Hjelp: Skulle bytte hjullager, skrue knakk (med bilder)

Anbefalte innlegg

som overskriften sier, så skulle jeg bytte hjullager idag, men fikk ikke skrudd løst hjulhuset engang!

knakk noen skruer og styrte på! prøver og forklare med bilder, lettest det!

 

de med rød pil skulle løses, men kom aldri så langt, begynte med den som er på neste bilde:

DSCF2544.jpg

 

den med blå pil, begynte jeg og skru av, men det gikk faen ikke, mutteren tok i drivakslingen, prøvde og hamre og slå, men ingenting slapp!

de røde pilene er den skruen jeg knakk!

enden står igjen der, mens hode på skruen gikk til h.....:

DSCF2541.jpg

 

resten av skruen:

DSCF2545.jpg

 

her viser det under at skruen er knekt:

DSCF2543.jpg

 

De to andre skruene på siste bildet prøvde jeg også og skru ut, men det gikk også dårlig!

skruene gikk rundt, men gjengene kom opp, så gjengene er nok ødelagt midt på skruen!

 

så jeg lurer på om jeg i heletatt kan kjøre med bilen?

kjøre den til verksted?

 

får man kjøpt disse skruene hos møller, og hva heter disse skruene?

 

tenkte og sette den inn på verksted og få byttet hjullagerene, orker ikke mer styr med bilen nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse skruene får du kjøpt på en respektabel jernvare også.. ikkeno hokus pokus med disse.. bare ta mål av dem. lønner seg kanskje å bruke litt locktite når du fester dem igjen, om du ikke får tak i noen "kvalitets" låsemuttere. Ellers må jeg si at det er mye skruer på en VAG som kan shoppes på coopen, men det er klart at man bruker originalt så lenge det er noe spesielle saker, men til sånt småplukk er det finfint med coopen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slå direkte på leddet. Er sikkert like billi å bytte hele leddet. Koster 4-500 hos møller kanskje. litt mindre hos Mekonomen, Biltema, bilexstra osv... Men om du ikke skal bytte leddet må du ikke slå på det, slår man på det blir det slakk. Du ka også prøve med varme. Men som åftest så skal det komme bare med å slå på selve huset der leddet står inni. Du kan jo også prøve å ha et press nedover mens du slår. Et langt jern rør oppa brua og under bilen med jekk feste. Å få noe til å presse ned mens du slår.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å si det men 556 og en liten varmekilde hjelper stort når man styrer med dette. Men med det samme jeg skriver her, så kan jeg vel nevne at det kanskje kan være lurt å bytte disse opphengskulene også?? De koster ikke allverden på mekonomen tror jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men med den ene skruen knekt, og de to andre uten gjenger på mitten, kan jeg kjøre en 150 km med bilen? for og få den hjem i garasjen?

eller bør jeg sette den inn på nermeste verksted (500 m) og la dem bytte hjullager, og skaffe nye skruer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefale at hvis du ikke har skifta hjullager før, sett den inn på verksted. Det er et mildt sagt hel**te å få ut hjullageret. Du må ha pressverktøy, masse varme og en god porsjon tålmodighet til denne jobben, mens et verksted skifter dette på et blunk. Hjullagerskifte er vel snart det eneste en hobbymekaniker kvier seg til også av "vanlig vedlikehold".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefale at hvis du ikke har skifta hjullager før, sett den inn på verksted. Det er et mildt sagt hel**te å få ut hjullageret. Du må ha pressverktøy, masse varme og en god porsjon tålmodighet til denne jobben, mens et verksted skifter dette på et blunk. Hjullagerskifte er vel snart det eneste en hobbymekaniker kvier seg til også av "vanlig vedlikehold".

 

det som var tanken var og løyse av hjulhuset, og ta det med til en mekaniker/verkstad jeg har en avtale med!

og få de til og presse av gammelt, og på nytt lager!

 

vil gjøre det selv, bare for og lære! (er vel god nok grunn det?!)

er på jobb nå, og har ikke så mye verktøy her som jeg bor på "hybel", så jeg lurer veldig på om jeg kan kjøre hjem med dette slik det er nå, for og få skiftet det hjemme! (ca 150 km)

veldig glad om noen har noen synspunkter på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja, om du tar å erstatter den skruen som knakk, og du kjører med vett og forstand, så kan jeg ikke se problemet med en liten 15 mils kjøretur. Er jo biler som er i værre forfatning enn dette som er på veien, men de vet bare ikke om det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant denne bærekulen hos mekonomen, til 348.- stk, men dette er uten skruene!

så jeg ringte de og spurte om de skaffet skruene også, men det gjorde de ikke da det skulle være en anngitt styrke i det stålet (vet ikke hva det heter, hadde med noen tal og gjøre)

 

men som noen av dere nevnte her oppe, var det ikke så nøye hvor man kjøpte skruene.

noen synspunkter/meninger om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skruene koster jo ikke all verden å kjøpe hos Møller, så jeg ville nok gått for den løsningen. Finnes sikkert universalskruer å få tak i med samme strekkfasthet og flytegrense, men personlig har jeg ikke orken til å fly rundt på jernvarer for å finne skruer med riktig spec's. Så mitt råd er å bestille skruene hos merkeforhandler. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, skruer og mutre fra Møller ser ut til å være enten galvanisert spesielt, eller satt inn med et tynt lag locktite eller noe. (en blåtone i gjengene) Jeg kjører stort sett på originalbolter, og de løsner overraskende greit etterpå. I bremser og styring er det 'kjekt' å ha riktig styrke og strekkfasthet.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginale bolter/skruer bestilt hos møller..

hentes på mandag, så håper og ha ting fikset da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.