som holder reimhjulet litt for langt inn. for når jeg setter på festebraketten som skal holde pumpen, tar denne såvidt i reimhjulet. Hva skal det være for avstand mellom reimhjul/trekantfeste og selve pumpen?

 

Begynte å tenkte på at bør jo være slik som den sto denne, ellers vil jeg vel slite servoreimen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant et bilde som viser ca hvordan det så ut på 100en jeg hadde. Trekantfestet stod kant-i-kant med akslingen, og det var minimalt med klaring inn til festebraketten. Med de små forskjellene det er snakk om her så er det ingen akutt fare for at servoreima ryker. Men klart, du bør jo få reimhjulet til å slutte å ta borti festebraketten :)

servopumpe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen Kay. Ble bra pumpen nå:) Ble bedre bremser/lettere styring i tillegg til ingen lekasje:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.